Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Problem løsning sparer penge - Hvordan kan jeg også tjene på det?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Odder
Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 02:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino-er

Jeg har nu for anden gang i mit liv følt at jeg bør tage skridt imod en bestemt karriere og jeg vil derfor høre jer hvad I synes jeg bør gøre.

 

_________________________________________________________________________________________________________________________________________

Hvorfor jeg overvejer en karrierre indenfor dette.

 

Hånden på hjertet så er jeg en af dem som Bill Gates omtaler som: "en doven person, der altid finder den nemmeste måde at udføre et arbejde på" (jeg parafraserer her hans udtalelse en smule). Dette skyldes sikkert at jeg har en meget mild form for autisme.

Det jeg vil ind på er at jeg ser løsninger overalt. Jeg kan ikke udføre et stykke arbejde uden at finde mulige (og umulige) optimeringer til arbejdsprocessen.

Første gang jeg fik indskydelsen med at skulle leve af denne mulighed var tilbage i 2010 hvor jeg havde haft et sommeferie-job på en fabrik. Allerede efter den første arbejdsdag kunne jeg følge med de andre på samlebåndet fordi jeg fandt en måde at udføre arbejdet på som havde 20% færre bevægelser end hvad de fleste andre gjorde... Færre bevægelser = hurtigere udført arbejde.

Holdlederen så hurtigt at jeg kunne tilpasse mig arbejdsopgaver så han brugte mig for det meste altid et nyt sted, hver dag. Hvor end der var mest behov. Dette gjorde så at jeg lærte de fleste arbejdsstationer godt at kende og fandt ud af hvilke problemer, store som små, arbejderne stødte ind i hver eneste dag. Her er det så at jeg helt automatisk begynder at tænke på læsninger til disse problemer.
Det kunne være noget så simplet som at sætte en klokke på en maskine, som ringede når en handling skulle udføres. En meget lille ting som ingen havde tænkt på da der var flere personer omkring maskinen hele tiden. Men klokken bevirkede at der kom kort responstid og mindre ophold på samlebåndet, så der var en stor effekt.
På de få måneder jeg var der udarbejdede jeg flere raporter til mine ledere som (ud fra mine egne oplysninger og skøn) ville kunne spare fabrikken for op mod 200.000 kr. pr. år.
Dette var blot på en af de over 20 forskellige samlebåndsstationer som fabrikken havde.

Det der gør at jeg igen er begyndt at tænke på en karriere indfor problem løsning er at jeg har arbejdet som selvstændig håndværker i et par år nu og at jeg i den tid har udarbejdet og designet forskellige små, værktøjer/opfindelser som i alt sparer mig for op til 2 timers spildtid for hver fuldtids arbejdsdag jeg har.

Dette betyder naturligvis at jeg kan nå at udføre meget mere betalt arbejde i løbet af en arbejdsuge. Nu er jeg kun selvstændig og alene arbejder, men for en virksomhed med mange ansætte vil dette omskrive sig til en meget højere fortjenste.

 

__________________________________________________________________________________________________________________________________________

Hvad jeg har tænkt på at gøre. (Det er her jeg håber I vil kunne hjælpe mig på vej)

 

Alt dette får mig til at tænke på at der må kunne være et marked i at arbejde som "problemløser" eller konsulent for virksomheder som ønsker at spare penge/spildtid/mandskab/arbejdskraft og dermed få en større fortjening ved året's slutning.

Måden det skal gøres på er jeg lidt tvivlsom ved hvad jeg skal gøre.
På grund af min alder, 25, tror jeg det ville være de færreste virksomhedsejere/arbejdere med mange års erfaring der ville tage mig seriøst hvis jeg simpelthen bare trådte frem og sagde: "Hej jeg kan fortælle jer hvad I gør forkert på arbejdet." (Jeg overdriver her for effekts skyld)

Da jeg også mangler en inginør (eller lign.) uddannelse kan jeg heller ikke komme og vise dem nogen kvalifikationer der kunne få dem til at tro på at jeg kunne hjælpe dem.

Jeg ved dog også at man kun får et ja hvis man opsøger evt. klienter så det er helt klart noget jeg vil gøre.

Min (midlertidige) plan er at opsøge diverse virksomheder med mange ansatte, enten pr. mail, brev eller ved personlig fremmøde.
Her vil jeg fortælle dem om mine evner og mine tidligere erfaringer/resultater.

Jeg vil foreslå dem at ansætte mig som selvstændig freelance arbejder (på regning) i et forudbestemt stykke tid (1 uge - 2 måneder) hvor jeg blot vil fungere som en ganske almindelig medarbejder og udføre det arbejde der nu er behov for og er mest almindeligt.

I den tid er det helt sikkert at jeg vil finde flere ting som jeg vil kunne forbedres/optimeres.

Efter den fastsatte arbejdstid vil jeg fremvise en rapport som udførligt forklarer virksomhedsejeren hvilke evt. små eller store problemer hans arbejdere møder i det normale arbejdsmiljø som kunne blive optimeret. Evt. allerede udtænkte løsninger kan blive nævnt men ikke forklaret.

Efter dette vil det så være ejerens valg om han ønsker at jeg skal finde løsninger til de funde problemer eller eller om vores samarbejde skal afsluttes her.

Hvis han ønsker at jeg skal finde løsninger til problemerne vil jeg bruge et vidst stykke tid på det og derefter fremlægge en endelig rapport for ham.

Det er så her at jeg heller ikke ved hvad jeg skal gøre. Min første indskydelse var at sige at mit salær ville være halvdelen af den årlige besparelse/øgede indtjening som ville ske på grund af min rapport. Men dette er nok svært at udregne... Det vil nok også være svært at finde ud af om virksomheden vil være ærlig overfor mig om hvor meget de vil spare.

Hvad synes I... Kan det lade sig gøre?
Hvad kan jeg gøre for at få det til at fungere.

Jeg tager gerne imod hård vejledning. Det er det der opbygger. :)

På forhånd tak.

Daniel

PS. beklager det lange indlæg..

Fra Odense C
Tilmeldt 4. Mar 12
Indlæg ialt: 969
Skrevet kl. 02:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Synes din idé lyder fed. Jeg er 17 år gammel og har ingen erfaring - Bare lige før du tager mig alt for seriøst :)

Kan du ikke få en udtalelse omkring de der 200.000 du har hjulpet med at spare? 

Ellers kan du prøve det af, for at få nogle referencer, som du kan bruge til at overbevise andre.

Seneste personlige projekt er siden om datingsiderne: http://finddating.dk/. Søger Googles top. Kan vi hjælpe hinanden? PM mig!

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Apr 13
Indlæg ialt: 1085
Fra  Firmaconnect.net Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Daniel.

Ja, langt langt indlæg men spændende læsning.
Jeg er selv autist på det område men slet ikke som du beskriver.

Din fremgangsmåde om at vise dig selv er egentlig okay hvis du er en god sælgere.
Helt ærligt tror jeg ikke på du kan sælge dig selv, hvis du kunne havde du ikke brugt tid på dette indlæg, du havde rendt rundt på virksomheder.
Baggrundspapir tror jeg de fleste er ligeglad med hvis snakketøjet er i orden og man beviser sit værd.

Har du nogensinde hørt om LEAN?
LEAN er et system hvor man kan optimere en virksomhed meget effektivt og det virker.
https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=projektstyring+LEAN
LEAN var virkelig stort for nogle år siden og mange store virksomheder bruger det i dag, deriblandt DONG som godt nok har sit eget navn på det.
De ting du siger du er godt til, det er fra gulvet fordi du rent faktisk selv gør det, hvis du lærer LEAN ville du garanteret blive en af de bedste da du får helikopter perspektiv på også (set oven fra)

Du er på vej ind i en hård branche hvor kun de gode overlever, men passion kan gøre meget, kræver dog du har drivkraften og kan blive ved og ved med at sige du kan dit kram, ikke mindst til dig selv.
Der findes endda kurser for ledige så det er ikke svært at komme i gang og snuse til den verden.

Prøv med lidt søgning at snuse til det og se om du kan lide det også.

Kan egentlig ikke lide dit fag da det handler om effektivitet kontra mennesker, dog handler samfundet jo også om penge så er svær at komme udenom.
Det er også en helt anden snak som dit indlæg slet ikke handler om Smile

Godt nytår og held og lykke med det.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)