Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Batch vs Dos ???

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Dec 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Håber der er nogen som kan hjælpe lidt med dette noob spørgsmål. Sidder og prøver at lære mig selv at kode fra bunden, og er startet med Batch filer og dos.

Det som jeg har lagt lidt mærke til at at det vel egentlig er det samme. Bare hvor den ene er manuel og den anden er automatiseret. 

Mit spørgsmål.

Er der funktioner i Command prompt som IKKE kan udføres af en batch fil, eller omvendt ?

Altså er der nogen system begrænsninger på en batch fil i forhold til commmand prompt (eller omvendt). Med cmd har jeg jo ligesom en mere "direkte" adgang til systemet, og tænkte det kunne være jeg havde flere admin rettigheder i cmd eller noget i den stil. Er det tilfældet, eller er det helt ens.

tak for hjælpen.

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer an på hvilken brugerkonto der får lov til at afvikle batchfilen, hvis det er administrator-kontoen, der bruges til at afvikle batch, er der ingen begrænsninger, da en batchfil kan aktivere command-prompt der styrer og afvikler i dosmode.

Men hvis det er en alm. brugerkonto, der afvikler batchfilen, har den begrænsninger, svarende til de begrænsninger som brugerkontoen har.

Man bruger normalt en systemkonto til afvikling af batchfiler, når det drejer sig om serverwide opdateringer/ændringer.

Hvis det f.eks. er en automatisk backup på en brugerkonto, vil det sikkerhedsmæssigt være mest korrekt at benytte brugerens konto som batch-afvikler.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 00:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Men i promptmode, Jan, får man vel aldrig flere rettigheder end i batchmode?

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 00:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard (DataKons ApS - 5054 3971):

Men i promptmode, Jan, får man vel aldrig flere rettigheder end i batchmode?

Er det ikke typisk kun system- og admkonto der har adgang til command-prompt?
Det er jeg gået ud fra - der kan selvf. være undtagelser, men af sikkerhedsmæssige årsager er muligheden for at tilgå cmd slået fra

Ret mig gerne hvis jeg tager fejl. Jeg er ikke ekspert i dos / unix kun på brugerniveau

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Fra Vejen
Tilmeldt 8. Mar 14
Indlæg ialt: 139
Fra  BL-Group Skrevet kl. 01:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Kommer også an på hvilken form for Windows du har (Ultimate, Home eller Professional). Men det er kun hvis du skal nå registeringsdatabasen. 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :

"Batch filer og dos.

Det som jeg har lagt lidt mærke til at at det vel egentlig er det samme. Bare hvor den ene er manuel og den anden er automatiseret. "

Under forudsætning af, at du kører som administrator, er det i princippet det samme, med du har jo programmeringsfaciliteter i batchprogrammer såsom loop osv. Men rettighederne er mig bekendt de samme. Jeg har programmeret enkelte ting i dos og har aldrig været ude for andet. Omvendt har jeg heller udfordret dos ved f.eks. at prøve at formatere harddisken inde fra gæst-kontoen.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)