Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Funktionær på timeløn?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 8. Jan 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg skal til at ansætte en 'konsulent' til hjælp med økonomi osv. Hun er pt. ansat i et 'søsterfirma' på en almindelig 30-timers funktionærkontrakt.

Hun skal hjælpe mig 5-10 timer om måneden og vil blive ansat på funktionærkontrakt og med timeløn. 

Jeg har aftalt med hende, hun ikke opsparer feriedage, da det bliver umuligt at styre - men hun får dog feriepenge. Desuden dropper jeg (i fællesskab med hende) også pension og lægger det oven i lønnen.

Alt i alt holde det så enkelt som muligt. Nogen der har erfaring med/ved, om det er ok - herunder også gode tips?

Tak!

Tilmeldt 6. Jan 15
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Du slipper ikke uden om feriepenge eller ferie med løn - sidstnævnte er det nemmeste. Pension er ikke obligatorisk - udover selvfølgelig ATP.

Køb dine wallstickers hos worldofstickers.dk. Se udvalget af bl.a. motiver til børneværelset og tekster til stuen.

Tilmeldt 8. Jan 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm... men når hun er timelønnet, så er feriepenge vel det letteste?

Tænkt eksempel med fiktive tal: Hun arbejder en time. Hvis hun får ferie med løn, skal hun være væk fem minutter. Men hvis hun får feriepenge, får hun blot 10 kr. ekstra. Ergo må førstnævnte være nemmest. Eller 'ser jeg mig ikke for'?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan hun ikke bare fakturerer dig ud at momsregistrer sig, til den samlede pris i aftaler - det er da lettere tænker jeg.

Dertil vil der også være lidt fordele for hende, da hun jo kan trække lidt udgifter fra...såsom transport og andet småt.

Serie

Tilmeldt 6. Jan 15
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

mt251:
Hmm... men når hun er timelønnet, så er feriepenge vel det letteste?

Hov, det missede jeg. Jo, så er det feriepenge. De fleste bruger Feriekonto.

Serie:
Kan hun ikke bare fakturerer dig ud at momsregistrer sig, til den samlede pris i aftaler - det er da lettere tænker jeg.

Det er en mulighed, men Skat vil kunne komme til at se skidt på, hvis de ser det som et ansættelsesforhold og hun f.eks. ikke har andre kunder.

Køb dine wallstickers hos worldofstickers.dk. Se udvalget af bl.a. motiver til børneværelset og tekster til stuen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Serie:

Kan hun ikke bare fakturerer dig ud at momsregistrer sig, til den samlede pris i aftaler - det er da lettere tænker jeg.

Dertil vil der også være lidt fordele for hende, da hun jo kan trække lidt udgifter fra...såsom transport og andet småt.

ikke lovligt hvis det er et lønmodtager forhold. Der er meget klare krav hvis man skal kunne kalde sig selvstændig og dermed slippe for kildeskat - og risikoen kan være arbejdsgivers for manglende skat så det ville jeg aldrig gøre her

Det lyder fint som beskrevet med feriepenge og timeløn og ingen pension - brug evt danløn som er let at bruge

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
ikke lovligt hvis det er et lønmodtager forhold. Der er meget klare krav hvis man skal kunne kalde sig selvstændig

Jeg er klar på at der er visse regler, ved at kunne kalde sig selvstændig.

Bl.a. er et krav at personen selv bestemmer hvornår denne arbejder ( altså ikke dikteret) og hvordan denne arbejder... og begge dele  ser jeg passe godt ind her, da personen har et andet job ved siden af og således vil det formodentlig være den nye arbejdsplads, som må indrette sig. 

Så jo efter min tolkning

Serie

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Billige wallstickers:
Det er en mulighed, men Skat vil kunne komme til at se skidt på, hvis de ser det som et ansættelsesforhold og hun f.eks. ikke har andre kunder

Som nævnt i et tidligere indlæg, tvivler jeg på at hendes nye arbejdssted , vil være et sted som dikterer, om hvornår personen skal arbejde og således passer personen ikke ind i den typiske lønmodtager rolle og derfor vil skat heller ikke kunne placerer hende der.

Det er også sådan mener jeg at hvis der arbejdes under 8 timer om ugen skal der ikke laves en ansættelseskontrakt, som nok et eller andet sted er et udtryk for en  bagatelgrænse omkring hvornår ansættelse sker, kontra løsarbejde eller udføre det som selvstændig -  og i dette forhold tales der blot om 7-10 timer om måneden og ikke om ugen.

Tror slet ikke på at skat på nogen måde at vil eller have det skidt , på en sådan forretningsmodel og det er jo ikke forbudt at blot have en kunde... -  skat vil da bare være glad at der kommer penge ind.

Serie

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

der er mange flere punkter - det med selv at bestemme arbejdstid rækker slet ikke -. men jeg vil da ikke udelukke at tilstrækkeligt mange punkter kan opfyldes. Problemet er at det er arbejdsgiver der kan hænge på skatten hvis den ansatte ikke betaler og det får mig til klart at fraråde her - der er enda tale om en der funktionær omtales. Jeg synes det som mangler er, at den selvstændige har en egen risiko i forholdet (og beskrivelsen af ønske om timelønnen funktionær)

Den selvstændige har også risiko http://www.amino.dk/forums/t/180856.aspx som godt gennemgået her (find skattekonsulenten (Bent Z) svar - så ikke kun arbejdsgiveren kan komme i klemme - en del anser den fare for klart større og vil i så fald anbefale bindende svar.

Læg dertil, at det ikke letter i forhold til hvor superlet timeløn med feriepenge er - det som trådstarter jo faktisk ønsker - så hvorfor tage en risiko vil være min udgangsbøn. Trådstarter vælger jo selv hvad der foretrækkes i alle fald og tager konsekvens sammen med den "ansatte"  Smile .

vh John H 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er klar over at ud over selv at bestemme egen arbejdstid ikke altid kan stå alene - men egen planlægning i arbejdet  kommer også til, som også passer ind her.

Klart at den person som tales om ( den kvindelige arbejder) har en risiko, hvis hendes kunde ikke betaler..

Men uanset så ser jeg at denne form de 2 parter tænker  klart ikke hælder til selve funktionær tanken, som en lønmodtager.

At trådstarter udtaler ønsker / tanke om et ansættelses forhold, betyder jo ikke at der findes andre muligheder og måske kendte / vidste denne ej heller, at der andre og langt mere naturlige muligheder.

Sommeren er lige om hjørnet - se lidt lyst på  mulighederne i deres forhold 

Og med sortseer briller på John ... hvorfor være selvstændig eller arbejde - når der er 0,0000000012 % chance for at blive røvet eller hacket 

Serie

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)