Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

fremgangs metode til at finde ubalance i regnskab.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 10. Apr 13
Indlæg ialt: 31
Fra  Arensbach Tømrer, Snedker & Byggerådgivning Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har et par dages fri nu her i julen så har sat mig for at lokalisere en ubalance i mit regnskab på 270 kr. 

da jeg alligevel skal det hele igennem tænkte jeg at jeg ligeså godt kunne oprette et helt nyt regnskab i Billysbilling, og hvis jeg så får det til at gå op så bruge dette regnskab fremover, så er jeg også sikker på alt er bogført korrekt (dette er mit første regnskab og drejer sig kun om 242 transaktioner) 

jeg sidder nu med en udskrift fra mit firmas bank og min private bank da jeg i starten lavede private udlæg,
derudover har jeg samlet og dateret ALLE mine bilag i en mappe.
desuden har jeg udskrevet alle transaktioner fra mit gamle BB. 

men hvordan sikre jeg mig fejlen ikke slipper forbi igen hvis jeg fokusere for meget på det gamle regnskab? 

hvordan griber jeg dette an, er der en særlig fremgang hvor starter jeg? 

har også overvejet at få revisorhjælp, men tænker dette kunne være en meget lærerig process

Mvh Ask Arensbach =) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

tag alle balance tal og eksporter til en excel i hver sin kolonne - og de vil så jo vise de der 270 kr i forskel, og ofte er det langt lettere at se hvor den er når tallene står i to koloner lige over for hinanden

Alle private indskud in i balancen under egenkaptial - private indskud - enten med firma bank som modkonto hvis det er kontanter du har skudt ind og ellers jo med en købskonto - småanskaffelser - varer eller anden som modkonto

Private indskud - går ud fra det er personlig virksomhed da du ellers skal beregne rente

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Så længe du både sætter tingene ind som debet og som kredit kan det ikke gå helt galt.

Start med at få bankkontiene på plads, det ville nok være lettest.

Fra Århus
Tilmeldt 10. Apr 13
Indlæg ialt: 31
Fra  Arensbach Tømrer, Snedker & Byggerådgivning Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

det er selskab ivs,

beregne rente`? der blev det lige endnu mere kompliceret :/

Fra Århus
Tilmeldt 10. Apr 13
Indlæg ialt: 31
Fra  Arensbach Tømrer, Snedker & Byggerådgivning Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

og ubalancen er mellem min netbank og hvad Billys billing i balance siger der skulle stå på min konto. 

kan jeg ellers ikke gribe det an med at starte med at bogføre alle kreditorer bilag og sikre mig der ikke er en eneste tastefejl, også derefter alle debitorer bilag? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja hvis man låner sit selskab penge - helt modsat hvis det er personlig virksomhed - så skal der både bogføres anderledes og ja - man skal tage dag til dag rente som skal være markedsbasseret (hvad selskabet skulle betale bank eller andre for usikret lån) f.eks 4-12%? 

Den rente skal man selv tage til indtægt som rente indtægt og firmaet har fradrag for rente udgiften som skal betales også i praksis - eller man kan aftale en overkurs

Overkurs betyder, at hvis vi sige markedsrente var 10% og du skød 50.000 ind som lån, så er det jo 5.000 kr på et år - og du kan i stedet aftale at lånet skal tilbagebetales med en overkurs som 55.000 kr efter et år - men stadigt med skat af de 5.000 hos dig og fradrag i selskabet

Svinger lånet, så tager man bare gennemsnit over måneden og regner dag til dag rente - eller for hele året - et gennemsnits beløb du har lånt ind bliver normalt accepteret mig bekendt  - Det er noget skat har fokus på, for at man ikke jonglerer med skat privat og virksomhed

Den modsatte vej - låne penge af selskabet er TOTAL no go - ulovligt aktionærlån som udløser skat af løn + selskabet for ikke fradrag for udgiften, selv for få dage - så det er no-go - men man må godt låne sit selskab penge - bare man tager rente eller overkurs

Du kan læse her om det med at skyde penge ind og se de to forskellige måder der skal bogføres på i et selskab, og i personlig virksomhed http://johnhannover.blogspot.dk/2014/07/skyde-penge-ind-i-virksomhed-eller.html 

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 10. Apr 13
Indlæg ialt: 31
Fra  Arensbach Tømrer, Snedker & Byggerådgivning Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

hold nu op lige som man troede man var ved at være inde i det ;)

tror jeg vil finde mig en bogholder der kan hjælpe mig med at sætte det nye regnskab op i BB. så det stemmer 100% og jeg så selv kan arbejde videre derfra, det bliver mere og mere kringlet det her =)

igen mange tak for hjælpen =)

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ret sikker på at du under bogføringen har fået byttet rund på to tal. Der nemlig det lille "trick", at hvis differencen kan deles med 9, så har man højst sandsynlig bytte rund på 2 tal.

F.eks. har du tallet 1.520 på din bankkonto men skrevet 1.250 i bogføringen (altså byttet rundt på 5 og 2 tallet. Forskellen er lig 270. Denne type fejl er svære at finde, fordi øjet overser fejlen, når man checker.

PS de 2 tal jeg giver er kun et eksempel, der er masser af andre kombinationer af ombyttede tal, der også giver 270 i difference.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :

go ide med en ekstern bogholder der også hurtigt kan sætte rente på plads (med mindre det er små udlæg kun - men er lidt større penge du låner ind)

Måske Henrik der svarede har bogholder tilknyttet, det har en del revisorer men eller kan du få tre gratis tilbud på www.agera.dk som er amino søster

beskriv du skal ha 245 bilag ind i BB i IVS + ordnet det så dine private indskud er korrekt bogført og renteberegnede - Læg alle bilag inkl. bankudtog i dropbox mappe som du kan dele med den eksterne bogholder - og gi ham revisoradgang (eller lad ham logge ind som dig i værste fald kortsigtet) i regnskabsprogrammet - og bed om en pris

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Mht. rente: Hvis det er små beløb, er der ingen, der vil sige noget til at du tog f.eks. 2% af af et omtrentligt gennemsnitsbeløb. Giver det f.eks. under 100 kr., vil det ikke vælte statsbudgettet.

Mht. difference på bank: Har du prøvet at eksportere bankposteringerne fra BB til Excel og sortere efter dato, og derefter gøre det samme med banken og til sidst sætte det op ved siden af hinanden i Excel? Hvis du er heldig matcher alle posteringer, med undtagelse af én. Ellers kan du måske relativt let kunne se det.

Du må gerne sende mig de to filer på mail, så kan jeg give det et par minutter.

Du har ret. Det kan være en god øvelse at starte forfra, og det skal ikke være med hovedet under armen. Og hvis du så på egen hånd mener at have styr på det - eller hvis det driller for meget, så puds en professionel på det.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)