Hej Jonas,
Der er skrevet mange tykke bøger om emnet. Særligt på amerikansk. Men for at koge de 15 stykker ned som jeg har læst ind til en 'few liners' Maggi-terning:
1) Du skal have formuleret et ret skarpt "værdibudskab". Dybest set har du 15-30 sekunder til at sige et budskab som skal fjerne modtagerens reservation/aversion mod uopfordret telefonkontakt fra sælgere.
2) Du skal huske at på telefonsamtalen skal du IKKE sælge din kunde selve produktet/servicen. Det du skal sælge er KUN et 1. møde mellem dig og ham/hende. Intet andet. (mange glemmer dette).
3) På mødet (hvis du får ét) kan du sælge din vare/service.
4) RESPEKTÈR hvis kunden siger "jeg har ikke tid - ring senere". "det ved jeg ikke lige - ring senere". "han kan ikke træffes - ring senere". "send noget materiale og ring senere". Men gør det! Altså ring senere - utrætteligt.
5) Husk at "nej" betyder ikke "nej". Det betyder:
- Jeg har ikke tid
- Jeg kende dig ikke
- Jeg har ikke råd
- Det er ikke mit ansvarsområde
- Jeg har ikke forstand på det du sælger (ergo vil jeg ikke købe det for jeg forstår det ikke)
- Jeg vil ikke købe som den første
- ....[fyld selv flere indvendinger ind]
PS) Det første som du altid vil blive spurgt om (i danmark) er referencer. HVEM har sagt "ja" til dig før kunden du nu jager.
PPS) For at få den første reference er man ofte nødt til at enten pynte lidt på virkeligheden eller forære sine varer/services væk til en virksomhed med et godt navn. Sorry, men sådan er det. Men det kan være en god investering alligevel.
Faktisk pisse sjovt arbejde, hvis man selv er ved at piske noget igang