Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat indlån i IVS

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Oct 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg har for nyligt stiftet et IVS med en partner. Selskabet har en kapital på 2 kr. 

For at betale for startomkostninger (oprettelse, indkøb af varelager, hjemmeside osv.) er det nødvendigt at indlåne penge i virksomheden. 

Vi har tænkt os at indlåne af vores private midler med en skriftlig låneaftale. 

Jeg har læst mig frem til, at praksis (i nogles optik - der er ikke fuldkommen enighed) er diskonto (0,00% jf. Nationalbanken d.d.) + 4%. Er denne rente tilpas?

Ydermere er jeg i tvivl om bogføring af lånet for virksomheden, hvordan skal dette gøres i Dinero?

På forhånd mange tak og fortsat god aften. 

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 22. Oct 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

mange tak for det hurtige svar. Jeg har inden oprettelse af indlægget læst de 2 sider, men har ikke fundet svar på mit spørgsmål. 

Jeg er klar over, at indlånet måske ikke er den mest optimale metode, om man vil, men det er (forholdsvist) risikofrit, idet vi vil indlåne en mindre sum, som virksomheden gerne skulle kunne "udvikle" til egenkapital på kort tid. 

Hvordan fastsættes renten? Jeg mener at have læst, at John Hannover skyder den til mellem 6% og 20% - et lettere uhåndgribeligt interval ;-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:35
Hvor mange stjerner giver du? :

eneste krav om renten er MARKEDSBASERET  Det betyder i princip - det som dit IVS skulle gi i rente for et ikke sikret lån andre steder - og ja skat er vist ret fleksible hvis man bare kan henvise til hvor man har det fra. Har man ikke ansat - sætter skat den til diskonto + 4%. Du kan spørge din bank hvad deres rente ville være for lån af den størrelse hvis de skulle gi det - med den forklaring at du lige skal ha en markedsrente for selv at låne selskabet penge - det er jo EN måde at få en markedsrente på

Siden må du godt bruge dag til dag rente og beregne den ud fra hvert måneds gennemsnit, det accepterer skat generelt mig bekendt, hvis ikke beløbet svinger voldsomt - men ellers lån dit IVS f.eks. 10.000 så er det jo let at beregne for en hver given periode. 

Renten skal du opgive personligt som renteindkomst og selskabet har den som udgift/fradrag. For at den skal blive til "egenkapital" skal den udvikle overskud som i princippet skal være beskattet (eller du skal i alle fald tænke på at det som bliver egentlig egenkapital er det overskud du har  - hvoraf 25% skal opspares i IVS indtil der er ialt 50.000 kr-  hvor du kan lave det om til ApS (omkostning) eller forsætte som IVS med de 50.000 som minimum så stadigt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for det udførlige svar. Jeg vil forsøge at kontakte min bank for at få en rentesats oplyst. 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)