Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af omkostninger

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 461
Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen


Jeg har en problemstilling som jeg godt kunne tænke mig nogle input til.

Problemet er som flg.

Jeg har 2 aktiviteter der står for indtjening i firmaet. A og B. Begge aktivitet bruger variable omk, fra den samme leverandør. Når fakturaen på variable omk. kommer fra leverandøren, kan jeg ikke se hvor meget der hører til A og hvor meget der hører til B.

I øjeblikket har jeg 2 salgs konti og 2 konti til variable omk sådan at A og B er delt op.

Jeg har mulighed for løbende at bogfører hvor mange variable omk B har (automatisk via en integration jeg selv har programmeret)

Så mit spørgsmål er i bund og grund hvordan jeg skal sætte integrationen op til at bogfører de variable omk fra B. Det bliver jo en bogføring der bliver lavet før der kommer en faktura på dem.

Vil det være fint løbende at Kreditere A's omk konti og Debitere B, omk konti. Når så regningen fra leverandøren kommer, så bogfører jeg bare det hele på A.

På den måde vil jeg løbende trækker omkostninger fra A til B. Det vil jo give et skævt billede i løbet af måneden, og kun 1 gang om måneden vil billedet være retvisende på denne måde.

Er der en smartere måde at gøre det på. Som sagt så har jeg mulighed for at opsætte sådan at der kan laves automatiske bogføringer baseret på omk fra aktivitet , løbende. 

Og spørgsmål 2.

I øjeblikket laver min integration 3 postringer dagligt. Skal disse 3 ens posteringer have et samme bilagsnummer hver gang de bliver lavet i løbet af året, eller skal alle posteringer have deres eget bilags nr. Der bliver lavet et bilag, som beskriver hvad der ligger til grund for posteringerne og hvordan de er udreget. Er det så ikke bare dette bilag som alle mine posteringer skal henvise til?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Den med bilagene først: Du må gerne postere flere poster på samme bilag, især hvis det er samme dato. Bilag er kun til for at kunne dokumentere posterne.
Mht. den første: Jeg går ud fra, at det ikke er et bogførings-teknisk problem, for så kunne du jo bare bogføre efterhånden som du får bilagene. Er det for overblikkets skyld ( Hvad har jeg tjent på A hhv. B), kan du måske lave det bedste skøn for fordeling af udgifterne mellem A og B på hver faktura og så postere dét? Måske forstår jeg ikke problemstillingen?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 461
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Med hensyn il Bilag, så mener du altså at jeg kan bruge det samme bilagsnummer, for disse posteringer, hele året igennem? Det vil give mest mening for mig.

Med hensyn til det næste, så er det for overblikkets skyld, ja. Jeg vil gerne kunne se hvad der tjenes på hhv. A og B, og derfor bliver jeg nød til at have fordelt omk. ud. Jeg vil bare høre om der vil være noget forkert i at flytte fra Udgift A til udgift B, hele måneden igennem, og så er det jo kun når fakturaen fra leverandøren kommer at kontoen for udgift A, rent faktisk vil stemme.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 01:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Bilag: Jeg forstår ikke setup'et helt, men vil nok intuitivt mene, du højst skal bruge det i en måned. Du kan også overveje at lade det være et dokument, som løbende bilag f.eks. ved anden postering eller betaling kan henvise til. Lidt ligesom en huslejekontrakt.
Mht. A-udgiften: Ja, det ser jeg ingen problemer i. Det er jo et lukket system, hvor intet bliver gemt, og moms og skat bliver betalt osv. Når bare dit regnskabsprogram har styr på det,og du overfor Skat kan forklare/dokumentere det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg tror ikke jeg forstår problemet korrekt, men prøver alligvel - KUN svar på selve regnskabets bogføring - som krav du uanset hvad skal opfylde - så kan du selv se, om dine interne auto systemer lever op til det:

Alle dine bilag skal ha hvert sit unikke bilagsnummer i række følge i din bogføring

Du skal bogføre alt ud fra den dato fakturaen har for at få momsen korrekt

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Der findes mange regnskabsprogrammer der kan køre afdeling og sags styring så hvert bilag bare får et sag 1, 2 3 4 5 osv og så kan der redegøres for dem hver for sig - og så du også kan dele omkostninger på 2 konti - afd 1  2 3  osv alt det du vil, og dermed ha en deling i selve regnskabet, hvor du kan køre et regnskab ud på sag og/eller afdeling, og stadigt ha alt i et regnskab. Selv gamle summa i enterprise udgaven kan det (bruger det selv netop til den type redegørelser)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 461
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej


Jeg tror jeg gør det at jeg laver et bilag som jeg kalder 1-365.pdf

Så siger jeg at de 3 posteringer på dag 1, får bilags nr 1, næste dag får de nr 2 osv. På den måde er der et unikt nr for hver dag, men de henviser alle sammen til det samme bilag som forklarer og viser hvor tallene kommer fra.

Med hensyn til bogføring af omk. så lyder det som om at jeg gerne må gøre det jeg har gang i, så længe jeg sørge for at der først bliver bogført moms, den dato hvor fakturaen ligger der fra leverandøren. Det er ingen problem.


Tak for hjælpen begge to, og beklager det lidt kringlede beskrivelse af problemet.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)