Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg få diæter for forretningsrejse til udlandet? og hvordan?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Vanløse
Tilmeldt 11. Jun 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære Amino
Jeg har en momsregistreret enkeltmandsvirksomhed, der fra starten i maj 2014 har solgt undervisning, supervision og konsulentforløb baseret på Performativ Pædagogik - en metode udviklet ved East Side Institute i New York. 
D. 3-24/10 2014 var jeg netop i New York for at deltage i en international konference om performativ pædagogik, modtage supervision og træning fra opfinderne af performativ pædagogik, samt opnå salg gennem møder med nationale og internationale kontakter. Aktiviteterne var spredt ud over de 3 uger med møder, undervisning eller supervision minimum hver anden dag, og forberedelse derimellem. Da jeg var usikker på regler for forretningsrejse, har jeg dækket en del af udgifterne med mit firmakort, men langt de fleste har jeg betalt privat.
Så vidt jeg kan vurdere, kan rejsen derfor betragtes som en forretningsrejse, dvs. hvor aktiviteterne var af erhvervsmæssig karakter (dvs. salgsfremmende). Udgifterne kan således trækkes fra i regnskabet, og jeg kan få skattefri time- og dagpengegodtgørelse, da rejsen har haft en varighed på mere end 24 timer, da der har været overnatning og da rejsens formål udelukkende er af erhvervsmæssig karakter. Satsen for skattefri time- og dagpengegodtgørelse i 2014 er 464,00kr/døgn og 19,33kr/time.
Mine brændende spørgsmål til dig:
- Hvis jeg tog afsted fra min bopæl i København d. 3/10 kl 7.25 og kom hjem d. 24/10 kl 10.25, kan det så passe, at jeg er berettiget til skattefri time- og dagpengegodtgørelse for ca. 21 døgn + 3 timer, dvs. ca. kr. 9802?
- Hvis jeg har dækket nogle af udgifterne med mit firmadankort undervejs, hvordan skal det så bogføres/ordnes, så jeg ikke modtager godtgørelse for disse udgifter, som mit firma jo har betalt for mig?
- Hvordan skal jeg bogføre betaling af skattefri time- og dagpengegodtgørelse fra min enkeltmandsvirksomhed til mig? (jeg bruger dinero.dk)
Jeg håber, I kan hjælpe mig med disse spørgsmål!
Mvh Esben
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

skattefrie diæter kræver jo at du vælger enten at få de faktiske udgifter dækket eller diæterne - dog er der en 25% af de 464 du må tage selv om du er blevet dækket udgifterne. Du må derfor enten bogføre det du har betalt via firmaet som privat hævning, så det ikke er betalt af firmaet, og tage fulde diæter, eller få betalt faktiske omk og så 25% godtgørelsen 

I en enkeltmands ville jeg tage diæterne som fradrag i personlig indkomst ved at skattemæssigt nedsætte resultatet af driften med beløbet frem for at udgiftsføre dem - helt som med f.eks. skattefri kørselsgodtgørelse - ellers må du høre din revisor

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)