Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man som virksomhed tage kontakt til en virksomhed med et tilbud om en ydelse?

Side 3 ud af 6 (58 indlæg)
Fra Munkebo
Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 421
Fra  Ansico Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jeg enig i - det er meget hurtigt at undersøge. Skal man gå længere end det lovpligtige kan man også overveje om man overhovedet vil kontakte virksomheder som har reklamebeskyttelse - også selvom de har lagt kontaktoplysninger ud andre steder.

Reklamebeskyttelse indikerer at virksomheden ikke ønsker at blive kontaktet mhp. reklame, så nogle vil blive provokeret. Det kunne jo være de havde lagt kontaktoplysninger ud til deres kunder - ikke til nogle der vil sælge noget.

Derfor ville jeg heller aldrig kontakte nogle med reklamebeskyttelse for at reklamere for noget.

IT-blogger.dk - en blog om IT-support, udvikling af websider, CMS, SEO og online marketing

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Her er flere vejledninger om reklamehenvendelse (meget til forbrugere - men også til juridiske enheder/selskaber) 

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Markedsfoeringsloven/Spamvejledning

Der er flere amino-svar som går på telefonisk henvendelse, og en lad os kalde det "god skik" adfærd.

Min holdning er lidt den, at hvis du som iværksætter kun skulle sidde og vente på at kunderne ringer til dig - så er du færdig inden du er kommet i gang. Man bliver simpelthen nødt til at smide fløjlshandskerne og ringe r'ven ud af bukserne. Og ja, mange kundeemner er ubehøvlede og arrogante, og føler man har brudt deres tillid ved at have frækheden til at ringe til dem, men det er fordi de er lullet i søvn af egen succes, eller fordi de har haft en dårlig dag**. Eller aldrig har startet noget selv.

HVIS man som iværksætter og virksomhedsejer har en reel ydelse eller vare som markedet kan opnå en reel fordel ved at anvende, så mener jeg men gør markedet en tjeneste ved at ringe rundt og gøre opmærksom på sig. Men der er så mindst 10.000 måder at gøre dette på - og nogen er respektfulde og værdifulde end andre, og de vil ofte blive mødt positivt.

Selv jeg, ville tage telefonen og ringe rundt, hvis jeg skulle starte noget nyt BtB i morgen. Men som de fleste har gættet vil jeg nok gribe det an på en anden måde en ham supersælgeren på 21 år fra "telemarketing aps" på ren provision, og som sidder med et forberedt script foran sig. Der er en forskel på når direktøren fra "iværksætter aps" ringer til direktøren/ejeren fra "virksomhed aps" med et ønske om at tilbyde reel værdi.

PS:
Jeg har været lønmodtager i store virksomheder hvor vi også ringede uopfordret/kold canvas. Vi havde folk som skulle lave mindst 10-15 kontakter pr. dag - hvilket kunne kræve op imod 70-100 opkald pr. dag. Jeg kan sgu fortælle nogle ret sjove historier - både positive og negative.

(** Jaja, der er jo de talentløse sælgere som er ansat i "fuskfirmaer" som reelt ikke har noget "value" at tilbyde, - men dem ser jeg lige bort fra hér).

"People can learn to recognize and take advantage of opportunities others don't think exist" --Michael Dell

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan Skovmand:

Min holdning er lidt den, at hvis du som iværksætter kun skulle sidde og vente på at kunderne ringer til dig - så er du færdig inden du er kommet i gang. Man bliver simpelthen nødt til at smide fløjlshandskerne og ringe r'ven ud af bukserne. Og ja, mange kundeemner er ubehøvlede og arrogante, og føler man har brudt deres tillid ved at have frækheden til at ringe til dem, men det er fordi de er lullet i søvn af egen succes, eller fordi de har haft en dårlig dag**. Eller aldrig har startet noget selv.

HVIS man som iværksætter og virksomhedsejer har en reel ydelse eller vare som markedet kan opnå en reel fordel ved at anvende, så mener jeg men gør markedet en tjeneste ved at ringe rundt og gøre opmærksom på sig. Men der er så mindst 10.000 måder at gøre dette på - og nogen er respektfulde og værdifulde end andre, og de vil ofte blive mødt positivt.

Yes

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 9. Apr 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :


Allan Skovmand:

HVIS man som iværksætter og virksomhedsejer har en reel ydelse eller vare som markedet kan opnå en reel fordel ved at anvende, så mener jeg men gør markedet en tjeneste ved at ringe rundt og gøre opmærksom på sig. Men der er så mindst 10.000 måder at gøre dette på - og nogen er respektfulde og værdifulde end andre, og de vil ofte blive mødt positivt.

Selv jeg, ville tage telefonen og ringe rundt, hvis jeg skulle starte noget nyt BtB i morgen. Men som de fleste har gættet vil jeg nok gribe det an på en anden måde en ham supersælgeren på 21 år fra "telemarketing aps" på ren provision, og som sidder med et forberedt script foran sig. Der er en forskel på når direktøren fra "iværksætter aps" ringer til direktøren/ejeren fra "virksomhed aps" med et ønske om at tilbyde reel værdi

 

Hej Allan. Tak for svaret!

Ja, vores plan er også at finde og kontakte de virksomheder som vi mener vi reelt har noget at tilbyde - og som kan give dem en konkurrencemæssig fordel. Hvilken måde mener du er mest fordelagtig at kontakte dem på? 

med venlig hilsen
Jonas Primdahl 

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas Primdahl:
Hvilken måde mener du er mest fordelagtig at kontakte dem på? 
Face to Face - Ring og aftal et møde og så evt møde -

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra Århus
Tilmeldt 9. Apr 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay tak!

Men kan ikke lige finde rundt i svarene - Må man ikke kontakte virksomheden pr. mail når det er B2B

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Jonas Primdahl:
Men kan ikke lige finde rundt i svarene - Må man ikke kontakte virksomheden pr. mail når det er B2B? 

  NEJ

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som Jesper skriver:

- NEJ, du må ikke kontakte nogen som helst pr. email med henblik på salg, med mindre du specifikt har fået lov af dem.

Så der er intet i vejen for at ringe til virksomheden og aftale enten et møde, eller spørge om du må sende en email med nærmere information.

Jeg skal være den første til at skrive under på at jeg indtil flere gange koldt har smidt sælgere ud af døren, som uden forudgående aftale er dukket op.
Det har været alt fra sælgere af kopimaskiner, IT-konsulenter, frokostordninger, rengøring, telefoni m.m..
Den klassiske situation er at der dukker en eller to mand op, typisk på eftermiddagen hvor vi er allermest tidspresset. Typisk giver de udtryk for at have et møde med "chefen", hvilket i en del tilfælde har skabt noget panik hos mine kolleger, hvis jeg ikke har været i huset. Simpelthen fordi de har troet at det er et møde jeg har glemt. I de tilfælde jeg har været i huset, ender jeg oftest med at snakke med sælgerne og plejer pænt at sige at vi vidst ikke har en aftale.
Og hvis svaret er det typiske "Jamen, jeg/vi var alligevel lige i nabolaget, så jeg/vi tænkte at vi lige kunne tage en halv time af din tid", så ryger de ud og skal være heldige hvis de overhovedet når at aflevere et visitkort.

Og nej, jeg er skam åben over for sælgere og nye input - men bliver nødt til at være når JEG har tid til det og ikke når det lige er passende for sælgeren.

Hvis jeg derimod bliver ringet op på forhånd og personen i den anden ende virker til at have hovedet ordentligt skruet på og har et reelt produkt/ydelse som er relevant, så er jeg frisk på at aftale et møde.

- Men hvis man så til gengæld, som jeg oplever i ca. halvdelen af tilfældene, ikke dukket op til den aftale tid eller ligefrem dukker op en anden dag (det har jeg også prøvet flere gange), så er de lagt på is og bliver pænt afvist med at de ikke kom som aftalt og jeg nu har en anden aftale.

Omkring telefonsælgere er jeg som sådan også åben. Men det skal igen være nogen som er ret klare i spyttet om hvad de vil. Og ofte vil jeg bede dem om at ringe igen på et konkret tidspunkt hvor jeg så har afsat tid - eller netop beder dem om at sende en email til mig. Det interessante er at det fjerner de fleste useriøse pistolsælgere, da ca. 80% ikke ringer tilbage eller sender en email. Det er tilsyneladende for besværligt.

Vedrørende emails, PM'er og lignende henvendelser som stinker langt væk af at være sendt udelukkende med henblik på salg og sendt til mange, kategoriserer jeg som spam og jeg har indtil flere gange meldt folk til forbrugerombudsmanden. Er det til gengæld en email som ser ud til at være meget specifikt rettet mod min virksomhed, men stadig med salg for øje, er jeg mere åben over for, da der har siddet en person i den anden ende og trods alt gjort sig en smule umage og sat sig mere ind i virksomheden og dens potentielle behov.

Jeg har ikke skrevet ovenstående som et forsøg på at skildre hvordan det foregår alle vegne.
Men ovenstående viser i hvert fald hvordan mit reaktionsmønster er over for sælgere og jeg ved at mange virksomhedsejere reagerer meget i samme stil.
Så det er mere til inspiration, så du kan se hvordan en potentiel kunde kan reagere og hvor der kan være åbninger for dig.

/Jesper

Fra Århus
Tilmeldt 9. Apr 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper.

Kanon godt svar - det vil vi tage til os, tak!

Vi har nemlig også haft i tankerne, at ringe til de virksomheder som vi mener vi har noget at tilbyde, og fortælle dem lidt om hvilke muligheder vi ser. For så enten at aftale et møde eller spørge om vi må sende dem en mail med yderligere informationer. Vi tænker nemlig at en mail kan give virksomheden et bedre overblik over hvilke ydelser og muligheder vi kan tilbyde dem. 

Vi er stadig i opstartsfasen, men er i gang med at udarbejde en strategi for hvordan vi som start skal sælge vores ydelser.

Med venlig hilsen
Jonas Primdahl 

 

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonas, 

Der er skrevet mange tykke bøger om emnet. Særligt på amerikansk. Men for at koge de 15 stykker ned som jeg har læst ind til en 'few liners' Maggi-terning:

1) Du skal have formuleret et ret skarpt "værdibudskab". Dybest set har du 15-30 sekunder til at sige et budskab som skal fjerne modtagerens reservation/aversion mod uopfordret telefonkontakt fra sælgere.

2) Du skal huske at på telefonsamtalen skal du IKKE sælge din kunde selve produktet/servicen. Det du skal sælge er KUN et 1. møde mellem dig og ham/hende. Intet andet. (mange glemmer dette).

3) På mødet (hvis du får ét) kan du sælge din vare/service.

4) RESPEKTÈR hvis kunden siger "jeg har ikke tid  - ring senere". "det ved jeg ikke lige - ring senere". "han kan ikke træffes - ring senere". "send noget materiale og ring senere". Men gør det! Altså ring senere - utrætteligt.

5) Husk at "nej" betyder ikke "nej". Det betyder:
- Jeg har ikke tid
- Jeg kende dig ikke
- Jeg har ikke råd
- Det er ikke mit ansvarsområde
- Jeg har ikke forstand på det du sælger (ergo vil jeg ikke købe det for jeg forstår det ikke)
- Jeg vil ikke købe som den første
- ....[fyld selv flere indvendinger ind] 

PS) Det første som du altid vil blive spurgt om (i danmark) er referencer. HVEM har sagt "ja" til dig før kunden du nu jager.

PPS) For at få den første reference er man ofte nødt til at enten pynte lidt på virkeligheden eller forære sine varer/services væk til en virksomhed med et godt navn. Sorry, men sådan er det. Men det kan være en god investering alligevel.

Faktisk pisse sjovt arbejde, hvis man selv er ved at piske noget igang Wink

"People can learn to recognize and take advantage of opportunities others don't think exist" --Michael Dell

Side 3 ud af 6 (58 indlæg)