Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ang. ophavsretskrænkelse og et kompensationskrav på over 50.000

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 27. Sep 12
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har at gøre med et tilfælde af ophavsretskrænkelse, hvor kompensationskravet overstiger 50.000. Dermed udebliver chancen for at køre sagen som en småsag - som jeg ville gøre alene. 

Når udregnelserne af vederlag og godtgørelse overskrider disse 50.000, er det da et must at have advokat på?

Hvis ja, er vinderen af sagen da berettiget til at få advokatomkostninger betalt af taberen?

.2:0.0.0.0.0.0.$end:0:$18:0">

.2:0.0.0.0.0.0.$end:0:$18:0">

.2:0.0.0.0.0.0.$end:0:$18:0">

.2:0.0.0.0.0.0.$end:0:$18:0">

.2:0.0.0.0.0.0.$end:0:$18:0">

.2:0.0.0.0.0.0.$end:0:$18:0">

Fra København
Tilmeldt 27. Sep 12
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Den lader mig ikke slette den indsatte kode. Se derfor blot bort fra dette. 

Fra Århus
Tilmeldt 23. Jun 14
Indlæg ialt: 168
Fra  Paragraf Advokaterne Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lasse,

Hvis påstanden ved sagens anlæg overstiger 50.000 kr., så er det ganske rigtigt ikke en småsag. Det er kun i småsager, at retten skal forberede sagen og vejlede parterne. Du skal derfor selv i de større sager sørge for at fremskaffe de beviser og anbringender, som du vil støtte din sag på. Her er en advokat en rigtig god idé, da vi kan hjælpe med at skære sagen til fra starten og sikre, at du får de rigtige beviser frem til retten. ¨

Dermed ikke sagt, at du ikke kan køre sagen selv, men jeg vil som hovedregel fraråde det, da der findes mange små finurligheder i lovgivningen (i dit tilfælde ophavsretsloven og retsplejeloven), som du næppe kender til, og som derfor kan overraske dig.

Hvis det er en privat sag, kan det tænkes, at din familieforsikring vil give dig retshjælp til at dække sagsomkostningerne ved at føre sagen. Er det en erhvervssag, så kan du kun få retshjælp, hvis firmaet har tegnet en erhvervsretshjælpsforsikring. Ellers må du selv betale.

Vinderen af en retssag får tilkendt et beløb, som fastsættes af retten, som skal gå til at dække vinderens udgifter til retsafgifter, evt. syn og skøn og advokatomkostninger. Beløbet som retten tilkender er ikke nødvendigvis det samme, som de udgifter du har haft på sagen. Som regel får man kun dækket en del af ens omkostninger ved at føre sagen, selv hvis man får fuldstændig medhold. Får du medhold med ca. 40-60% så får du som oftest ikke tilkendt sagsomkostninger, og får du medhold med mindre end 40% risikerer du at skulle betale sagsomkostninger til at dække modpartens advokatomkostninger.

Advokatfirmaet Paragrafadvokaterne

Advokatbistand - Selskabsret - Ophavsret - Lejeret - Erstatningssager - Inkasso

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)