Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogføres personlig/firma telefon, computer, iPad m.m. i enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 1. Jan 12
Indlæg ialt: 45
Fra  Engedal Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har brug for ny computer, telefon og Ipad i min virksomhed. Det er dog ting, som jeg også vil komme til at bruge i mit liv udenfor firmaet. Kan jeg trække det hele fra som en udgift? Eller hvad gør jeg ift. bogføring for at få den mindste samlede udgift? Det er en enkeltmandsvirksomhed jeg driver.

Tusind tak for svar. Jeg synes det er lidt svært, at finde ud af det.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Når det også bruges erhverv kan du fradrage det når du bare husker indtægsføre 2600 kr årlig, på momsen kan du kun fradrage erhverv delen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Her om fri telefon - du skal beskattes af 2600 kr http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-fri-telefon.html og for både den og for computer og alt andet du benytter privat- skal du dele momsen så du kun fratrækker i forhold til firma andelen http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html 

Før en liste over alt du har købt (vil også fremgå af regnskabet men kan være godt at ha) da du skal købe alt ud igen med moms i i samme forhold hvis du en dag lukker eller omdanner

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jan 12
Indlæg ialt: 45
Fra  Engedal Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar begge to. Men jeg har lige et opklarende spørgsmål for at være sikker:

Lad os sige at mine udgifter til telefon (5000 kr), computer (18000 kr) og tablet(2000 kr) er 20.000 + moms på 5000 kr. Telefonen bruger jeg 50/50 privat og firma, mens jeg bruger computer og tablet 20/80 i privat og i firma. Skal jeg så opgive det sådan i mit regnskab:

Udgift: 20000 kr. som alt sammen bliver trukket som en udgift.

Fratrukket moms i mit regnskab:

Tlf: 625 kr.

Computer: 3600 kr. 

Tablet: 400 kr.

I alt: 4625 kr.

Og udover det skal jeg så betale og opgive i regnskabet en udgift på 2600 kr. årligt (men KUN hvis jeg køber en telefon). 

Er det rigtig forstået?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det ser OK ud i forståelse - dog er telefon 5000 kr jo 4000 + moms 1000 kr og halvdelen af momsen er så 500 kr og ikke 625 - jeg har ikke regnet alt det andet men princippet er korrekt. Hvis computer koster 18000 så skal den skattemæssigt afskrives med 25% om året. Det gælder alle aktiver der samlet koster (samlet ex computer og printer) over 12.600 kr - alt der koster under 12.600 kan straksafskrives

Når den samlede værdi af alle den type afskrivinger så er under 12.600 kan resten straksafskrives

ja til opgive 2.600 til skat af fri telefon

Alle aktiverne ejers som af virksomheden og skal købes ud ved evt lukning

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jan 12
Indlæg ialt: 45
Fra  Engedal Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hurtigt svar! :)

Mht. straksafskrivning, betyder det så, at jeg første år skriver 25% af 18000 = 4500 kr som udgift i mit regnskab og året efter 25% af 13500 = 3375 kr og det tredje år kan jeg derefter straksafskrive de resterende 10125 kr.?

Og skal jeg betale 2600 pr. år for at have telefonen i firmaet eller er det kun en udgift jeg skal betale det første år? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jan 12
Indlæg ialt: 45
Fra  Engedal Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, ok, det virker godt nok som en voldsom udgift bare for at eje en telefon! Jeg bruger ikke engang 2600 i abonnement hvert år, så det kan vist ikke betale sig at købe den over firmaet så. Jeg har svært ved at se at det skal kunne betale sig for nogen...?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

det kan det kun hvis selve telefonen er dyr - men selv da kan det være på kant. Ofte koster sådan en 5000 når købt med abonnement og så efter binding kan mange abonnementer ligge på 100 til 149 per måned og man kan ikke komme ud af ordningen uden så at bevise telefonen er solgt (og så har vi jo en lille indtægt og bogføre)

Det er nok for mange lidt tvivlsomt. Det hvor det er selvklart, er nok en 3.part arbejdsgiver vil betale den, for så løber det jo let rundt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jan 12
Indlæg ialt: 45
Fra  Engedal Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er rigtigt. Men mange tak for hjælpen og de hurtige svar, John! Det sætter jeg pris på!

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)