Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Modtag dagpenge og arbejde fuldtid i virksomheden?

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg færdiggøre min uddannelse til Januar 2015, og vil give det et skud med at arbejde fuldtid i virksomheden. Men kender i nogle a-kasser som giver lov til at man kan arbejde fuldtid i virksomheden samtidig med man får dagpenge? Synes jeg har hørt om nogle der havde denne ordning.

Så hvis i kender noget, så smid lige en kommentar.

Vh.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nej den mulighed findes absolut ikke. Dagpenge forudsætter at man er fuld tid til rådighed for arbejdsmarkedet. Det som der evt KAN gives tilladelse til, individuelt fra din a-kasse er, at du stifter CVR og driver det som bibeskæftigelse. Det afhænger af om A kassen dels tror på, det er noget der kan drives, så du er 100% til rådighed i princippet om dagen og at de har mulighed for en vis kontrol med det og at der indberettes så du får fuld modregning af det du tjener. Endvidere forkortes dagpenge periode så også

Du kan læse om bi-beskæftigelse http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/supplerende-dagpenge-bibeskftigelse.html 

Det er muligt du kan få lov at forsætte et eksisterénde CVR som bibeskæftigelse i og med du kan argumentere for, at du jo ha passet fuld tidsstudie ved siden af - men ofte er det svært bare at få lov at forsætte noget eksisterende. Du skal i alle fald ha A kassen OK uanset hvad

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads:
Men kender i nogle a-kasser som giver lov til at man kan arbejde fuldtid i virksomheden samtidig med man får dagpenge?

Det er der ingen a-kasser, der gør. Og hvorfor skulle de dog også det? Hvis man arbejder fuld tid, står man for det første ikke til rådighed for arbejdsmarkedet men man skulle da også gerne tjene penge nok til at forsørge sig selv.

Men jeg har hørt om a-kasser, der i visse tilfælde giver tilladelse til at man driver virksomhed om aftenen og i weekenden, hvis man kan overbevise dem om, at man selvfølgelig stadig står til rådighed for en heltidsstilling.

Men det kræver en grundig snak med a-kassen. Og selv ville jeg også sikre mig, at alt ligger på skrift, så de ikke bagefter kan komme og sige at man ikke opfylder kravene.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar John og Birte. 

Jeg vil prøve at undersøge om min a-kasse tilbyder, at dyrke min virksomhed i min fritid og stadig stå til rådighed fra 8-16.

vh 

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er måske mulighed for at du kan få supplerende dagpenge, hvor du så oplyser timeantal til din a-kasse som så trækker dig forholdsmæssigt i ydelse.

God mulighed for blød start.

Tilmeldt 16. Jan 13
Indlæg ialt: 78
Fra  Brøndholt CMS & design Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads..

Jeg har for nyligt stået i den samme situation som du gør nu, og har derfor undersøgt hvad man kan og må som ledig på dagpenge når man har et  ønske om at opbygge/ drive egen virksomhed

Du skal dels leve op til krav fastsat af jobcentret, og dels din A-kasses retningslinier. A-kassens retningslinier kan variere en del fra A-kasse til A-kasse.

Som (tidligere)medlem af HK havde jeg et møde med en af HK's eksperter på området, og fik klart følgende ridset op.


1) Du må selvfølgelig ikke have nogen indkomst fra dit firma sålænge du er på dagpenge
2) Du skal stå til rådighed i dagtimerne, hvilket vil sige du du ikke må bekæftige dig med dit firma mellem kl. 8 og 16
3) Du må ikke have firmahjemmeside.
4) Du må ikke lave opsøgende arbejde( og networking), også selv om det ikke direkte har noget med dit firma's drift at gøre.


Den venlige mand synes i øvrigt det var en en glimrende ide, og spurgte om jeg ville frameldes dagpengene med det samme !  En bemærkning jeg har hørt et utal af gange, når ideen om iværksætteri nævnes hos A-kasse eller jobcenter, så det lærer man hurtigt at lade være at nævne.

Så Mads tænk dig grundigt om før du vælger A-kasse hvis du har en iværksætter i maven.


Med venlig hilsen

Mads B
 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

brøndholt:
Som (tidligere)medlem af HK havde jeg et møde med en af HK's eksperter på området, og fik klart følgende ridset op.

Ja, jeg var heller ikke medlem af HK et sekund mere end nødvendigt. Dengang forekom de mig firkantede, bureaukratiske og selvfede. Men det er også mange år siden, så sådan er de da sikkert ikke mere.

;-)

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Birte Andersen:

brøndholt:
Som (tidligere)medlem af HK havde jeg et møde med en af HK's eksperter på området, og fik klart følgende ridset op.

Ja, jeg var heller ikke medlem af HK et sekund mere end nødvendigt. Dengang forekom de mig firkantede, bureaukratiske og selvfede. Men det er også mange år siden, så sådan er de da sikkert ikke mere.

;-)

Zip it!

Tilmeldt 14. May 14
Indlæg ialt: 6
Fra  DyrenesVel.dk Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Jeg har det indtryk at det kommer meget an på medarbejderen man får fat på hos A kassen, for det meste af det de fortæller folk er det rene gætværk alligevel.

Det samme gør sig gældende hos Job centre ifm. tilskud og praktik muligheder, nogle kan ingenting give, og andre indgår "uofficielle" aftaler med virksomheder om løbende leverance af gratis arbejdskraft under praktik ordningen. Virksomheden skal blot opsige medarbejderen som de gerne vil " ansætte " inden perioden udløber, med den begrundelse at det ikke var det rigtige match, for så skal de da bare have en ny, igen og igen og igen.

Ærlige og redelige virksomheder har ikke en chance i det spil, og da praktik plads ordningen bygger på max 1 medarbejder pr. P numre, så vejleder Jobcentret bare de større virksomheder til at have flere afdelinger og P numre, således kan et stort supermarked sagtens have 10 ulønnede praktikanter på samme tid.

Men på den anden side, så er kommunerne lige så slemme, og må som sådan også gerne have et utal af frivillige ulønnede medarbejdere, som kan være på både a kasse eller bistandshjælp samtidig.

Men Gud nåde den lille iværksætter der har en bod på et marked, og en arbejdsløs kammerat passer boden frivilligt og ulønnet imens ejeren går på toilettet.

Det hedder socialt bedrageri, og det bliver der slået hårdt ned på :(

Fra Holme Olstrup
Tilmeldt 2. Dec 13
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Om du tjener 0 eller 1000 kr. i timen er fuldstændig underordnet for om du kan få dagpenge. Det eneste der tæller er timerne du bruger på det. ALLE timer du bruger i din virksomhed skal fratrækkes dine dagpenge, uanset om du arbejder i din virksomhed om dagen eller aftenen. 

Den med at det afhænger af hvilken medarbejder man taler med er noget sludder. Reglerne er ret klare. Kort beskrevet som ovenfor. Dog frasiger nogen akasser sig helt at have medlemmer der har et cvr nr. Andre synes det er fint, men du skal stadig modregne pr. time, uanset om du tjener penge eller ej.

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)