Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til fradrag

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 7. Dec 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 07:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Amino-brugere,
Jeg håber der er en af jer, som kan hjælpe mig på rette spor. I januar lukkede jeg min butik i DK, grundet konkurs. Mit holdingselskab ejede 25% af virksomheden og en anden investor resten. Det var et ApS.
Da boet skulle gøres op, blev jeg bedt om at indfri min personlige kautionsforpligtigelse af banken. Det var 125.000,-
De 90.000,- af dem havde jeg stående i mit holdingselskab. Efter at have overført dem, har jeg har ikke lukket mit holdingselskab, men der står 0,- på kontoen. De resterende 35.000 tog jeg fra min private konto.
Banken har bekræftet at kautionen dermed var indfriet.
Nu til spørgsmålet:
De penge jeg har overført fra henholdsvis holdingselskab og privat konto, er vel fradragsberettigede som et formuetab? Eller hvad?
Og hvis de er hvor er det så jeg skal påføre det? På forskudsopgørelse for 2015? Eller på min årsopgørelse for 2014 - og kan man så allerede taste det ind nu?
Og i hvilket et felt?
Og skal det dokumenteres?

Mange spørgsmål, men håber I kan hjælpe.

Og skriv endeligt hvis noget er uklart:-)

På forhånd tak!

Jan

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes du skal ha fat i en revisor i en fart - men har følgende bemærkninger

Jan:
De penge jeg har overført fra henholdsvis holdingselskab og privat konto, er vel fradragsberettigede som et formuetab?
nej der er ikke fradrag for indfrielse af personlig kaution mig bekendt - så de er bare tabt

Jan:
De 90.000,- af dem havde jeg stående i mit holdingselskab. Efter at have overført dem, har jeg har ikke lukket mit holdingselskab, men der står 0,- på kontoen. De resterende 35.000 tog jeg fra min private konto.
 

De 90.000 kr kan du jo ikke tage i dit holding selskab og bruge personligt som du virker til at ha gjort her. Det kan være super alvorligt, for det er jo et ulovligt aktionærlån - som medfører skat til dig - som var det løn og mig bekendt så ikke fradrag for holdingselskabet. 

Du må ALDRIG bruge et selskabspenge på anden måde end ved at tage løn ud og betale skat, eller ved at ha betalt selskabsskat og tage udbytte med udbytteskat.

Det du gør der er super forkert som jeg læser det og du skal ha fat i en revisor og se om der er smart måde at køre baglæns, eller om det kan være holding der skulle betale tabet i drift - til banke - da drift jo var eget af holding, men så er det jo ikke den personlige kaution du dermed indfrier, men holding der betaler direkte - hvilket måske skulle ha været i spil, fremfor indfrielse af personlig kaution til banken.

Det haster med afklaring og du skal gå til en revisor omg med mindre andre herinde tør sige noget, der fjerner den meget store risiko du her har for personlig skat uden fradrag i holding af de 90.000 kr.

Du har så også et holding med en ApS kapital som nu kan være 0 og skal ha generalforsamling og tage stilling til genetablering af kapitalen, hvis den ikke ligger i andre værdier - også noget revisor skal ha med.

Hvad formue tab angår, så har dit holding som jeg læser det haft formuetab på tabet af de 25% de ejede i drift - og var det et drift med gamle 80.000 kr i, så er det lig, at holding har 20.000 kr som tab på aktieindkomst. (eller 12,5 t hvis det var kapital 50.000)

Jeg er ked af, at svaret ikke afklarer alt, men peger på nogen meget klare risici du løber her.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 7. Dec 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej igen,
Ja det lyder som om jeg har lavet rod i den... Jeg tager kontakt til en revisor og får det afklaret.

Tak for svaret:-)

Jan
Fra Esbjerg
Tilmeldt 7. Dec 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,
Efter genlæsning har jeg lige en korrektion. Brevet fra banken hvor virksomheden var tilknyttet, skrev indfrielseskravet på 125.000 til mit holdingselskab. Den personlige kaution jeg underskrev ved opstart gik ud på at jeg skulle dække evt. difference mellem holdingselskabets aktiver og de 125.000,- deraf de 35.000,- privat.
Jeg overførte de 35.000,- fra privat til min holdingkonto og overførte så fra den det samlede beløb på 125.000,-.
Inden da var holdingselskabets status ændret til formueforvaltning.

Jeg tager uanset hvad kontakt til revisor - men tænkte at ovenstående evt. ændrer forudsætningen og dermed dit svar.

Jan
Fra Esbjerg
Tilmeldt 7. Dec 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,
Har skrevet en korrektion under det andet. Og kan man give dig point herinde for dit svar?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det ændrer jo - for så er det holding der har betalt sin andel - de 90.000 og heldigvis ikke dig selv som personlig kaution. Holding må så godt betale de 90.000 men kan jo stadigt ha et skatteproblem hvis ikke de 90.000 var fra tidligere år med betalt skat - for så KAN der jo være skat af det beløb som kommer men jeg gætter på det må være beskattede midler holding har haft, da du jo næppe har haft afslutning med plus resultat i år.

De 90.000 kr kan så være 40.000 beskattede midler fra tidl. år og 50.000 ApS kapital (eller 80.000 ApS kapital måske) og så har du ikke problemer med at skat vil ha mere, men jo stadigt med at der ikke er ApS kapital tilbage i dit ApS formentlig, hvilket skal rettes op over tid. (eller du skal lukke evt)

Dit tab er stadigt så at holding har fradrag for deres anpart af tabet i aktieindkomst-  det var vel 25% af værdien af ApS kapital som så bliver holdings fradrag - og ikke noget til dig.

OM du kunne ha overvejet at låne drift penge som konvertibelt lån - til at betale banken med - aner jeg faktisk ikke. Normalt ved at låne ens selskab pengene konvertibelt, får man fradrag for tab af lånet i aktieindkomst men det lyder måske lidt søgt her, hvor det jo var til den personlige kaution. 

Godt du taler med revisor, som sagtens kan løse det her, som lyder på rette spor når det var holding der betalt og ikke din personlige kaution

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 7. Dec 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 07:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,
Lige en lille opfølgning.
Jeg tog kontakt til en revisor, som kunne bekræfte at jeg havde håndteret nedlukningen korrekt og at de oprindelige 125.000 som jeg indskød i mit ApS i 2008, er fradragsberettiget som tab på aktier.
Derfor indsendte jeg en den modtagede skattekvittance sammen med nedlukningsformularen fra Virk.dk til Erhvervsstyrelsen.
Jeg modtog 4 dage senere mit ophørsbevis, således mit ApS er nedlukket "på den pæne måde" istedet for at lade det tvangsopløse.
Dermed kan jeg på årsopgørelsen for 2014, skrive tabet på.
Tak for inputtet - nu har jeg ro i sjælen:-)
- Jan

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Lyder helt perfekt Jan - 

god vind fremover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)