Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dinero bogføring af køb af hotel overnatninger i EU lande

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allessammen

Håber at I kan hjælpe os lidt med momsindberetningen i Dinero.

Vi er et lille IVS fima som sælger hotel/golf ophold i Spanien og Portugal til danskere. Vi køber f.eks 7 overnatninger med 5 runder golf fra et spansk resort og videresælger det så til danske kunder. I et møde med Skat blev vi oplyst følgende:

Du skal ikke beregne og betale dansk moms, hvis du køber følgende ydelser i andre lande:

  • Ydelser vedrørende fast ejendom, som ikke ligger i Danmark, herunder hotelovernatning på hoteller i andre EU-lande.
  • Personbefordring.
  • Adgang til arrangementer inden for kultur, kunst, sport, videnskab, undervisning, underholdning og lignende (for eksempel messer, udstillinger, seminarer og kurser).
  • Restaurations- og cateringydelser.
  • Korttidsleje af transportmidler.
Indtil videre har vi bogført købene på konto 2100 EU-erhvervelser Ydelser (rubrik A-ydelser). I Dinero kan jeg dog se at programmet i momsregnskabet trækker 25% til "moms af ydelseskøb i udlandet med omvendt betalingspligt". Dette beløb trækkes så fra vores købsmoms og vi ender så med en total.
Vi vil naturligvis gerne undgå at betale 25% moms på disse køb da de er undtaget men hvordan bogfører vi dette i Dinero?
Mange tak for hjælpen
Dennis
Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Den konto I bruger i Diniro er forkert da I kun skal betale 25% moms af fortjenesten på pakkerejser eu. jeg tror I må bogføre det manuelt da Diniro ikke kan finde ud af det

Rejsebureauer og moms - BDO.DK

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Tak for svar men overnatninger/golf er ikke at betragte som pakkerejser når golfbanen ligger i forbindelse med hotellet, ligesom f.eks et spaophold. Derudover skal det være et transport element for at man regner det som pakkerejse.

Men er også bange for at denne moms skal skal lægges oveni købsmomsen manuelt når vi indberetter. Men skidt at Dinero automatisk bogfører som om at der skal svares moms af alle køb i andre EU lande da der er flere undtagelser. 

Er der nogen som kan anbefale andre bogføringsprogrammer?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

tror ikke helt jeg forstår spørgsmålet. Hvad er det for en moms vi taler om.

Den moms du betaler ved dit køb i EU udland - som jo så evt er en moms der intet har med dansk moms at gøre og som du ikke har momsfradrag for - hvis hotellet lægge spansk eller portugisisk moms på -

eller er det den moms som du lægger på dit salg fra din danske virksomhed til din danske kunde - som jo er salgsmoms hvis der er moms på det salg, som jeg formoder - enten som alm salg dk til dk eller hvis pakkerejse så noget med kun af fortjenesten

Hvis du bogfører et ydelseskøb i EU så lægger programmet selv 25% erhvervelsesmoms på under salgs moms og helt samme tal under købsmoms - bare for at forklare hvordan den del fungerer i et hvert regnskabsprogram - Der trækkes ikke noget fra jeres købsmoms ved brug af den konto, tværtimod der lægges 25% af prisen TIL jeres købsmoms som modvægt til at det samme beløb lægges på jeres salgsmoms ved ydelseskøb fra EU

Det betyder at det ikke koster noget moms men der bogføres blot erhvervelsesmoms ved ydelseskøb fra EU når du er momsregistreret.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit svar. Det er købsmomsen vi taler om. Når du køber varer eller ydelser i andre EU lande er det uden moms da det er handel mellem momsregisterede firmaer i EU og du skal selv beregne og pålægge købsmoms i det land du befinder dig i. Dog er der ydelser, som tidligere nævnt, som er undtaget herunder hotelovernatninger, se følgende link http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=70343#. Se afsnittet vedr. Ydelser hvor du ikke skal betale dansk moms.

Mvh

Dennis

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

JO men det er jo ikke en omkostning hvis man bogfører EU moms  det er både på købs og salgssiden 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 20. Nov 14
Indlæg ialt: 43
Fra  Dinero Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Greatdane911:

Hejsa

Tak for svar men overnatninger/golf er ikke at betragte som pakkerejser når golfbanen ligger i forbindelse med hotellet, ligesom f.eks et spaophold. Derudover skal det være et transport element for at man regner det som pakkerejse.

Men er også bange for at denne moms skal skal lægges oveni købsmomsen manuelt når vi indberetter. Men skidt at Dinero automatisk bogfører som om at der skal svares moms af alle køb i andre EU lande da der er flere undtagelser. 

Er der nogen som kan anbefale andre bogføringsprogrammer?

Hej Dennis

Som John skriver bliver EU momsen ikke en omkostning :) Den bliver tillagt i salgsmomsen samt fratrukket i købsmomsen = går i nul. Vi har den med i Dinero, da man har pligt til at oplyse værdien af dette i sin momsangivelse. 

De bedste hilsner

Jacqueline 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacqueline

Tak for dit svar. Har nu været inde på kontoplanen og kan godt se at der sker en postering på konto 64040 (moms af ydelser fra udlandet) og en modpostering på konto 64060 (købsmoms - indgående moms) og at det derfor går lige op. Så regnskabet går op men egentlig er det jo forkert fordi at vi hverken skal afregne købs- eller salgsmoms på hotelovernatninger i and EU lande. 

Vi køber og sælger hotelovernatninger i EU lande til danske kunder og disse ydelser er undtaget for købs- og salgsmoms og skal rapporteres i rubrik C på momsindberetningen.

Iflg. Skat skal rubrik C indeholde "værdien af andre varer og ydelser der leveres uden afgift her i landet , i andre EU lande og i lande udenfor EU". Denne rubrik C er tom i min momsafregning. Når vi sælger disse EU hoteloophold til danskere bruger vi konto 1050 (salg af varer/ydelser u/moms). Måske bruger vi den forkerte konto? Har kigget på de forskellige konti under omsætning men synes ikke rigtig at beskrivelsen på nogle momstyperne falder i hak med det vil skal bruge. Den eneste som jeg umiddelbart kan se der refererer til rubrik c er konto 1250 men den kalder I momsfrit salg til udlandet. Tror du at jeg skal bruge konto 1250 i fremtiden?

Mvh

Dennis

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes du skal ta fat i en revisor faktisk. Din 64060 er til KØB af ydelser og har jo ikke at gøre med dit salg af samme - som hører i rubrik C der er til værdien af andre varer og ydelser, der leveres uden afgift her i landet, i andre EU-lande og i lande uden for EU

Jeg kan derfor ikke forså spørgsmålet og derfor - tag lige fat i en revisor i telefonen, det er ikke dyrt og du får det på plads -

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Jeg forstår heller ikke dit svar men tak for indsatsen.

Har allerede snakket med en revisor som gjorde opmærksom på at det nok mere er et spørgsmål om at kontobeskrivelserne i Dinero ikke er fyldestgørende. Han gjorde opmærksom på at vi skulle bruge omsætningskonto 1250 selvom Dinero kalder den for "momsfrit salg til udlandet" og beskriver momstypen som "salg til verden (rubrik C)". Kontoen er også til momsfrit salg i Danmark hvis den refererer til rubrik C.

Som du selv gør opmærksom på er rubrik C i.flg. Skat til "værdien af andre varer og ydelser der leveres uden afgift her i landet, i andre EU lande og i lande udenfor EU", hvilket vil sige at den også inkluderer momsfrit salg til Danmark.

Mvh

Dennis

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)