Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg eje 50% af firmaet efter 1 år?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 1. Aug 14
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg og min partner har drevet en webshop i snart to år nu, siden vi var 15-16 år. Firmaet har kørt under min partners mors navn. 

Vi er begge 17 år. Min partner fylder 18 år om to måneder, jeg fylder 18 om et år.

Jeg har ikke lige kunne finde det rundt på nettet, så jeg spørger lige her.

Hvis min partner stifter et firma når han fylder 18 år, er det så muligt at jeg kan komme et år efter, når jeg fylder 18 år og eje 50% af firmaet?

 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke ekspert, men hvis din vens mor ejer firmaet som enkeltmandsvirksomhed, kan der i hvert fald ikke være to ejere. Heller ikke din ven og hans mor, for den sags skyld. Så skal der oprettes en ny virksomhed med et nyt cvr-nummer i hans eller dit navn.

Hvis det drejer sig om et selskab, er der andre regler og der er muligheder for, at to kan eje et selskab sammen.

MEN hvis du kigger lidt omkring, også her på Amino, vil du kunne se, at det er en meget farlig vej at gå, at eje et firma 50/50. Skulle ejerne blive uenige om noget grundliggende, vil der aldrig kunne opnås enighed, når man har lige mange "stemmer". 

Der er mange brugbare konstruktioner, men med mine øjne skal man trække på al den bistand, man kan få i form af både rådgivere, bogholdere og jurister før man kaster sig ud i at være flere ejere af et firma.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt enig. En 50/50 løsning er på ingen måder optimal. 

I kunne trække lod om hvem der skal have 51% og hvem der skal have 49% og det betyder at der altid vil være en der kan overrule. 

En anden vigtig ting er at få lavet en anpartsindehaveroverenskomst hos en advokat. Så er alle helt klare i spyttet om hvordan tingene skal være, og der er som man siger ren røv at trutte i.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 1. Aug 14
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay. Hvis min partner opretter et i/s eller ivs når han fylder 18. Kan jeg så blive en del af firmaet når jeg fylder 18 år?

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Din partner kan ikke oprette I/S alene - det skal man være mere end En om - Hvis han stifter IVS kan han med det samme sælge dig 50% af anparterne så du er halvpart ejer - men

Du kan ikke være direktør og lede selskabet officielt men du kan ansættes

I skal så begge ha lovpligtig arbejdsskadeforsikring ca 1500 per person/år - og din partner er ene ansvarlig for driften og dermed den der kan straffes for fejl - kapital mangel f.eks. og det ansvar der nu er ved at være direktør, men du vil eje 50%. Der vil også være omkostning til årsrapport ligesom I så ikke må tage penge ud selv uden det sker som løn der er skatteindberettet

For at det skal virke skal I som minimum ha en god ejeraftale som i: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html - den skal forpligte jer i forhold til hvordan I skal lede og beslutte når du en gang er 18 og hvordan I skal forholde jer hvis en af jer vil ud af selskabet/sælge til andre og meget meget mere

Læs om forskelle I/S og IVS http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html og mere om selve IVS http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/ivrkstterselskab-eller-ivs-ogsa-kaldet.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 1. Aug 14
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay tak for det. Hvis min partner fx(når han fykder 18) lave et I/S med hans mor. Når jeg så fylder 18, så skifter jeg pladsen ud med min partners mor, og overtager morens rolle?

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej - den går ikke. Et I/S er personligt og du kan ikke tage moderens rolle. Hun kan træde ud og du kan træde ind - og så vil der normalt være skat for hans mor af hendes del af resultatet indtil da - og du træder så ind inden hun udtræder bare - Men det bør I nu altså bruge en revisor til (og hans mor skal jo så ikke ha en arbejdsgiver der ikke vil ha hun stifter virksomhed - eller være på nogen form for overførselsindkomst som så kan stoppe)

Ellers kan vennen starte enkeltmands lige så godt - og så lukke det - eller indlemme det i IVS - men i sidste fald, vil det igen være klogt med revisor til at træde fra enkeltmands ind til nystiftet I/S vil jeg synes

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 1. Aug 14
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay. Så min partner kan godt lave et enkeltmands og derefter lukke det og lave et I/S eller skifte direkte til et I/S?

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

ja han kan lave enkeltmands og lukke det og i stedet stifte I/S sammen med dig når du er 18 (eller IVS) - han kan som også lade være med at lukke det 

Alle aftaler skal så bare overdrages/overføres med aftalepartners accept til det ny CVR nummer og der skal skatte afsluttes i det gamle personlige enkeltmands

Han må godt ansætte dig og gi dig halvdelen af overskuddet i løn så i fordeler det 50/50

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)