Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura i forbindelse med håndværkerfradrag

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Maribo
Tilmeldt 29. Mar 10
Indlæg ialt: 356
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et spørgsmål ang. faktura til kunder som ønsker håndværkerfradrag

Jeg syntes ikke jeg kan finde oplysningerne på skat.dk eller andre sider

Skal min faktaura dato være senest 31/12 2014 eller er det ok den hedder 5/12 2015. Og man så skriver udført i 2014 ?

 

Håber der er nogen der kan hjælpe

Mvh Lars

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Ifølge SKATs link nedenfor er det helt ok, så længe den der ønsker fradraget betaler inden d. 28. februar.

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1947018

Fra Maribo
Tilmeldt 29. Mar 10
Indlæg ialt: 356
Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det har jeg også fundet, men der står jo ikke at det er godt nok hvis faktura datoen er 5/1 2015

og der står heller ikke den skal være senest 31/12 2014

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Rigtigt, nedenstående link fortæller at fakturaen skal være dateret i 2014.

http://nexusadvokater.dk/author/tina/

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorvidt linket er helt pålideligt skal jeg ikke kunne sige.

Jeg ville lave med fakturadato i 2014 for at være sikker. Er det momsen du gerne vil skubbe?

Fra Maribo
Tilmeldt 29. Mar 10
Indlæg ialt: 356
Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Momsen er lidt lige meget den kommer jo bare senere alligevel

Men de sidste fakturaer fra mine leverandøre får jeg først i det nye år

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke noget krav om at fakturaen skal være udstedt i 2014.

Betingelserne fremgår af §§ 3 og 4 i 

https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=152669

Det vigtige er at der på fakturaen er angivet hvad dag arbejdet er udført. For kunden vigtigt at der betales senest den 28/2 2015 og at det sker elektronisk.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke af 3 og 4 se, at det ikke er en betingelse at faktura er modtaget inden årets udgang - og arbejdet skal jo være udført i 2014 og dermed er der vel også pligt til at faktura og moms følger arbejdets udførelse datomæssigt og ikke er dateret 28/2 året efter f.eks. 

Det er også i strid med det link fra Nexus advokater som sagde:

CITAT Du skal dog være opmærksom på at der kun er mulighed for at få fradrag for det arbejde der udføres inden 31. december 2014. Hertil skal nævnes at fakturaen skal være dateret i 2014, betales elektronisk og senest være betalt den 28. februar 2015. CITAT SLUT

Det er givet det ikke er en pligt at faktura er MODTAGET inden 31/12 - og heller ikke betalt - men jeg kan i alle fald ikke se af det citerede, at der står den må være dateret året efter - så jeg ville ikke turde fremdatere uden mere viden:

CITAT § 3. Det er en betingelse for fradraget, at den skattepligtige har skriftlig eller elektronisk dokumentation for det udførte arbejde. Dokumentationen kan bestå i en faktura, en serviceerklæring eller anden aftale om arbejdets udførelse og skal indeholde følgende:

1) oplysninger om det udførte arbejde,

2) oplysninger om lønudgiftens størrelse,

3) oplysninger om hvem, der har udført arbejdet i form af CVR-nr. for virksomheder og CPR-nr. for personer,

4) dato for arbejdets udførelse og

5) stedet/adressen for arbejdets udførelse.

Kapitel 4

Betaling for det udførte arbejde

§ 4. Det er en betingelse for fradraget, at den skattepligtige har dokumentation for sin betaling for det udførte arbejde. Betalingen skal dokumenteres ved et kontoudtog eller en kvittering for gennemført betalingsoverførsel i form af:

1) overførsel via pengeinstitut eller posthus, konto til konto eller kontant til konto,

2) overførsel via internet (netbank) eller

3) elektronisk betaling med betalingskort.

Stk. 2. Kontant betaling og betaling med check, herunder bankcheck, giver ikke ret til fradrag.  CITAT SLUT

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vigtige i forhold til servicefradraget er hvornår arbejdet er udført og ikke hvornår fakturaen udskrives. Der kan som her være tilfælde, hvor fakturaen ikke kan udskrives i direkte tilknytning til arbejdet er færdiggjort.

Generelt må man tage udgangspunkt i lovens tekst. Hvis du opfylder betingelserne så opfylder du loven. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Det vigtige i forhold til servicefradraget er hvornår arbejdet er udført og ikke hvornår fakturaen udskrives. Der kan som her være tilfælde, hvor fakturaen ikke kan udskrives i direkte tilknytning til arbejdet er færdiggjort.
Ikke enig nok til at turde anbefale faktura for arbejde udført i 2014 udskrevet i 2015 - hverken momsmæssigt - indtægtmæssigt eller i forhold til håndværkerfradrag.

skats regel:

For leverancer, hvor der udstedes faktura, er leveringstidspunktet det tidspunkt, hvor fakturaen udstedes. Se ML § 23, stk. 2 (periodiseringsregel). Det er en betingelse, at fakturaen udstedes inden eller snarest efter leverancens afslutning.

den ville jeg klart mene betyder 2014 datering for arbejde afsluttet 2014 og jeg ville ikke vove ud fra det jeg kan læse - at anbefale andet faktisk (betaling er OK til 28/2)

Man indberetter også fradraget for året 2014 og med leverandør CVR - og det skal skat kunne krydschecke hos det CVR - det kan de ikke hvis håndværkeren har faktura dato året efter

Jeg synes det er farligt for trådstarter at ville skyde fakturering - specielt i forhold til håndværkerfradrag - også i lyset af nexus advokats tydelige skriv som for mig lyder helt naturligt

Du skal dog være opmærksom på at der kun er mulighed for at få fradrag for det arbejde der udføres inden 31. december 2014. Hertil skal nævnes at fakturaen skal være dateret i 2014, betales elektronisk og senest være betalt den 28. februar 2015.

v John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)