Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Amatører vil starte IT virksomhed. Har produktet.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Dec 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Vi er 3 ægte kammerater, alle i starten af 30'erne, som vil starte en IT virksomhed sammen. Man kan roligt sige at det er verden ingen af os har begået os i før, og det er grunden til, at vi nu opretter et indlæg her på Amino, da det ladder til at der er folk med solid erfaring herinde. 

Vi har et indekseringsprogram, som er bygget på vores egen unikke 'engine'. Meget kort fortalt er det et program, som hjælper virksomheder med at holde styr på alt i virksomheden, nemt og overskueligt, uanset størrelse. Rent faktisk, jo større jo bedre! En af hovedfunktionerne er netop at hjælpe større virksomheder med at holde styr på hele koncernen, og ikke 'bare' en enkelt fabrik/ -kontor/ -etc. Vi vil dog udvikle flere forskellige udgaver af programmet, så det kommer til at passe til forskellige virksomhedstyper/-størrelser. Til de helt store virksomheder, er det planen at vi vil sælge 'skræddersyede' udgaver af programmet, da vi vil mene at vi kan efterkomme ethvert krav til yderligere funktioner, som en hvilken som helst virksomhed kunne ønske. Igen til de helt store, er det meningen at vi vil sælge som abonnement med serviceaftale om driveropdateringer og direkte it-hjælp.

En del af programmet har igennem de sidste 3 år været i brug i et stort verdensomspændende firma, som vi dog ikke kan oplyse navnet på. Firmaet har ingen rettigheder over programmet, det er vores 100%. Firmaet er kun blevet brugt til troubleshooting. Programmet har været 5 år under udvikling, men på nuværende tidspunkt, er det stort set kun brugeroverfladen der mangler færdiggørelse. Den engine, som programmet er bygget over, er skrevet i en unik kode, der blev udviklet umiddelbart inden selve programmet.

Programmet kan søge i store indekserede databaser lynhurtigt, og kan arbejde sikkert sammen med alm. PC'er, smartphones og tablets. Vi er igang med at udfærdige en liste over alle programmets funktioner.

Det var lidt om hvad vi har med at gøre.

Hvor er vi så nu?

Ja vi er lidt i vildrede over hvor vi skal sætte fødderne henne! Vi har for så vidt ikke engang et CVR. nummer til virksomheden endnu, så vi er ikke ret langt i processen. Det er dog mere de lidt større spørgsmål som er presserende. 

Hvordan tager vi patent på koden uden at risikere at den bliver stjålet? Skal vi have fat i en software jurist inden vi foretager os noget for at undgå patent-trolde?

Hvordan sælger vi vores produkt? Vi er ikke sælgere, så skal vi selv ud og sælge produktet, eller få nogen til at gøre det for os?

Hvem skal vi sælge til? Skyder man med spredehagl, eller opsøger man specifikke virksomheder?

Prissætning? Igen, er det noget vi skal få nogen til at klare for os, eller skal vi selv prissætte efter markedet?

Hvor skal vi oprette firmaet? 2 af os har dansk statsborgerskab, den sidste har både dansk og amerikansk. Så DK eller USA?

Skal vi starte stort eller småt?

Økonomi? Der er ingen af os der rent økonomisk har råd til at sparke gang i forretningen, så skal vi finde en investor til at hjælpe os igang, eller er det for risikabelt? Er det banken man går til? 

Så ja, Amino, som i ser er vi ikke helt i vildrede, men det er nu, at vi skal til at tage nogle afgørende skridt, så hvis der er nogen der har et råd til os baseret på de informationer vi her har givet, så er vi meget interesserede i at høre det! Ligeledes, er der nogle spørgsmål til os, er vi klar til at svare på dem.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Steffen Bryde

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Patent kan man mig bekendt ikke tage på software - men check om der er om/udveje

CVR lyder som om det kommer at være behov - se her OVERVEJ PERSONLIG VIRKSOMHED ELLER SELSKAB  og NU NU NU  sæt jer ned, gerne med en jurist og lav en fuld ejeraftale mellem jer - i kan meget nemt fortryde hvis I ikke har en sådan - se EJERAFTALE LINK  Den behøver ikke NU at være tilknyttet til et firma, bare i mellem jer har jeres aftaler klart - hvem gør hvad, hvem må hvad - og hvad hvis en af jer vil ud af projektet osv

Hvis i bor i DK og vil drive det fra DK ville jeg oprette i DK i første omgang i alle fald - men tal med jurister og evt USA kyndige

Investor? Ja en sådan vil jo måske ha del i kagen må i forvente, og ellers være lidt dyr rentemæssigt, så hvis I KAN få banken med ind over, så er det godt. Hold omk. så langt nede i kan så lånebehovet begrænses det det nu en gang kan. Se lidt her om hvad INVESTOR FORVENTER I LINK   ikke en facitliste men dog et ind/overblik

god vind med det  lyder spændende  vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Dec 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja jeg skulle have nævnt ejerskabsaftalen, som absolut er vores næste punkt på dagsordenen, da vi netop gerne vil blive ved med at være venner Smile

Fordelingen kommer til at lyde på 24,5% til 2 af os, og 51% til den sidste. Fordelingen ligger sådan, da det absolut er ham med 51% der har været hjernen bag udviklingen. 

Derudover har vi også overvejet hvor stor %-sats af firmaet vi ville være klar til at give til en potentiel investor.

Jeg vil kigge linksne igennem med det samme, tak for det prompte svar, John!

VH Steffen Bryde

Fra Aalborg
Tilmeldt 5. Mar 13
Indlæg ialt: 104
Fra  www.letswork.dk Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Steffen

Det lyder mega fedt! Jeg forstår ikke 100 % hvad det er jeres program kan. Men jeg vil gerne prøve at svarer på dine spørgsmål. 

Patent. Det mener jeg godt at man kan glemme. Desuden kan man ofte programmere samme funktioner på en anden måde, og i sådan et tilfælde mener jeg ikke i er dækket af jeres patent, såfremt man kan få en. 

Hvordan og hvem i skal sælge til hænger lidt sammen. I skal BESTEMT IKKE skyde med spredehagl. Først skal i måske finde et firma at teste produktet sammen med. Dette bør nok være en mindre en af slagsen da hele jeres ry kan smuldre hvis det fucker helt op. Når det hele kører, kan man kigge mod de store koncerner. Det man kan gøre er at kigge på en specifik virksomhed som man på en eller anden måde har en relation til via sit netværk. Når man har udvalgt en, skal man så finde ud af hvordan hele deres beslutningsproces er. Hvem skal man igennem for at komme frem til ham/hende der tager beslutningerne. Jeg har lige haft 2 mega fede forelæsningsdage med en der havde præcis samme udfordring som jer. Det tog ham 18 måneder at komme frem til ham der tog beslutningerne.
Når du kender beslutnings processen og den strøm af mennesker du enten skal igennem eller kan navigere uden om, så er det man skal sælge! Her gælder der om at være 100 % forberedt. Forelæseren jeg nævnte fik den tid det tog for beslutningstageren at få fra indgangen af bygningen til sit kontor, til at sælge hans software program. Det var noget der lignede 4,5 minut.
Så det er ikke bare at skyde med spredehagl eller markedføre det på google eller lign. Når man vil sælge sådan skal man ud og møde mennesker og sælge face to face.

Prissætning. hmm. Det er svært og jeg kan ikke svare andet end at i skal ikke konkurrer med andre på pris. Tag det i synes det er værd om det så er 500.000 eller 5 mill om året. 

Tænk stort. I skal ud og have store koncerner som kunder. Jeg vil også anbefale at i overvejer nøje hvilket tøj i optræder i, da det ofte giver et meget bedre indtryk og det er meget nemmere at få nogle til at lytte når man er pænt klædt. Nu kan jeg ikke lige finde undersøgelsen der beviser det, men den er der ude et sted. 

Hvad er det der skal koste penge? Hvis det er at i skal leve fordi i ikke får løn endnu, så tror jeg godt i kan glemme en investor, og på dette stadie vil højest sandsynligt også have mange procent, når i ikke tjener penge endnu.

Bare opret det i Danmark, det er her i alle bor? ik?

Mvh :)

www.letswork.dk - Bringing brains to business!

Fra København
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

I har i hvert fald ophavsret (copyright) (jf loven om ophavsret) til jeres programmer, hvis I er i tvivl.

E. D. Nielsen
www.ecentralen.dk

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Sdbryde:
Firmaet er kun blevet brugt til troubleshooting.

Jeg håber, at dette firma betaler for ydelsen eller i al fald snart kommer til det. Var det ikke muligt, at firmaet har kontakter til lignende firmaer, som I kunne få - eller omvendt bede firmaet om at give info på jer? Firmaet kunne eventuelt være reference? Det var i al fald sådan, at vi startede: Overbevis først ét firma, og brug derefter deres netværk. Det vil nok også være en god idé at starte med firmaer på omtrent samme størrelse, som dét, I har. Firmaet er måske også interesseret i, at andre kommer med indspark til nye versioner af produktet.

Generelt har vi haft to måder at prissætte et unikt produkt, som derved ikke har muligheder for sammenligning med andre produkter i markedet: (A) Efter jeres timeforbrug til en hæderlig timepris og øvrige omkostninger inkl. overhead. (B) Efter værdien hos køber, beregnet som den tid, køber vil spare ved at bruge produktet gange en gennemsnitlig timepris. (B) er ofte vanskelig at estimere, men I må have en idé om, hvilken fordel, programmet har for slutbrugerne, og hvilken tidsmæssig besparelse, det så vil give dem.

Hvis A=B, har I efter min mening prisen.

Rigtig god vind med projektet! Jeg er interesseret i at følge jer, hvis I har lyst til det - bare send en mail.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)