Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan eksisterende kunder bruges som indskud i selskab?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Hvidovre
Tilmeldt 22. Nov 08
Indlæg ialt: 47
Fra  Meteko Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Scenariet: En kammerat driver et hosting foretagende, og han vil gerne have mig med indover til at varetage det. Vi beslutter os for at gå sammen og stifte et selskab til formålet. Han har kunderne i sin enkeltmandsvirksomhed pt.

Hvis vi stifter et selskab (Aps), kan vi så benytte os af værdien af de eksisterende kunder til at dække de 50.000?

Har nogen erfaringer med IVS, så i kan fortælle om det er en fordel at stifte den form for selskab i stedet i sådan en situation?

Mvh

Søren

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Stiftelse med aktiver kræver apportstiftelse som koster en del i revisorerklæring og I får ikke en revisor til at sætte en sådan værdi på eksisterende kunder/goodwill vil jeg mene - Det må i høre en konkret revisor om - men jeg tror klart NEJ. Læs om apportindskud http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/apportindskud.html 

Lukning af den personlige virksomhed vil derimod kunne udløse goodwill beskatning af den personlige virksomhed der jo så har en værdifuld kundemasse - igen bør goodwill vurderes af en revisor inden der så tages stilling til lukning eller - omdannelse til ApS ved skattefri virksomhedsomdannelse

Vælges lukning og stiftelse af nyt ApS eller skattefri virksomhedsomdannelse, så kan du købe anparter af din ven og dermed blive den af selskabet.  Du kan ikke få dem foræret mod at arbejde, uden det udløser skat af løn kan jeg lige tilføje

IVS kan stiftes billigere, men i forhold til personlig virksomhed og det og ApS jo fordelagtigt hæftelsesmæssigt men også dyrere i drift. Som få eksempler kan nævnes lovpligt arbejdsskade forsikring for jer begge - uanset løn eller ej til ca 1500 kr per år/person - erhvervskonto i bank krævet evt gebyr og evt udgift til hjælp med klar sværere årsrapport. Læs forskel mellem at I vælger selskab - IVS eller ApS frem for at gå sammen i I/S som personlig virksomhed her: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

Uanset I gør det ene eller andet, så er det første I skal gøre, at lave en ejeraftale. Nogen springer over, og det er for mange det værste de nogen sinde har gjort forretningsmæssigt, så tag det alvorligt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

god vind med projektet i alle fald  John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 22. Nov 08
Indlæg ialt: 47
Fra  Meteko Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Wauw, tusind tak for dit svar og links

Spørgsmålet her er fuldt ud besvaret af ovenstående, hvis andre nu skulle komme forbi og lede efter svar på samme spørgsmål :-)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)