Hej Martin (og Nicolai)
Jeg er nok ikke den eneste, der finder det påfaldende, at noget så kedeligt som regnskab kan udvikle sig til lidt beef mellem et par offentligt kendte iværksættere: Toke Kruse vs. Martin Thorborg. Men jeg må også konkludere, at der ikke skal meget til, før der går pigefornærmet hønsegård i den. Egentlig synes jeg, at vi hellere burde anvende tiden på at dyrke hver vores forretning og håbe, at vi kan inspirere andre iværksættere til at gøre det samme. Så interessant er vores fnidder sgu heller ikke.
Men her er lidt fakta, Lundsby: Billy blev stiftet 1. oktober 2010 og havde da været under udvikling siden februar 2009. Vi var de første, der gjorde regnskab brugervenligt for iværksættere, og jeg er da kun glad for, at vi har kunnet inspirere Martin T. og hans team. Det er en kendsgerning, at Billy var på banen 2 år før Dinero. Ja, jeg ved godt, at Dinero er baseret på noget gammelt software fra firmaet Kassekladde (som nu lukkes ned) – der også blev stiftet efter Billy. Selvom begge firmaer ved første øjekast har omtrent de samme funktioner, finder man ret store forskelle under overfladen. Fx ved jeg, at Martin T. er glad for Dinero Crowd, der efter min mening ikke løser problemet med at bogføre korrekt. Derfor har vi fravalgt en lignende funktion. Omvendt har Billy et åbent API, hvilket Dinero ikke har.
Jeg tror på, at markedet har plads til flere spillere, for vi henvender os til forskellige segmenter: Dinero er ifølge Martin T. for de helt små, mens Billy er til de mere etablerede virksomheder. Vores API giver i mine øjne et helt andet og langsigtet perspektiv, så det har vi valgt at fokusere på – og ja, det har taget noget tid at få det på plads, men nu er det en realitet. Vi er nået til et punkt, hvor vi kun mangler at tilføje de sidste funktioner. Fx har vi netop frigivet et tilbudsmodul samt One Stop Moms. De næste funktioner, der følger, er EAN og et abonnementsmodul foruden en større revisor-update.
Vi har +20.000 registrerede brugere og +4.000 betalende kunder, og mens 2013 og 2014 har været udprægede udviklingsår (som det også fremgår af vores regnskaber), så er 2015 skudt i gang med en landsdækkende TV-kampagne, der understreger, at vi er nået meget langt – nemlig lige dér, hvor vi skal være.
Hos Billy bruger vi ikke 90 % på udvikling, men kun ca. 40 %. Til gengæld bruger vi fremadrettet hele 30 % på support og 30 % på marketing og drift. Vi mener, at det er den rigtige fordeling for os og vores brugere, da et program også bliver bedre af, at der kommer nye kunder til igennem aktiv markedsføring. Selvom et program er let, er det essentielt, at man altid kan få hjælp til fx bogføring – derfor vægter vi support meget højt. Jeg siger ikke dermed, at Dinero gør noget forkert. Vi anskuer bare verden på to forskellige måder. Vi har altid haft opmærksomheden rettet mod vores brugere og er da også det eneste firma i regnskabsbranchen, der yder support hele ugen – også i weekenden – på både telefon, e-mail og gennem vores hjælpeforum. Hvis man i stedet ser kortsigtet på tingene (som brugere har en tendens til), ender man med et stykke software, der bliver ufleksibelt, og det giver bøvl på den lange bane. Og det har vi så undgået med denne gennemgribende udvikling af kernen af vores program.
Jeg har ikke så meget andet at tilføje, end at jeg seriøst håber, at I får succes med jeres virksomhed. Jeg finder det også flot, at I har 45.000 glade brugere. Og så er det ikke mindst utroligt underholdende, at I prædiker ærlighed og gennemsigtighed, når I som de første i branchen netop har iværksat en AdWords-kampagne, hvor I har købt en konkurrents navn – nemlig ”Billy’s Billing” – som keyword. Lige på dét punkt ser vi os nødsaget til at blive ”inspireret”, som en naturlig AdWords-strategi. Det er yderligere morsomt, at når AdWords-reklamen endeligt dukker op, står der ”Gør som vores 45.000 glade brugere” (så her er alle disse altså aktive – nu må I lige beslutte jer… for jeg tvivler og så er vi tilbage til der, hvor debatten startede). Endelig bruger I stadig vores varemærke ”Danmarks letteste regnskabsprogram” i en modificeret udgave, som jeg dog er overbevist om, at I vil ændre som aftalt med dig Martin T. Come on – englebasser, det er I sgu ikke.
Go’ weekend. Nyd den, for i morgen er det mandag :-)
Toke
www.billy.dk