Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Refusion af løn under barsel

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 23. Jan 10
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 02:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg er i tvivl om reglerne for refusion af løn under barsel.

Min medarbejder er omfattet af Krifas overenskomst, hvor der som udgangspunkt er ret til 52 ugers barsel med fuld løn.

På Barsel.dk(virk.dk) kan jeg læse mig frem til, at jeg har ret til 33 ugers refusion af op til 164kr i timen.
https://indberet.virk.dk/myndigheder/stat/barseldk/Beregn_refusion 

På Virk.dk læser jeg mig frem til en refusion på maks 4.075kr pr uge.
https://indberet.virk.dk/myndigheder/stat/Udbetaling_Danmark/Refusion_af_Barseldagpenge_for_virksomheder 

Det jeg er i tvivl om, er om jeg har ret til 33 uger med den høje sats, og så den resterende barsel på den lavere sats, eller noget helt andet.

Hvis jeg forstår det korrekt, betaler jeg automatisk til Barsel.dk 
https://indberet.virk.dk/barseldk/hvem-er-med

Er der andet man kan søge? :P

På Forhånd tak
Martin 

Fra Viborg
Tilmeldt 19. Nov 14
Indlæg ialt: 58
Fra  Viborg Løn & HR - Dataløn og VISMA PARTNER Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Martin,

vores ekspert på området er igang med at forfatte et svar til Dig.

Vi vender tilbage hurtigst muligt.

Med venlig hilsen

Magne Sandgaard

Fra Viborg
Tilmeldt 19. Nov 14
Indlæg ialt: 58
Fra  Viborg Løn & HR - Dataløn og VISMA PARTNER Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Her kommer svaret så fra vores lønkonsulent Vita D. Knudsen, Du er velkommen til at ringe på tlf. 8727 0105, hvis der er flere spørgsmål eller behov for en præcisering.

Når din medarbejder går på barsel med fuld løn, kan du som arbejdsgiver søge refusion igennem Virk.dk. Det er udbetaling Danmark, der står for udbetalingen.

Refusionen kan aldrig udgøre mere end dagpengesatsen 2014 sats er 110,14 pr. time, og for 2015 ændres satsen til 111,76 pr. time.

Du kan søge refusion for hele barselsperioden, alle 52 uger. Hvis faderen holder sin fædreorlov, er det naturligvis dennes arbejdsgiver, der udbetaler løn og søger refusion for dette.

Hvis du samtidig med har indbetalt til Barsel.dk, har du også ret til refusion derfra.

Når Udbetaling Danmark udbetaler barsel dagpenge til dig, får Barsel.dk. automatisk besked. Herefter får du automatisk udbetalt refusion fra Barsel.dk.

Fra Barsel.dk kan du maksimalt få 164,97 kr. pr time. Beløbet, der bliver udbetalt fra Udbetaling Danmark bliver trukket fra, og beregningen sker med udgangspunkt i medarbejderens timeløn.

På Virk.dk under "hvad kan jeg få udbetalt", kan du finde en vejledning i, hvordan beløbet beregnes.

Jeg har ikke kendskab til andet, der kan søges.

Vita D. Knudsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Sådan Magne Smile og lige for de nye - basel betaler alle arbejdsgivere som sådan til via ATP og det er der retten til dagpengesatsen som refusion kommer om jeg husker ret  - mens Barsel.dk så er en tillægsforsikring/betaling ud over den standard barselsdækning - er det korrekt?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Viborg
Tilmeldt 19. Nov 14
Indlæg ialt: 58
Fra  Viborg Løn & HR - Dataløn og VISMA PARTNER Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Indbetaling til en barselsordning er gjort lovpligtig og har intet med ATP at gøre...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

OK - jeg har da så sent som sidste kvartal fået opkrævning fra barsel (via ATP) baseret på ATP tal fra indberetningen for selskabet? Er det slut?

Jeg kan ikke se andet end standard lovploigtig barsel administreres helt af og via ATP stadigt? http://www.atp.dk/info-selvbetjening/for-erhverv/barseldk  og samme her https://erhverv.atp.dk/wps/portal/atpvirk/!ut/p/c4/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os_jQEGNLRzcPIwN380BXAyM_Hy9vJ-9gYwtPQ_2CbEdFACJbe1g!/ -

både DA barsel og barsel DK via ATP?

Spørgsmålet var blot om den lave sats - de 110 ca - var fra den lovpligtige som mig bekendt alle arbejdsgivere betaler til  beregnet ud fra vore ATP (time) indberetninger bla. - og den højere 164 ca var fra en ekstra betalt tillægsforsikring

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Viborg
Tilmeldt 19. Nov 14
Indlæg ialt: 58
Fra  Viborg Løn & HR - Dataløn og VISMA PARTNER Skrevet kl. 09:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt, at ATP administrerer og opkræver Barsel.dk.

Den lovpligtige sats er den fulde sats; men er administrativt delt op i to udbetalingsenheder - på god dansk bureaukratisk vis.

Alle arbejdsgivere skal være tilmeldt den lovpligtige Barsel.dk og for overenskomstdækkede virksomheder, er det DA Barsel (DAB)

Som en serviceoplysning kan jeg anføre, at også enkeltmandsvirksomheders og interessentskabers indehavere bliver tvunget ind i barselsordningen med virkning fra 1. januar 2015. Denne ordning administreres også af ATP via Barsel.dk.

Opkrævningen vil ske i 3. kvartal 2015. Dette medfører, at indehavere også i fremtiden har ret til barselsorlov med refusion.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 6. Dec 12
Indlæg ialt: 23
Fra  nem-HR Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

De andre har vist svaret dig på de fleste spørgsmål kan jeg se. Hvis du stadig ikke gider bruge din tid på kedelige indberetninger og regler er du velkommne til at kontakte os i nem-HR.dk

Vi tilbyder at søge din refusion hjem til dig for kun 350,- og så behøver du ikke tænke hvor eller hvem eller hvor pengene kommer fra, men blot ringe til os og forklare hvad du skal have og for hjem.

Du kan læse mere om administration af Barselsdagpenge på vores hjemmeside www.nem-hr.dk/barsel eller ringe på 31 155 155.

Ha en dejlig dag og rigtig god weekend.

Mvh. Martin Kelvin Rasmussen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Magne Sandgaard:

Som en serviceoplysning kan jeg anføre, at også enkeltmandsvirksomheders og interessentskabers indehavere bliver tvunget ind i barselsordningen med virkning fra 1. januar 2015. Denne ordning administreres også af ATP via Barsel.dk.

Opkrævningen vil ske i 3. kvartal 2015. Dette medfører, at indehavere også i fremtiden har ret til barselsorlov med refusion.

Spændende. Hvordan kommer det til at fungere (hvordan med "kontingentet") er der et link man kan læse for at være forberedt på den ekstra "omkostning"

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2490
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Magne Sandgaard:

Som en serviceoplysning kan jeg anføre, at også enkeltmandsvirksomheders og interessentskabers indehavere bliver tvunget ind i barselsordningen med virkning fra 1. januar 2015. Denne ordning administreres også af ATP via Barsel.dk.

Opkrævningen vil ske i 3. kvartal 2015. Dette medfører, at indehavere også i fremtiden har ret til barselsorlov med refusion.

Har du evt. et link til den ændring?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)