Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man blive tvunget til at sælge sine aktier mod sin vilje?

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)
Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:
Såfremt vedtægterne ikke sikrer dig en mulighed for at købe dine medejere ud til samme tilbud de giver dig, så kunne ejeraftalen formentlig kunne hjælpe her.

Blot til information: En ejeraftale er i mange tilfælde blot en falsk tryghed, da den ofte ikke er mere end det papir værd, den er skrevet på. Med mindre det meget klart fremgår af ejeraftalen, at den har forrang for selskabets vedtægter, er den intet værd og vil kunne erklæres ugyldig. I visse tilfælde kan en ejeraftale, trods sin forrang, også blive tilsidestillet. 

Sørg derfor altid for formelle ting som vedtægtsændringer, forkøbsret, aktiesalg mv. er indskrevet direkte i vedtægterne - så kan der aldrig ske tvivl. Ejerforhold noteres i en ejerbog.

En persons opgaver for selskabet noteres i en direktørkontrakt eller partneraftale. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Trusted Partner:
Med mindre det meget klart fremgår af ejeraftalen, at den har forrang for selskabets vedtægter,

En ejeraftale kan ALDRIG få forrang for selskabets vedtægter. En ejeraftale er selskabet uvedkommende. Evt uoverensstemmelser baseret på en ejeraftale er sag alene mellem de pågældende kapitalejere....

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Trusted Partner:

arguins:
Såfremt vedtægterne ikke sikrer dig en mulighed for at købe dine medejere ud til samme tilbud de giver dig, så kunne ejeraftalen formentlig kunne hjælpe her.

Blot til information: En ejeraftale er i mange tilfælde blot en falsk tryghed, da den ofte ikke er mere end det papir værd, den er skrevet på. Med mindre det meget klart fremgår af ejeraftalen, at den har forrang for selskabets vedtægter, er den intet værd og vil kunne erklæres ugyldig. I visse tilfælde kan en ejeraftale, trods sin forrang, også blive tilsidestillet. 

Sørg derfor altid for formelle ting som vedtægtsændringer, forkøbsret, aktiesalg mv. er indskrevet direkte i vedtægterne - så kan der aldrig ske tvivl. Ejerforhold noteres i en ejerbog.

En persons opgaver for selskabet noteres i en direktørkontrakt eller partneraftale. 

Ikke enig!

For det første kan en ejeraftale aldrig overrule vedtægterne.

En ejeraftale der er udarbejdet ifm en aktuel selskabsstruktur kan være meget hjælpsom, både mht tvister vedr ejerforhold og andre beslutningsmæssige tvister.

En ejeraftale der er en copy-paste fra en anden virksomhed kan være en falsk tryghed, men da er det netop tale om en ejeraftale der ikke er aftsemt med det aktuelle selskabs forhold.

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
En ejeraftale kan ALDRIG få forrang for selskabets vedtægter.

Ikke hvis du læser lovens ordlyd nej, men retspraksis viser noget andet. En ejeraftale er ikke bindende for selskabets generalforsamling, men såfremt samtlige kapitalejere er omfattet af aftalen, kan den have betydning ved nogle tvister. 

Det er meget tungt lovstof - og som jeg også formulerer i mit indlæg - få det ind i vedtægterne! Ejeraftaler er med den nye selskabslov intet værd, når man reelt skal bruge dem. 

Tilmeldt 13. Jul 13
Indlæg ialt: 510
Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

At ejeraftale aldrig kan overrule vedtægter  - er jo klart - den er f.eks. ikke officiel og kan jo ikke kendes af alle men:

Der er jo masser af områder - så som ledelse - ret til at bestemme en del ting og pligter INDBYRDES i det daglige arbejde mellem ejerne og kun indbyrdes mellem disse - som fint reguleres i ejeraftale

Ejeraftalen kan aftale hvordan de her 3 ejere skal opføre sig overfor hinanden - inden for vedtægterne - og er en super nyttig ting hvis den er godt lavet (aller helst med en jurist fra hver ejer til at ha indflydelse)

Indbyrdes regler for forkøbsret af hinandens anparter kan vel også fint aftales ALENE i ejeraftale og ikke i vedtægter går jeg da ud fra?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Jan 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

At ejeraftale aldrig kan overrule vedtægter  - er jo klart - den er f.eks. ikke officiel og kan jo ikke kendes af alle men:

Der er jo masser af områder - så som ledelse - ret til at bestemme en del ting og pligter INDBYRDES i det daglige arbejde mellem ejerne og kun indbyrdes mellem disse - som fint reguleres i ejeraftale

Ejeraftalen kan aftale hvordan de her 3 ejere skal opføre sig overfor hinanden - inden for vedtægterne - og er en super nyttig ting hvis den er godt lavet (aller helst med en jurist fra hver ejer til at ha indflydelse)

Indbyrdes regler for forkøbsret af hinandens anparter kan vel også fint aftales ALENE i ejeraftale og ikke i vedtægter går jeg da ud fra?

Enig, desuden kan ejerne have behov for at aftale indbyrdes betingelser omkring alm forretningsdrivelse som ikke nødvendigvis skal være alle eksterne bekendt.

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
At ejeraftale aldrig kan overrule vedtægter  -

Hvis jeg forstår det korrekt, er en ejeraftale så ikke nu blot overflødig, og man i et setup hvor man er flere medejer, blot "nøjes" med at lave vedtægter, istedet for ejeraftale.( hvis den ene ikke har reel effekt vil den vel bare lave lidt mudder)

I vedtægter kan man jo i mange tilfælde have identisk ordlyd fra ejer aftale, jeg kan da se at jeg i en ejeraftale har rigtig mange punkter som drejer sig om ret og regler indbyrdes, og derfor tænkte jeg på fremover til andre selskaber jeg vil oprette, blot at copy paste ejer aftale  og kalde det vedtægter istedet.

Må man godt have identisk ordlyd hvor den ene hedder ejeraftale og den anden vedtægter for at være dækket ind juridisk?

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)