Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

CVR-nummer og dagpenge (virksomhedsnavn)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Dec 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går og leger med tanken om at starte et selvstændigt designbureau, da jeg efterhånden har en masse års erfaring fra branchen. På nuværende tidspunkt er jeg i opsagt stilling, og er i gang med at søge nyt arbejde. Finder jeg ikke noget, så ryger jeg naturligvis på dagpenge. I denne periode har jeg tænkt mig at få lavet hjemmeside, og selvfølgelig få sat mig rigtig ind i, hvad det vil sige at være selvstændig/iværksætter. Men hvordan er det lige med dagpenge og CVR nummer? Jeg er naturligvis ikke interesseret i at 'gå ned' i dagpenge, da jeg endnu ikke har projekter/kunder til min virksomhed. På den anden side, så vil jeg gerne være sikker på, at der ikke er nogen, som kommer på samme idé med hensyn til virksomhedsnavn, som jeg allerede nu har på plads - domænenavnet er ligeledes bestilt. Man man kan ikke 'reservere' sit virksomhedsnavn på nogen måde, med mindre man får sig et CVR-nummer, vel?

Hvordan ville I gribe dette an. Har umiddelbart først tænkt mig at få et CVR-nummer og blive momsregistreret, når jeg er 'klar' og har projekter/kunder nok, men vil jo helst ikke risikere, at hele idéen/konceptet, som navnet jo naturligvis er en del af, pludselig falder til jorden.

What to do?

Fra Aarhus C
Tilmeldt 29. Jun 14
Indlæg ialt: 90
Fra  Basuba.dk Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Har selv CVR-nummer og er på dagpenge samtidig, så det er helt klart muligt.

Jeg skal dog indberette hvor mange penge jeg tjener ved mit CVR-nummer og dermed bliver det trukket fra, hvilket jo er 100% rimeligt.  

Tilmeldt 20. Dec 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke interesseret i at indberette noget (gå ned i dagpenge), da jeg ikke kommer til at tjene noget det første lange stykke tid, da jeg som sagt først skal have website/koncept rigtigt på plads, inden der kommer kunder/projekter ind.

Tilmeldt 20. Dec 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil egentlig blot sikre mig, at idéen til virksomhedsnavn ikke bliver snuppet :)

Fra Aarhus C
Tilmeldt 29. Jun 14
Indlæg ialt: 90
Fra  Basuba.dk Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal jo også kun indberette HVIS du har en indkomst - hvis du ikke tjener penge, går du heller ikke ned i dagpenge.

Jeg vil sige du roligt kan gå i gang med at udforme virksomheden, og tænk på at du nu har rigtig god tid til det hele, og du går heller ikke på røven, hvis det går galt.

- det skal så siges, at jeg er i NNF, så der er nok forskel på de forskellige.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Gizmodo:
Men hvordan er det lige med dagpenge og CVR nummer? Jeg er naturligvis ikke interesseret i at 'gå ned' i dagpenge, da jeg endnu ikke har projekter/kunder til min virksomhed. På den anden side, så vil jeg gerne være sikker på, at der ikke er nogen, som kommer på samme idé med hensyn til virksomhedsnavn, som jeg allerede nu har på plads - domænenavnet er ligeledes bestilt. Man man kan ikke 'reservere' sit virksomhedsnavn på nogen måde, med mindre man får sig et CVR-nummer, vel?

Du skal ha et OK fra din a-kasse til at stifte CVR som bibeskæftigelse helt enkelt. Ellers kan alle dagpenge ryge - også selv om de først opdager det senere +  mulig bod

Du kan få OK til bibeskæftigelse og må forklare dine hensigter og hvordan du vil stå til rådighed, men dagpenge er ikke til for at man kan forberede virksomhed fremadrettet så alt vil afhænge af din forklaring og din A-kasses fornemmelse

Nej man kan ikke reservere et CVR navn men et domæne kan man

Læs om BIBESKÆFTIGELSE OG DAGPENGE  og SELVSTÆNDIG OG DAGPENGE 

vh John Hannover

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Dec 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har helt styr på navn og domæne.

Selvfølgelig er dagpenge ikke til for, at man kan forberede sin virksomhed fremadrettet, men om jeg bruger nogle timer 'om aftenen' kan vel ikke påvirke min ret til dagpenge? Er egentlig også lidt lige glad med CVR nummer lige nu, da jeg først skal bruge det, når jeg har fået koncept, website og projekter på plads. Det ville blot være træls, hvis der var nogen, der kom på samme idé med hensyn til navn. Dog håbe jeg og tror ikke, at dette bliver et problem, da jeg som sagt allerede har købt domænet med samme navn.

Må lige tage kontakt til A-kassen og få en snak med dem om alt dette.

Tak for svarene.

Tilmeldt 3. Jan 07
Indlæg ialt: 252
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

det er ikke kun de penge du tjener der har indflydelse på dine dagpenge, det er i lige så hæj grad tiden du bruger. så som de andre siger tal med din a kasse.

bb

Fra Sønderborg
Tilmeldt 26. Dec 05
Indlæg ialt: 441
Fra  Prospeed.dk Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Mullert:

Du skal jo også kun indberette HVIS du har en indkomst - hvis du ikke tjener penge, går du heller ikke ned i dagpenge.

Det er vist ikke rigtigt ;-)

Du skal indberette, det antal timer du bruger på virksomheden, og de timer bliver trukket fra de timer, som du skal have udbetalt dagpenge for.

Men som Cookie skriver, skal du under alle omstændigheder have en tilladelse fra din A-kasse, og de kan også forklare dig de gældende regler.

Fra 4200
Tilmeldt 13. Jun 13
Indlæg ialt: 137
Fra  Gittes Hjemmesider Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ked af at sige det, men jeg tror du får rigtig svært ved at få lov til at starte din virksomhed op, mens du er på dagpenge....

Jeg startede Gittes Hjemmesider, mens jeg var på dagpenge, og det var rent ud sagt skide bøvlet! Der skal utvivlsomt være tale om en hobbyvirksomhed, og det er helt irrelevant om du tjener penge på det eller ej. I din situation vil a-kassen næppe opfatte det som en hobbyvirksomhed, når du arbejder indenfor et felt, hvor du har erhvervserfaring og senest har arbejdet.

Har du tænkt dig at sælge til andre virksomheder? Det må du principielt ikke, fordi salg til virksomheder ikke betragtes som hobbyvirksomhed, med det argument at arbejdet så ikke kan lægges udenfor normal arbejdstid. Jeg fik lov, fordi jeg på tro love skrev under på, at jeg kommunikerede med mine kunder via mail og på telefon om aftenen. Jeg måtte kun sælge til helt små virksomheder med 1 til 2 ansatte.

Det er de timer, du arbejder i virksomheden som skal trækkes fra dagpengene, herunder timer brugt på bogføring, salg, telefonsamtaler, møder m.m. Det kan selvfølgelig være svært at kontrollere... men man må ikke snyde af den grund...

Da jeg fik tilbud om at løse en opgave for en af mine første rigtige kunder Gefion Gymnasium, stod jeg overfor et irriterende valg. Sig nej til opgaven eller drop dagpengene. Jeg droppede dagpengene og tog et vikarjob ved siden af virksomheden. Det betød at jeg gik ned i indtægt og mistede retten til den høje dagpengesats. Gittes Hjemmesider er stadig i dag en hobbyvirksomhed, og den kan på ingen måde forsørge mig. Jeg har et deltidarbejde ved siden af.

Jeg gruer for, hvis jeg på et tidspunkt skal på barsel, så har vi nemlig balladen igen med modregning i dagpenge m.m. 

Danmark tilbyder bedre forhold til arbejdsløse og lønmodtagere end til iværksættere. Desværre er det ikke os alle der tjener kassen og kan skide på systemet. Godt gået Danmark! Det var så dagens sure opstød...

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)