Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indberetning af freelance løn uden moms

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 22. Oct 07
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvordan man skal indberette et stykke arbejde til skat, som man har lavet for en kunde/bekendt til 6000 kr. uden moms. I hvilket felt på ens selvangivelse skal det noteres ?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er en person der har betalt dig - så rubrik 15. Hvis det er et firma der har betalt dig, så har det firma pligt til at indberette det til skat som bidragspligtig B indkomst som beskrevet HER  og i DETTE LINK ER FORKLARING der viser hvordan det let indberettes af det firma - og i så fald er det automatisk med på din selvangivelse i rubrik 12 (og du kan forskudsregistrere i rubrik 12 - men ikke skrive i den rubrik i selvangivelsen, da CVR registrerede skal indberette det 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 07
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tusind tak for dit detaljeret svar! 

Hvad nu hvis nogle af firmaerne ikke har registreret det ? Hvordan sørger jeg så for, at det hele stemmer til sidst ?

Jeg vil jo heller ikke betale for meget i SKAT :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis de ikke har registreret det - så overholder de ikke loven og kan få bod og ikke fradrag for deres omk - så normalt har de vel det, men skriv en reminder til dem om, at det skal være opgivet. Ellers er det din pligt at se det når du ser hvad der står i rubrik 12 i selvangivelsen og stemmer det ikke med det du ved du har fået, så skal du gi skat besked om at du har haft indtægt der ikke er blevet opgivet, og jeg vil tro firmaerne vil sætte pris på, at du selv gør dem opmærksomme på det

Glemmer i det begge- ja så er det ved et skattekontrol, ofte mod firmaet, hvor udgiften fremstår men der ikke er indberettet  og så er I pludseligt begge ansvarlige. Firmaet for ikke at ha inberettet og du for ikke at ha korrigeret det overfor skat i selvangivelsen. Du kan ikke selv skrive i rubrik 12 og der vil stå, at du skal kontakte det ansvarlige firma for at få det indberette omg

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 07
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok så fortalt så er det firmaet som indtaste det, det har jeg ikke rettigheder til overhovedet?

Hvis jeg kan se det ikke stemmer, er det så ikke lidt svært at finde frem til, hvilket firma som mangler at opgive beløbet?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har vel overblik over beløbene men nej - du kan allerede nu gå ind og se i dine skatteoplysinger som indlogget - hvilke der har indberettet (og hvilke der ikke har) alt som er indberettet - a løn og alt kan du se under de skatteoplysninger som skat har - men jeg ville jo normalt tro du kan se hvad du ikke har modtaget og ret let stemme af hvad det er der mangler

Du kan ikke taste i rubrik 12 men har pligt at sørge for at det som står der er korrekt, og kan du ikke få firmaerne til at gøre det, så må du jo ha fat i skat, de skal så nok få dem til det, men det er ikke et problem normalt - 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 07
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Så er jeg tilbage igen :) jeg har snakket med min kunde og han påstår hårdnakket, at jeg som "konsulent" selv skal indberette det faktureret beløb. Han siger jeg skal selv indberette alt, sålænge jeg arbejder som konsulent. Det skal siges jeg har sendt fakturaen som privatperson og har derfor ikke opgivet moms på fakturaen. 

Jeg har henvist til dit svar.

Er der andet jeg kan gøre ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jensemanden:
Er der andet jeg kan gøre ?

Send ham en kopi af skattekontrollovens § 7A, stk, 2 pkt. 1. (https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=152434)

Fremhæv den del hvor der står "...når beløbet er B-indkomst og der efter merværdiafgiftsloven ikke skal svares merværdiafgift af beløbet...".....

Han skal være opmærksom på at det er forbundet med bødestraf ikke at indberette det....

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

Han skal indberette jf. skattekontrolloven § 7a, og der er ingen undtagelser til indberetningspligten. Og denne paragraf gælder ligeså snart du ikke er selvstændig (altså har eget CVR-nummer), men som du skriver laver faktura med dit CPR-nummer i stedet.

jensemanden:

Er der andet jeg kan gøre ?

Hvis ikke det lykkedes dig at overbevise din kunde/samarbejdspartner (det vil klart være det nemmeste i længden for jer begge), vil jeg foreslå at du via tastselv på skat benytter dig af kommunikationsmodulet og meddeler skat at du har lavet en faktura (evt vedhæfte kopi af faktura) til en kunde/samarbejdspartner som ikke ønsker at overholde sin indberetningspligt.

Grunden til du skal henvende dig til skat er, at hvis der aldrig bliver indberettet noget vil du være skyldig i ikke at have overholdt din pligt som modtager til at selvangive hele din indkomst. Skat giver ikke dig en straf/bøde for at være i "god tro"

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Whiskey:

Han skal være opmærksom på at det er forbundet med bødestraf ikke at indberette det....

God idé, den plejer at virke på de fleste.

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)