Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny Trend! Folk stjæler store brands og varemærkers logo'er

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 12
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg undrer mig efterhånden over alle de kendte varemærker og brands man ser overalt på snart ALLE hjemmesider – ofte "uprofessionelle" hjemmesider og nylavede hjemmesider.

 

Tror næsten ikke på at alle disse folk har lavet en aftale med det enkelte varemærke/brand om brug af deres logo på egen hjemmeside.

 

Hvad er bøden for brug af kendte varemærker/brands på egen hjemmeside uden at spørge ejeren om lov? – det virker til at folk er meget uvidende omkring det eller at bøden er ubetydelig?

En anden ting, hvornår har man arbejdet med en virksomhed eller lignende?(der er ekstremt mange formuleringer efterhånden) Når man har sendt dem en email eller hvad og hvordan?

Det ser ud til at den nye trend er at benytte store varemærker og brands logo'er på sin egen hjemmeside - for at få tillid hos folk. Men det får snart den modsatte effekt, hvis folk bliver ved sådan her.

 

Ved du noget om dette emne, rettigheder, bøders størrelse mm. ?


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror du har helt ret i, at mange misbruger kendte brands - typisk Apple - Ralph Laurtent - osv

Jeg mener faktisk ikke der er bøde i gængs forstand - det er ikke politisager, MEN de store brands har afdelinger der ikke laver andet end at jage kopier og varemærkemisbrug.

De fanger ikke alle - men de fanger mange og de stiller så typisk et stort erstatningskrav (vi taler let 10-50.000 kr) men ofte ender det blidt, med at misbrugeren piller det ned og siger undskyld, og det ender typisk med erstatning på 5.000 kr

For at få stor erstatning, så skal den misbrugte gerne kunne vise et tab. Det kan gøres enten dirkete, men det er svært for apple at konstatere tabt salg - eller ved at de stiller krav om at kende misbrugerens omsætning af deres kopivarer.

Er det "kun" logo der er misbrugt, er det lidt samme procedure. Først tag det væk om - og måske lille erstatning 5000 kr. Er det noget der har stået på længere, og den der misbruger virker til at ha penge (lidt større shop) så kan de - og gør de - kræve erstatning i forhold til den indtjening shoppen uretmæssigt har fået, ved at midsbruge et navn de ikke handler med direkte

De store - apple osv - har så masser af penge og bruger de kræfter de føler skal til, på gode advokater, så der er sandeligt mange små som kan få - og får - ørene i maskinen

Lad os høre hvad folk som fashion seller og andre der kender til problematiken har for erfaringer?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 12
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusinde tak et godt svar John, det gjorde mig en del klogere :)

Hører gerne, om der skulle være andre med et indskud :)

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Michael Trolle:

Jeg undrer mig efterhånden over alle de kendte varemærker og brands man ser overalt på snart ALLE hjemmesider – ofte "uprofessionelle" hjemmesider og nylavede hjemmesider.

Du er meget upræcis her, da du hverken giver eksempler eller nævner brancher. Men jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke lige er stødt på ALLE disse hjemmesider, som der omtales... Og hvis du refererer til de webshops, som sælger fake mærkevarer, så udgør de en lille andel af totalt markedet, og de er ligeledes udenfor pædagogisk rækkevidde...

Michael Trolle:

Tror næsten ikke på at alle disse folk har lavet en aftale med det enkelte varemærke/brand om brug af deres logo på egen hjemmeside.

Nu er det sådan, at man ik skal have en aftale med et mærke, for at vise deres logo på en shop. Så længe man forhandler mærkets produkter, og det vel at mærke er ægte produkter, så må man gerne benytte deres logo, LÆS logo, hermed menes hverken billeder, grafik eller andet ophavsretbeskyttet...

Igen er der hverken eksempler på sider eller brancher, hvor dette skulle være et stort problem...

Michael Trolle:

Hvad er bøden for brug af kendte varemærker/brands på egen hjemmeside uden at spørge ejeren om lov? – det virker til at folk er meget uvidende omkring det eller at bøden er ubetydelig?

Der er ingen bøde, så længe man overholder loven angående brug af logoer fra varemærker. Desuden har de fleste mærker en interesse i eksponering, så det er nok de færreste brands, som vil klage over, at deres logo bliver vist på en reel hjemmeside, nærmest tværtimod...

Michael Trolle:

En anden ting, hvornår har man arbejdet med en virksomhed eller lignende?(der er ekstremt mange formuleringer efterhånden) Når man har sendt dem en email eller hvad og hvordan?

Det har man vel, når man enten har været ansat, eller udført arbejde som freelancer indenfor et område... Eller udført rådgivning...

Michael Trolle:

Det ser ud til at den nye trend er at benytte store varemærker og brands logo'er på sin egen hjemmeside - for at få tillid hos folk. Men det får snart den modsatte effekt, hvis folk bliver ved sådan her.

Hvor ser du denne trend henne? For du må kigge nogle steder på nettet, hvor jeg ikke lige kommer særlig tit...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 12
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 00:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Det seneste eksempel jeg stødte på er: Copus.dk (den kvikke 15-årige knægt)
Men har set det mange andre steder også, når jeg drøner rundt på nettet.

Ja, hvis du sælger tøj af forskellige mærker forstår jeg godt at du kan benytte deres varemærker. Det giver god nok mening.

Det drejer sig ikke om de sider, som sælger fake-varer, som du selv siger de er helt hen i vejret.

Har ikke set nogle freelancere misbruge det på noget måde - synes heller aldrig de prøver at "over-promovere" sig selv, som man andre gør ved brug af store varemærker mm.

Der er mange forskellige nye hjemmesider, som gør det - kan skrive dem ned og lave en liste(det er også bare at hænge folk ud, det er jeg ikke ude på - synes blot at der er nogle som burde tænke en ekstra gang over det), hvis det er. Oftest er jeg skyndt mig videre, fordi det virker lidt som "snyd" og ikke reelle personer - ikke nogen jeg vil handle med ihvertfald.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 01:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Trolle:

Det seneste eksempel jeg stødte på er: Copus.dk (den kvikke 15-årige knægt)
Men har set det mange andre steder også, når jeg drøner rundt på nettet.

Hvilke varemærker og brands misbruger de? Jeg kan ærligt talt ik se, at de anvender nogle brands eller logoer forkert eller uhensigtsmæssigt?

Michael Trolle:

Har ikke set nogle freelancere misbruge det på noget måde - synes heller aldrig de prøver at "over-promovere" sig selv, som man andre gør ved brug af store varemærker mm.


Der er mange forskellige nye hjemmesider, som gør det - kan skrive dem ned og lave en liste(det er også bare at hænge folk ud, det er jeg ikke ude på - synes blot at der er nogle som burde tænke en ekstra gang over det), hvis det er. Oftest er jeg skyndt mig videre, fordi det virker lidt som "snyd" og ikke reelle personer - ikke nogen jeg vil handle med ihvertfald.

Jeg forstår stadigvæk ik, hvad det er du brokker dig over, for den siden du henviste til, som skulle bruge andre brands logo forkert. Jeg kan hverken se, hvordan de bruger disse logoer/brands forkert, eller hvor der skulle ske nogen krænkelser af disse brands rettigheder...

Så jeg er endnu mere på bar bund, end jeg var før mit første svar...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:51
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg tror ex - men fashion seller - correct me - at der er forskel mellem som de skriver  omtalt i DR . metroexpress med de respektive logoer - og så anbefalet af - f.eks. Apple med et apple logo - hvis ikke Apple så også har anbefalet dem direkte

Jeg er mere usikker- og igen fashion seller?? hvad hvis man bygger en telefon og skriver "bygget på basis af Iphone Apple dele" med logo typeskrift fra Apple og apple logo. Ville Apple kunne nægte det ud fra, at det kunne være noget rigtigt møj og de ikke ville lægge logo til ? Ja vil jeg mene - for i princip må man ikke bruge et logo uden tilladelse - heller ikke hvis man køber deres varer og har dem som underleverandør til dele - men man gerne skrive at det er apple dele - Brugen Logo kunne signalere at apple også stod bag og må ikke finde sted uden tilladelse??.

Det er vel lidt samme med brugen af DR og Metro logo i copus. DR og Metro express kunne vel protestere og kræve penge for at deres logo er brugt kommercielt uden tilladelse, men da det står som "omtalt i" drømmer de vel ikke om at gøre det. Alligevel er det vel sådan, at hvis de logoer bruges helt uden tilladelse, så er det ikke som sådan legalt - blot bliver man i situationen næppe sagsøgt? Det er vel den "princip diskussion der løftes - eller ?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 12
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 02:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
Hvilke varemærker og brands misbruger de? Jeg kan ærligt talt ik se, at de anvender nogle brands eller logoer forkert eller uhensigtsmæssigt?

De har i skrivende stund ændret logo'er. Før blev disse logoer benyttet: Rolex, Lamborghini, Tiger of Sweden, Ole Henriksen og flere jeg ikke husker.

- forstår godt at det skaber forvirring. Den måde de er brugt på nu synes jeg er rigtig fint og smart - det er der indet problem i, for det er jo korrekt. Men det var det andet ikke.

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 12
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 02:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ene spørgsmål går også på, som John nævner;

Cookie - John Hannover:
Det er vel lidt samme med brugen af DR og Metro logo i copus. DR og Metro express kunne vel protestere og kræve penge for at deres logo er brugt kommercielt uden tilladelse, men da det står som "omtalt i" drømmer de vel ikke om at gøre det. Alligevel er det vel sådan, at hvis de logoer bruges helt uden tilladelse, så er det ikke som sådan legalt - blot bliver man i situationen næppe sagsøgt? Det er vel den "princip diskussion der løftes - eller ?

Jeg er hovedsageligt interesseret da jeg ikke selv vil ende med at skulle betale en kæmpe bøde, fordi jeg pludselig vælger at benytte en anden virksomheds logo. Så hvad er egentlig korrekt og ukorrekt, og hvilke omfang er sådanne bøder normalt i(hvis de overhovedet gives normalt).

Fra Aabenraa
Tilmeldt 14. Apr 12
Indlæg ialt: 273
Fra  Duet IT Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg kan ikke helt udlæse hvad problemet præcist ér. Hvad skal der til for at du mener brug af et firmalogo er fair? Hvad er det du opfatter som misbrug?

Hvis en side sælger produkter af et givent mærke, så finder jeg intet i vejen for at man benytter deres logo. Det kan være indenfor tøj, IT osv., hvor mange kunder kan fiksere på hvilket mærke produktet er. 

Løgne er naturligvis ikke i orden. Hvis man eksempelvis refererer direkte til firmaer som en samarbejdspartner hvis man aldrig har haft et samarbejde, så er det ikke acceptabelt. Jeg tror heller ikke firmaet hvis navn bliver udnyttet er interesseret i dette.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)