Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Funktionær på timeløn?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2490
Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Serie:
og det er jo ikke forbudt at blot have en kunde... -  skat vil da bare være glad at der kommer penge ind.

Har man som selvstændig kun en kunde anses forholdet af skat, for at være et ansættelsesforhold.

Sådan er det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Ok for din skyld

Man kan starte et firma uden at have  kunder - og ifølge dig når man så får den første kunde indtil kunde nummer 2 kommer, anser skat det for at være et ansættelsesforhold.

Sikke noget vrøvl

Der er tidsrammer på om hvor længe, man har haft den enkelte ene kunde og en del andre forhold  -  som ikke kommer i betragtning  her ved at fakturere disse få timer som her er omtalt.

Serie

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:17
Hvor mange stjerner giver du? :

jo man kan ha en kunde i starten men antal kunder er langt fra afgørende man kan sagtens ha 5 lønmodtager forhold

Serie:

Kan hun ikke bare fakturerer dig ud at momsregistrer sig, til den samlede pris i aftaler - det er da lettere tænker jeg.

Dertil vil der også være lidt fordele for hende, da hun jo kan trække lidt udgifter fra...såsom transport og andet småt.

Serie

I øvrigt er dit forslag om faktura uden moms jo stadigt bare ikke spor lettere end løn med a skat som timeløn - helt som trådstarter mener han gerne vil for denne funktionær som han ser hende - Der er jo INTET i det trådstarter beskriver der tyder på at denne ansatte har tænkt sig at skaffe en række kunder - nok til en egentlig erhvevsmæssig selvstændig virksomhed Men:

Hvad er det du mener bliver så hulens meget lettere for ham ved at den ansatte fakturerer ham arbejdet som privat person? Er det alene feriepenge som man da bare kan trække fra timelønnen og så kører de ellers helt automatisk eller hvad er det trådstarter får lettere ved (ud over måske gi sig selv og den ansatte en risiko?)?? 

 Jeg afviser ikke det KAN være eller laves om til selvstændig - men ud fra det beskrevne - funktionær - ønske fra begge om timeløn med feriepenge - ser jeg ikke fidusen i risikoen helt enkelt. 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Nemmere og billigere er min tanke + en lille fordel for den arbejdende kvinde omkring fradrag.

Du sætter det op med risiko , som ikke findes her,,,, 

Jeg tror nu heller ikke at skat vil anerkende hende at have en kørende virksomhed, med en kunde eftersom hun har et pænt antal lønmodtager timer et andet steds - hvad skulle skat iøvrigt have ud at det ?

Under andre omstændigheder, som ikke har med skat at gøre... kunne det blive et fagforeningspørgsmål omkring vilkår mv.-  da det så ligner eller er et lønmodtager forhold

Men igen  - timerne her er for små  og situationen er slet ikke en almindelig lønmodtager rolle

Serie

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Serie:
Jeg tror nu heller ikke at skat vil anerkende hende at have en kørende virksomhed, med en kunde eftersom hun har et pænt antal lønmodtager timer et andet steds - hvad skulle skat iøvrigt have ud at det ?

I stedet for anderkende -  mente jeg underkende 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Serie:
Jeg tror nu heller ikke at skat vil anerkende hende at have en kørende virksomhed, med en kunde eftersom hun har et pænt antal lønmodtager timer et andet steds - hvad skulle skat iøvrigt have ud at det
¨

Hvad du tror er ikke vigtigt-  virkeligheden er og det gør skat (underkender som du har rettet det til) Det sker dog ofte kun hvis den der modtager ikke betaler sin skat - og hvad de skulle ha ud af det? Ja kildeskatteloven er netop lavet for at sikre, at der betales skat ved kilden frem for alternative metoder-  og fradrag - de er helt ens

Serie:
Nemmere og billigere er min tanke + en lille fordel for den arbejdende kvinde omkring fradrag.
tror jeg dropper ud her - 

Det er ikke nemmere . man har fuld indberetningspligt over for en CPR person der fakturerer og fradrag ens for hende 

Jeg håber vi kan slutte den her .- vi behøver ikke være enige - trådstarter har sikkert fået hvad han behøver

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Viborg
Tilmeldt 19. Nov 14
Indlæg ialt: 58
Fra  Viborg Løn & HR - Dataløn og VISMA PARTNER Skrevet kl. 07:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Ansættelse på timelønsbasis er helt ok. Feriepenge, ATP og andre lovpligtige sociale bidrag skal naturligvis holdes.

Vær især opmærksom på, at hun oprettes korrekt m.h.t. kvartalsvis feriepengeafregning til Feriekonto.

Du behøver ikke at betale pension, da det er et overenskomstspørgsmål.

Husk at lave en ansættelseskontrakt.

Vi er gerne behjælpelige med at lave ansættelseskontrakt og få Jer oprettet gratis i BLUEGARDENS Dataløn.

Pris per lønseddel 20 kr. + serviceabonnement.

Hvis det er den eneste ansatte, som Du har i det nævnte firma, kan Du overveje at aflønne den pågældende via den eksisterende ansættelseskontrakt og lave en tilføjelse herom i ansættelseskontrakten. Herefter fakturerer Du månedligt antal forbrugte timer med  en samlet timesats over fra søsterselskabet.

Denne løsning kan vise sig at være mest fordelagtig,  da Du pludselig skal sørge for lovpligtig arbejdsskade m.v. i det andet firma. 

 

 

Tilmeldt 8. Jan 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle jeres svar - og interessant at følge debatten.

 

Mon ikke jeg fortsætter med feriepenge og en simpel kontrakt - så undgår jeg eventuelle tvister senere hen.

 

God weekend.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
Jeg håber vi kan slutte den her .- vi behøver ikke være enige

Sandeligt sandt

Du tænker rent bogligt og indenfor boksen . hvilket ofte er sundt , det fornægter jeg slet  ikke.

Men den logiste og den kreative forståelse  mangler hos dig John  og derfor bliver dine meninger / tolkninger  ofte stereotype og det giver begrænsninger til iværksættere , hvor det slet ikke behøves.

Serie

 

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)