Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefradrag uden indkomst

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg har haft en enkeltmandsvirksomhed i ca. 1,5år uden indtægter og udgifter. Her fra d. 1/1-2015 er det blevet fuldtid/alvor, og der vil nu begynde at komme indtægter og udgifter.
Men allerede i November og December 2014 købte jeg noget udstyr (straks afskrivning), og den moms har jeg registeret med minus hos skat og forventer derfor at få nogle penge tilbage.
Men hvad gør jeg med skat? Er det det samme så når det er tid til selvangivelse for skatten 2014, skal jeg på min personlige B-indkomst indskrive -x hvor x er beløbet som jeg har købt for excl. moms.

Mvh Jerry
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

ja samme måde - du angiver et underskud. Skat er naturligvis opmærksomme på underskud, men ser de så overskud fremover er det helt OK. Kommer ting ikke igang, kan et gammelt underskud godt forkastes som udviklingsomkostninger - så det skal jo være for at få overskud på sigt, hvad det jo også givet er

Vær opmærksom på at moms skal deles i privat/firma brug for ting du har i hjemmet og bruger privat om aftenen/weekend f.eks. som du ser i anden tråd

Du skal udfylde udvidet selvangivelse (som du vel har gjort før - tidl bare med 0) rubrik 211 og frem som i http://johnhannover.blogspot.dk/2014/03/UdvidetSelvangivelse.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
ja samme måde - du angiver et underskud

Spørgsmålet er om der i det hele taget kan straksafskrives efter afskrivningslovens regler i 2014. For at anvende afskrivningslovens regler om straksafskrivning kræves det at der er tale om en igangværende virksomhed. Igangværende er ikke det samme som registreret virksomhed. Med igangværende virksomhed menes i forhold til afskrivningsloven en reel igangværende virksomhed. Dette er næppe opfyldt, hvis der ingen indtægter/udgifter har været i øvrigt for 2014.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Spørgsmålet er om der i det hele taget kan straksafskrives efter afskrivningslovens regler i 2014. For at anvende afskrivningslovens regler om straksafskrivning kræves det at der er tale om en igangværende virksomhed. Igangværende er ikke det samme som registreret virksomhed. Med igangværende virksomhed menes i forhold til afskrivningsloven en reel igangværende virksomhed. Dette er næppe opfyldt, hvis der ingen indtægter/udgifter har været i øvrigt for 2014.
vi er i alle fald enige om, at denne virksomhed jo ikke som sådan er igang - dog er vel indkøb eller udgifter før indtægter vel tegn på "igang" - også i lyset af momsregistreringen - som vel normalt skal følge faktura modtagelsen

Hvis ikke - og det må du godt kommentere, jeg kan godt bringes til at tro du har ret hvis du fastholder - og så må man jo vente og tage disse omkostninger næste år.

Kunne man være ude i, at momsmæssigt skal det tages i år - for den momsregistrerede virksomhed, men udgiftsmæssigt først næste år rent skattemæssigt for "ikke moms-delen"?

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
dog er vel indkøb eller udgifter før indtægter vel tegn på "igang" - også i lyset af momsregistreringen - som vel normalt skal følge faktura modtagelsen

Igangværende er i forhold til afskrivningsloven meget bogstavelig. Eksempelvis vil manden der vil starte en cafe og som i december 2014 køber et kasseapparat til 10.000 kr. ikke kunne afskrive på dette i 2014, hvis hans først åbner sin cafe i 2015. Så er virksomheden ikke igangværende i relation til afskrivningsloven. Det er samme princip som kommer til udtryk i denne afgørelse om vindmøller (SKM2006.375.LSR), der nok blev opsat i december måned - men først producerede fra januar måned året efter.

Enig i at det momsmæssigt skal tages i 2014 - og driftmidlet skal opføres på driftsmiddelsaldoen og afskrives næste år (som det nu er muligt afhængig af øvrige tilgang på driftsmiddelsaldoen).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
det momsmæssigt skal tages i 2014 - og driftmidlet skal opføres på driftsmiddelsaldoen og afskrives næste år (som det nu er muligt afhængig af øvrige tilgang på driftsmiddelsaldoen).
Fint - vil skrive mig den bag øret

det er så svaret trådstarter. Du må tage det i regnskabet i 2014 for at få momsen korrekt (og husk kun moms i forhold til firmaanvendelse så står den privat og du bruger en computer privat delvist - så kun firma andel i moms%= -

Så må du derefter ikke afskrive beløbet skattemæssigt i øvrigt men du skal periodisere det ind i 2015 på din driftsmiddel konto i status   hvor du så i 2015 kan tage selve udgiften med ved at straksafskrive den, hvis den samlede saldo er under straksafskrivnings grænse hvad den vel er 1/1-15)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Ok det vil jeg så gøre.

Mange tak for svarene.

Mvh Jerry
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)