Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogføres personlig/firma telefon, computer, iPad m.m. i enkeltmandsvirksomhed?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 15. Sep 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Kan man ikke bare udgiftsføre kun 50% af tlf. som inventar i virksomhed (og trække 50% fra is moms), og så undgå at betale 2600 kr. i "fri tlf."?? Når man bruger tlf. i firma og privat 50-50%...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

nej - har man en telefon med hjem (bare en dag skriver skat) og firmaet betaler noget som helst af abonnement eller / og telefonen - så SKAL man indberette fri telefon med de 2.600 og man skal dele momsen så man kun i dit fald trækker halvdelen af momsen fra som momsfradrag - se http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-fri-telefon.html  som også linker til skat og andre om det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlev
Tilmeldt 14. Jan 14
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg hopper lige med ind her,

Så vidt jeg husker så foregår afskrivninger altid eksl. moms. Hvis din computer koster DKK 18.000,- skal du altså 

1. Anskaffelse aktiv (computer)

    - DKK14.400,-

2. Købsmoms

    - DKK 3.600,-

Hvor det så er de DKK 14.400,- der danner grundlag for afskrivninger, ikke DKK 18.000,-

Enig med de 25% og indberetning af fri telefon til 2600 årligt.

Det du skal huske er at de 2600 er, at det er en beskatningsværdi. Altså koster det dig ikke reelt 2600 årligt, men nok nærmere 40-50% af det beløb årlig, afhængig af din %-sats.

yderligere, da du er selvstændig, må du jo give kompensation for fri telefon hvis du ønsker det, så det slet ikke koster dig noget privat. Det er der nogen virksomheder der kører med.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth Madsen:
yderligere, da du er selvstændig, må du jo give kompensation for fri telefon hvis du ønsker det, så det slet ikke koster dig noget privat. Det er der nogen virksomheder der kører med.

den må du lige uddybe?? Hvis arbejdsgiveren som sådan betaler telefon eller abonnement - så er der skat af fri telefon. Frivillige kan modtage et eller andet standard beløb til telefonudgifter uden skat (husker ikke standard men lille lille beløb) og ellers skal tilskuddet beskattes.

En selvstændig som ejer af personlig virksomhed eller selskab - som har en firmabetalt telefon - uanset abonnement eller selve telefonen - men hjem SKAL af med skat af fri telefon uden undtagelse og kan ikke heller, sådan som ansatte kan under visse forhold, lave tro og love til sig selv.

http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-fri-telefon.html  

ellers forklar gerne med links hvad du mener med "kompensation for fri telefon"

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlev
Tilmeldt 14. Jan 14
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Beklager det sene svar, nu er jeg tilbage og vil prøve at komme med lidt flere input igen ;)

Jeg mener at flere virksomheder giver et lille "lønbump" på omkring 210 kroner om måneden. Således at det egentlig er en lønforhøjelse til sig selv, men det uofficielt dækker for skat til telefonen. Det er 'bare' det.

Det er helt korrekt han skal beskattes af fri telefon, det kommer han ikke udenom. Men ved at give et tillæg eller lønforhøjelse på et mindre beløb, så slipper man for selv at stå for udgiften i den lange ende.

/Kenneth

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth Madsen:

Jeg mener at flere virksomheder giver et lille "lønbump" på omkring 210 kroner om måneden. Således at det egentlig er en lønforhøjelse til sig selv, men det uofficielt dækker for skat til telefonen. Det er 'bare' det.

Det er helt korrekt han skal beskattes af fri telefon, det kommer han ikke udenom. Men ved at give et tillæg eller lønforhøjelse på et mindre beløb, så slipper man for selv at stå for udgiften i den lange ende.

Men det ændrer jo intet ved skatten. Om manden hæver højere løn som jo giver skat - eller betaler skat af fri telefon med penge han allerede har gør ingen som helst forskel. Hvis han tjener 20.000 og betaler skat af fri telefon eller 20210 om måneden gir ingen som helst fordel - det er jo hans egne penge. HVIS det er en ansat, som tildeles den ekstra løn, SÅ virker det naturligvis - for så har den ansatte ikke en omkostning, men for den der selv ejer virksomheden, har det ingen virkning 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlev
Tilmeldt 14. Jan 14
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Jeg må i hedens slag med at indhente posts have glippet det med enkeltmandsvirksomhed. Du har da naturligvis ret. Det vil egentlig ikke ændre noget.

/Kenneth

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)