Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Amino iværksættere bliver ramt af EU Bøf: Kaos på Moms for salg af Digitale Ydelser til udlandet fra 2015

Side 5 ud af 7 (67 indlæg)
Fra Dianalund
Tilmeldt 5. Sep 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes lige en tilføjelse er på sin plads. Jeg har gennemgået det med en konsulent hos Skat i forbindelse med et rådgivermøde i november.

Som udgangspunkt hjælper det jo os iværksættere med en konkurrenceforbedring. Desværre bliver det erstattet af et administrativt helvede under visse forudsætninger.

For det første skal man sikre sig, at ydelsen falder ind under bestemmelserne. Fx. gælder det ikke for webinarer, hvor indholdet ændres undervejs fx. som følge af spørgsmål for deltagerne. Det gælder til gengæld for kurser optaget og solgt efterfølgende, så sælg dit webinar under et sæt af momsregler og optagelsen under et andet sæt af momsregler, sjovt ikke? 

Dernæst hvis man sælger både btb og btc, så skal man ved btb undersøge land og kontrollere cvr-nummer og derefter sælge enten med eller uden moms. Ved btc skal man kende ydelsens type og lægge korrekt moms på. Det bliver lidt sjovt, hvis man skal levere forskellige ydelser på samme faktura. Jeg er enig i, at man principielt kan sælge til samme pris, men fakturaen skal også kunne genereres.

Man bliver, til trods for one-stop-moms-ordningen, også underlagt det enkelte lands regler. Dvs. hvis man laver fejl eller ikke får indberettet til tiden, så vil der komme rykkergebyrer i forhold til hver enkelt medlemsstats regler, og hvis man er tilmeldt alle medlemsstater og ikke får indsendt nulangivelser til tiden, så kan det potentielt blive MEGET dyrt.

Principielt er der også lidt kaos omkring fastlæggelsen af forbrugerens land. Dels er det ikke nødvendigvis forbrugerens bopælsland men det kan være det land, hvor forbruget sker. Og hvad sker der, hvis forbrugeren ikke opgiver korrekt land? Vi opdager det jo ikke nødvendigvis, fordi varen ikke skal sendes.

Så min konklusion er, at hensigten nok er ok og i princippet kan hjælpe os konkurrencemæssigt, men der er så afgjort stordriftsfordele med det, hvor Amazon, Saxo og andre, der er vant til at handle over landegrænserne får en fordel i forhold til os andre. Måske kunne der være fordele med en fælles salgsportal for nogle virksomheder.

Som kuriosum vil jeg nævne, at jeg fx. har erfaret, at Skype ikke kan finde ud af at fakturere efter de nuværende regler til virksomheder. Hvordan skal det så ikke gå efter 1. januar.

God jul til alle Smile 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Økonomimanden:


1

Dernæst hvis man sælger både btb og btc, så skal man ved btb undersøge land og kontrollere cvr-nummer og derefter sælge enten med eller uden moms. 


2

Man bliver, til trods for one-stop-moms-ordningen, også underlagt det enkelte lands regler. Dvs. hvis man laver fejl eller ikke får indberettet til tiden, så vil der komme rykkergebyrer i forhold til hver enkelt medlemsstats regler, og hvis man er tilmeldt alle medlemsstater og ikke får indsendt nulangivelser til tiden, så kan det potentielt blive MEGET dyrt.

3

Principielt er der også lidt kaos omkring fastlæggelsen af forbrugerens land. Dels er det ikke nødvendigvis forbrugerens bopælsland men det kan være det land, hvor forbruget sker. Og hvad sker der, hvis forbrugeren ikke opgiver korrekt land? Vi opdager det jo ikke nødvendigvis, fordi varen ikke skal sendes.

God jul til alle Smile 

Vel langt mest enig hele vejen - bare et par små kommentarer

1 - er jo bare helt som det er idag og allerede idag er ydelsessalg jo omfattet en række mega besværlige undtagelser, men der sker ikke ændring B2B

2 - Ja kan bestemt være risiko, men jeg har hørt det vil blive ret synligt når man indberetter bare for ET land at man sætter 0 i øvrige - Jeg tror der vil være lidt tålmodighed i begyndelsen, men vi får se

3 - Kommer der mere afklaring af - med mere præcise regler for hvad sælger skal registrere. Som jeg ser det fra udenlandske sider, vil det i alle fald i starten være tilstrækkeligt at køber registrer land og ser samme salgspris uanset land (gynger og karuseller for sælger) - så vil man i starten ha opfyldt sin kontrolpligt (IP kontrol niveau virker det ikke blive til. 

Ja vist er det administration, men jeg tror der findes ret brugbare regler, de er bare ikke helt på plads, og til da har man nok et vist råderum :) Det ville jeg nok forlide mig på, hvis jeg gjorde hvad jeg kunne for at få sælger til at angive land - måske adresse? Det er jo ikke usædvanligt man ved netbestilling skal gi sit navn, adresse, og land - men rent praktisk bare styre efter dropbox med land

God Jul ja  John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Aug 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

mht dit pkt 3, så er det vel netop væsentligt at køber IKKE ser samme salgspris, uanset land? Forstået på den måde, at salgsprisen jo netop vil variere afhængigt af hvor køber af fra, og hvad der derfor pålægges af moms? Ellers er det jo som hidtil, hvor køber kun ser dansk moms i f.eks en dansk webshop.

Mvh Asbjørn

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

aand:
mht dit pkt 3, så er det vel netop væsentligt at køber IKKE ser samme salgspris, uanset land? Forstået på den måde, at salgsprisen jo netop vil variere afhængigt af hvor køber af fra, og hvad der derfor pålægges af moms? Ellers er det jo som hidtil, hvor køber kun ser dansk moms i f.eks en dansk webshop.

Nej jeg ville vælge at køber uanset land har samme pris - gynger og karuseller for sælger og jeg ville B2C angive pris incl local VAT

Hvis køber ser prisforskel, så vil han jo let vælge Luxemburg og snyde på den måde, for at få 17% moms frem for 25% hvis han valgte DK

Jeg har lavet denne excel som åbner i browser som illustrerer for sjov - man skriver bare prisen (som normalt er den webshop kommer med i O feltets røde og så vælger man land - og nu kan sælger se moms og prisen uden moms for det valgte land - og køber har ikke motiv for at snyde med valget af land

Forskellig pris ville kræve, at man kunne være sikker på, at køber ikke bare valgte land for at få lavest mulig pris vil jeg mene - og det vil hurtigt være resultatet eller ?

EN pris for varen, uanset lokal moms løser det og må sættes efter lidt gynger og karuseller (svinger vist fra 17-25% for 2015)

vh John H

3465.EU moms private.xlsx

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Aug 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Ah, på den måde. Så ville jeg personligt hellere vælge en løsning som http://www.taxamo.com/ eller lgn. Den problemstilling, du beskriver, er jo selve hovedproblematikken ved den nye model, og den synes jeg egentlig ikke den enkelte webshopejer skal bøde for.

Så vidt jeg kan se, registrerer f.eks. Taxamo om IP-adressen matcher det angivne land, og hvis ikke, skal kunden selv-deklerere at den pågældende vitterligt kommer fra det angivne land. Hvis det er nok ift dokumentationskravene, har webshopejeren jo sit på det tørre.

Jeg vil mene det er smartere at leve op til dokumentationskravene (hvis det ellers er muligt), og så må der jo komme en eller anden korrektion af loven, hvis det viser sig at der opstår en masse snyd.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan jeg sikkert ikke være uenig i aand - hvis man kan - sikre der ikke snydes med adressen. - Men igen - vi taler om 17-25% i momsspring - så man kunne leve med lidt gynger og karuseller og mindske snyd - men JA kan man skabe / finde system der sikrer landet - er man da langt. Den del kan jeg slet ikke noget om

Hvor meget webejeren bøder ved jeg ikke, han må jo lægge prisen efter det land han har mest moms i og så tage resten som karuseller vil jeg synes men bedre hvis man kunne ha diff pris uden køber snyder med landet

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Aug 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan godt se din løsningsidé. Min tanke er bare, at så længe webshopejeren lever op til dokumentationskravene, så er det jo "systemet" som må tage følgerne af evt. snyd. Og hvis det viser sig, at der opstår en masse snyd, som må systemet jo laves om på en eller anden måde. 

I min optik bør det ikke være den enkelte webshopejer som vinder lidt og taber lidt, afhængigt af om køberne tilfældigvis kommer fra det ene eller andet sted. Men lad os se hvordan det går - spændende bliver det i al fald :)

Mvh Asbjørn

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

aand:

Jeg kan godt se din løsningsidé. Min tanke er bare, at så længe webshopejeren lever op til dokumentationskravene, så er det jo "systemet" som må tage følgerne af evt. snyd. Og hvis det viser sig, at der opstår en masse snyd, som må systemet jo laves om på en eller anden måde. 

I min optik bør det ikke være den enkelte webshopejer som vinder lidt og taber lidt, afhængigt af om køberne tilfældigvis kommer fra det ene eller andet sted. Men lad os se hvordan det går - spændende bliver det i al fald :)

Mvh Asbjørn

Yes Slet ikke uenig - iddelt skal prisen differentieres - ser kun rent praktisk på en start løsning som også er til at håndtere med faktura incl VAT og særfil for momsberegningen for de små udbydere - men skat har lovet at komme med mere snart

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Er er nogen, der ved, hvordan man skal forholde sig, hvis man som dansk ikke-momsregistreret virksomhed sælger software ved kommission i en webshop baseret i et andet EU land? Og hvad sker der, hvis den befinder sig uden for EU? Jeg kunne forestille mig, at mange ikke-registrerede personer, der sælger ved kommission (e-bøger f.eks) på Amazon.com og andre lignende steder, kunne blive berørt af denne nye lovgivning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:17
Hvor mange stjerner giver du? :

plade:
Er er nogen, der ved, hvordan man skal forholde sig, hvis man som dansk ikke-momsregistreret virksomhed sælger software ved kommission i en webshop baseret i et andet EU land
Man SKAL momsregistreres i det EU land man sælger til - fra krone 1 ved den type export til EU private - grænsen der er 0,01 krone helt enkelt

Igen anelse om hvordan Amazon eller deres brugere håndterer det - men uden for EU sælger til EU private skal tillægge det lokale lands moms i alle fald - men ikke Amazone for længst har systemer til at dække det

vvh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 5 ud af 7 (67 indlæg)