tror jeg ikke - hvis man vælger ikke at ville sælge til udlandet ud fra at man ikke mener man kan kontrollere købers land tilfredstillende og ikke vil tilmeldes onestop moms får man ikke bøvl med kun at sælge ydelser i eget land - hvis man dog kontrollere købers indentifikation i Danmark ( jo noget lettere end at skulle kontrollere alle privat personer i EU) Jeg tror der er nogen der leder efter vanskelighederne - vi taler små ydelsessælgere som de slet ikke har kræfter til at forfølge og systemet får nok også lang snor i indkøringsperiode. Så ved vi mere om et år eller to De der kun ser vanskelighederne og ikke bare gør - som bedst de kan - kan jo hoppe af markedet og overlade det til de som vover vh John H |
navnet:Da jeg kun har priomært danske kunder, har jeg tænkt mig at gøre opmærksom på at kun danske kunder kan købe.
Evt skal folk sætte et flueben for at bekræfte at de er en dansk kunde. Det kan selvfølgelig godt være at en kunde fra f.eks sverige så angiver han er fra danmark, for at gennemføre købet, men det kan jeg jo ikke forhindre. Det er alligevel kun få udenlandske kunder jeg har, så kommer ikke til at miste specielt meget omsætning pga det.
På den måde håber jeg for at slippe for at skulle bruge onestop ordningen og skal kun være momsregistreret i dk.
Jeg kunne sikkert tjene en smule ved at sætte samme pris men betale mindre moms ved at det er en udenlansk kunde, men den administrative byrde er bare ikke rigtig det værd.
Problemet er jo så at du skal føre en audit log for at de informationer de har oplyst er korrekt, så det er lige præcis dit problem hvis en svensk kunde påstår han er dansk. Du skal kunne bevise hvor han er fra (ud fra 2 non-conflicting beviser), billing address samt en checkbox vil tælle som én, så kan du alternativt bruge IP adresse, eller mobil/fastnet nummer, for at validere disse.
----
Det er faktisk også lige blevet meldt ud for nogle dage siden, at USA har underskrevet en kontrakt, der giver EU muligheden for at retsforfølge enhver US virksomhed der ikke følger loven, det sjove er jo at man ikke har en MOSS i US, hvilket betyder alle amerikanske virksomheder der sælger e-services skal registreres i de EU lande de har kunder i, inden den første januar, hvilket ikke kommer til at ske, så det her bliver dyrt for US virksomheder..
-
Udover det f.eks, Amazon har fulgt loven i mange år, da deres omsætning er så stor, at de alligevel har skulle opkræve moms i de forskellige EU lande, jeg bliver f.eks, opkrævet 21% moms fra amazon AWS på min firma konto, og 25% på min danske AWS konto, og har haft det i flere år .
Mit spørgsmål er jo så, da vi skal opkræve i landets moms, enten skal vi lave noget geoip lookup når folk tilgår siderne, og vise priser inkl moms i deres land, ellers skal de vises eksl. moms, og så inkl. momsen under checkout, hvad gør andre iværksættere?