Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af igangværende virksomhed - uden at overtage det gamle selskab. Hvorfor det?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Rigtigt hjerteligt godaften til alle jer ildsjæle på Amino-:)

 

efter selv at have startet mange virksomheder vil jeg gerne prøve kræfter med at købe en eksisterende on-going virksomhed. Ofte læser jeg i salgsprospekterne at "Virksomheden sælges ud af selskabet" hvilke betyder at goodwill, driftsmidler, lokaler, medarbejdere skal tages med over i et nyt selskab.

Jeg kan ikke rigtigt blive klog på om det er smart eller ej, på plussiden er jo at  jeg ikke hæfter for tidligere ejeres mere eller mindre kreative dispositioner. Men omvendt står du med et helt nyt selskab uden nogen kreditmæssig forhistorie.

Er det en øvelse som sælger laver for at undgå reklamationer over tidligere udført arbejde? I så fald vil goodwillen jo blive nedskrevet hver gang der er en kunde der reklamerer over noget det gamle selskab har lavet når der ingen er til at betale det.

 

Mange venlige hilsner fra Anders

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Søborg
Tilmeldt 23. Jan 15
Indlæg ialt: 7
Fra  Hartmann Revision ApS Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Anders,

det er her vigtigt at skelne mellem juraen og de praktiske problemstillinger.

Juraen: forpligtelserne vedr. tidligere handler hører til selskabet, som du i dette tilfælde ikke køber med. Dem står den tidligere ejer således stadig for. Det er også grunden til, at sælger oftest gerne vil sælge SELSKABET og ikke bare driften/goodwill.

Praksis: selv om du juridisk set ikke overtager gamle forpligtelser, vil du opleve at kunderne er af en anden opfattelse. Al praksis viser, at kunderne forventer at kunne rette reklamationer til den der driver virksomheden = dig. Tager du dig således ikke af disse reklamationer, skal du påregne en ikke uvæsentlig badwill (med risiko for tilsvining på nettet). Du kan selvfølgelig bede kunderne rette deres reklamation til den tidligere ejer, som er juridisk forpligtet til at hjælpe dem, men praksis viser også, at den tidligere ejer ikke har nogen som helst interesse i at hjælpe kunderne, så du skal ikke forvente, at du kan hente noget der – uanset hvad du aftaler skriftligt i kontrakten. Der kan også være problemer med kunder der skylder penge på tidspunktet for virksomhedshandlen (hvem skal de betale til, og hvad sker der hvis de ikke betaler).

Når man ønsker at ”sælge virksomheden ud af selskabet” kan der være flere årsager, fx at der er et fremførbart skattemæssigt underskud, som man ønsker at udnytte (eller sælge), eller at vedkommende selv ønsker at beholde CVR-nummeret med regnskabs- og dermed kreditmæssig historie (hvis der har været overskud i selskabet).

Det er umuligt at afgøre, hvad sælgers incitament præcist er ud fra din beskrivelse, men for dig som køber er der både for og imod at kun købe driften/goodwill.

For:

- du overtager (juridisk set ikke) selskabets forpligtelser

- du overtager ikke ukendte forpligtelser i selskabet, fx en forurenet grund (nu ved jeg ikke, hvilken slags virksomhed du vil købe, men der kunne også være andre ting som man ikke kan undersøge på forhånd)

- din risiko vedr. ukendte faktorer minimeres mest muligt på denne måde

Imod:

- det er kontraktmæssigt mere kompliceret kun at købe drift/goodwill (du skal sørge for at få alt det vigtige med i handlen, fx retten til navnet/varemærke, website, telefonnummer, bankkontoen, kundeliste mv.

God fornøjelse!

Allan

Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allan. Tusinde tak for dit uhyre velformulerede og oplysende svar! Det giver rigtig god mening - så jeg takker for det gode svar.

Tak for du har taget dig tid til at hjælpe mig!!

De bedste hilsner, Anders

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)