jeg skal til at starte en webshop, hvor jeg har fundet ud af, at jeg vil sælge produkter indenfor kosmetik/skønheds branchen. Jeg vil ikke gå niche, så vil skabe min forretning op omkring et bredt sortiment af produkter, stort segment & stor konkurrence. Spørgsmålet er så bare, kan Adwords blive ubrugeligt at benytte hvis konkurrencen på søgeord indenfor ens branche er for stor? Eller vil det bare tage ekstra langtid at bygge en god google placering op? Jeg ved udemærket godt hvordan jeg kan skille mig ud for den store mængde af kosmetik butikker, men det er dog ikke på Adwords og SEO. Men selvom jeg har en plan for hvordan jeg vil skille mig ud for de andre, så betyder det stadig meget for mig, at det kan betale sig for mig, at smide kroner efter Google Adwords. Det er jo det man bygger sin virksomhed op på (+SEO). Man hører jo hele tiden, at Adwords er det perfekte redskab til alle virksomheder, men jeg vil gerne høre jeres meninger/forslag til dette scenarie. Kan Adwords blive svært at få markedsandele i, hvis ens branche simpelthen er for konkurrencefyldt og stor? (niché er ikke en mulighed) Eller vil man altid kunne starte med nogle long-tail keywords.
Jeg vil desuden meget gerne høre fra folk, som er godt inde i Google Adwords & SEO.
Kan Adwords blive ubrugeligt at benytte hvis konkurrencen på søgeord indenfor ens branche er for stor?
Det kan i hvert fald blive dyrt hvis man vil ligge i toppen på de samme ord som alle andre. Men måske du kan formidle nogle budskaber der skille dig ud fra konkurrenterne? Brug Google Merchant Center? Eller måske du skal ligge på nogle long-tail søgeord som ikke er helt så dyre, som du selv er inde på?
Uanset så er det svært at konkludere noget førend at du har testet det. Så umiddelbart vil jeg anbefale dig at gå i gang og så se hvad der virker for dig med dit budget.
Patrick_1:
Det er jo det man bygger sin virksomhed op på (+SEO).
Nogle gør. Andre bygger den op via sociale medier, eller via PR eller noget helt fjerde. Hverken Adwords eller SEO er noget man som virksomhed SKAL, ligesom alle heller ikke skal på TV. Jeg mener det handler om at kigge på de markedsføringsmuligheder der er, finde ud af hvad man tror på og hvorfor, lave en strategi for det og så teste det af. Nogle gange viser det sig nemlig at det man som virksomhed troede var rigtigt ikke er det forbrugerne vil ha'.
Måske handler det ikke om at være til stede på ordet 'mascara' men om at give tips omkring makeup via youtube videoer? (Ligesom www.slikhaarshop.com byggede deres forretning op omkring youtube)
Kort sagt, se på hele markedsføringspaletten og find ud af om Adwords skal være en aktiv del af den. Mener du at Adwords er vejen frem (du kan evt. få en markedsføringskonsulent ind over som kan vejlede dig i hvilken strategier der kunne være mulige) så lav en strategi for hvordan du vil benytte dig af Adwords (Short-, medium- og long-tail søgeord. YouTube. Banner annoncering. Remarketing. osv.).
Min grundlæggende holdning er, at hvis man er dygtig nok, så kan man godt få overskud ved at benytte Adwords selv i meget konkurrencepræget markeder.
Jeg har en kunde der sælger overvågning til virksomheder i et meget konkurrencepræget marked. Her har vi halveret kundes Adwords udgifter og 3 doblet henvendelser - udelukkende ved en skarp Adwords opsætning.
Selvom dit marked er konkurrencepræget så vil jeg tro at mindst halvdelen af dine konkurrenter har en uhensigtsmæssig Adwords opsætning med for brede søgeord, for lav QS mm. Så det er bestemt muligt at tage markedsandele specielt på Adwords da rigtig mange ikke har den nødvendige viden ift. opsætning og optimering.
SEO delen kan være noget svære da du tit er oppe i mod domæner med stor autoritet i markedet (de rigtig store spillere i markedet) og de kan være svære at slå. Det er dog bestemt muligt, men det kræver noget mere arbejde med de forskellige SEO aspekter.
Hilsner
Thomas
Mark-marketing.dk er eksperter i Google Adwords. Kontakt os på thomas@mark-marketing.dk og få en uforpligtende gennemgang af jeres konto.
Det er svært at sige om AdWords ikke kan blive til en god forretning for dig, nu når du bevæger dig i en konkurrencepræget niche. Men jeg synes helt klart at man som virksomhedsejer skal teste det af, for du ved ikke om det kan være profitabelt før du har prøvet det. Du skal huske, at du kun betaler for de klik du får til dit website, så det er ikke spild af penge når du får nye besøgende.
Jeg blogger på AntonHoelstad.dk om digital markedsføring, herunder blandt andet om Google AdWords, SEO, affiliate marketing og Wordpress.
Mine tanker omkring adwords er at det et seriøst og effektivt markedsførings redskab, så længe man opsætter det korrekt og eventuelt får hjælp til det af erfarede mennesker som beskæftiger sig med online markedsføring.
Min personlig erfaringer har været at kaste penge i et stort penge magnetisk hul uden feedback, henvendelser eller nogen form for god oplevelse med dette markedsførings redskab.
Det har afskrækket mig fra at bruge det i et stykke tid, men man kan ikke bygge et hus uden værkstøjsmaskiner, og det samme med google adwords der vil jeg nu opsøge en anden professionel markedsførings virksomhed for at få sådan en kampagne igang.
Jeg så ikke kommet så meget i gang med Google AdWords endnu, da jeg fik nok at lave med SEO igen igen. Og selvom jeg har nogle år på bagen med det, lærer jeg da også nyt stadigvæk. Så det kan godt svare sig at blive ved at lære om det.
Der er lige blevet skrevet en bog om Google AdWords, og jeg har nået at læse den gratis version af den, og jeg forstod det rigtigt godt da den var meget pædagosisk - modsat Google egne sider om det, som godt kan være lidt mere tidskrævende og forvirrende.