Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opløsning ved betalingserklæring i "Holding/Holding - ApS" konstruktion

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias Bendiksen:
Et egentligt ledelsesansvar og dermed en personlig hæftelse for dig i din egenskab af direktør i forbindelse med krav mod det opløste selskab som John nævner, er en teoretisk mulighed, men formentlig ikke relevant så længe du gør dit hjemmearbejde ordentligt, dvs. sørger for at alle forpligtelser i det opløste selskab som du med rimelighed kan forventes at kende til, er indfriet inden opløsningen.

Præcist - det var mere for at ingen skulle tro - at man skulle kunne kende forpligtelse eller alvorlig risiko og så alligevel med sikkerhed max risikere holding (som kunne være IVS med 1 kr i kapital) blev nødlidende.

HVIS man kender forpligtelsen som ledelse/direktør for det selskab man erklærer uden gæld osv ved betalingserklæringslukning - så kan man ikke vide sig fri af personlig risiko - selvom det er som et holding selskab man skriver under som ejer - direktøren for selskabet der lukker med betalingserklæring vil kunne ha personlig risiko HVIS han faktisk kendte til gæld der ikke blev indfriet og holding som ejer kan heller ikke føle sig sikker - så man SKAL selv, både som direktør og som holding ejer - være rimeligt overbevist om, at der ikke er hæftelser - ellers må man lukke på andet vis (f.eks. afmelde direktør og bestyrelse/revisor) og tage den tur med tvangslukning

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu kan man jo skrive rigtig meget og foretage mange "gætterier", men det er nu en gang det enkleste at følge Erhvervsstyrelsens vejledning.

Den er her http://erhvervsstyrelsen.dk/file/237159/Vejledning_oploesning.pdf 

Når man læser denne, så er det følgelig korrekt, at det er kapitalejerne, som hæfter for eventuelle kreditorer efter opløsningen jvf. Selskabslovens § 216.

I dette tilfælde er kapitalejeren følgelig et holdingselskab... Fint så langt og så måske alligevel ikke??

Nu er der jo personsammenfald mellem det opløste selskab og holdingselskabet, hvorfor der i tilfælde af, at holdingselskabet ikke kan betale eventuelle kreditorer fra det opløste selskab, vil kunne statueres et hæftelsesgennembrug, således kapitalejerne i holdingselskabet (De samme personer, som besluttede opløsningen jvf. Selskabslovens § 216), hvorved kapitalejerne personligt hæfter.

Der er jvf. vejledningen ikke nogen "gradbøjning" af kendte eller ikke kendte kreditorer jvf. dette afsnit:

Hvis det på et senere tidspunkt viser sig, at virksomheden på tidspunktet for opløsningen havde
en gæld, der ikke var kendt på tidspunktet for opløsningen af virksomheden, hæfter
kapitalejerne/virksomhedsdeltagerne personligt, solidarisk og ubegrænset for denne gæld.

Direktion og/eller bestyrelse hæfter ikke i forbindelse med afgivelsen af en betalingserklæring, idet denne alene er kapitalejernes beslutning, og deraf deres ansvar for og eventuelle senere hæftelse.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for klargøring Tonny- her er nok sammenfald direktion og kapitalejere, men i alle fald - det er holding og holdings ejere (personer) som dermed kan risikere et hæftelsesgennembrud og dermed personlig risiko selv ved lukning ved betalingserklæring af datterselskabet - om jeg forstår det korrekt?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Dec 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny,

Jeg kan ikke følge dig i, at Erhvervsstyrelsens vejledning omtaler hæftelsesgennembrud ved opløsning ved betalingserklæring.

Det er jo netop, som du selv nævner, kapitalejeren, altså holdingselskabet, der hæfter "personligt" - hvilket også er hvad der står i vejledningen.

Mvh.

Mathias

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias Bendiksen:

Hej Tonny,

Jeg kan ikke følge dig i, at Erhvervsstyrelsens vejledning omtaler hæftelsesgennembrud ved opløsning ved betalingserklæring.

Det er jo netop, som du selv nævner, kapitalejeren, altså holdingselskabet, der hæfter "personligt" - hvilket også er hvad der står i vejledningen.

Mvh.

Mathias

Hej Mathias

Ja, i første omgang er det holdingselskabet, men i tilfælde af, at holdingselskabet ikke kan indfri sine forpligtelser i.f.m. det opløste datterselskab, så vil kapitalejerne næppe undgå en personlig hæftelse, hvilket begrundes i personsammenfaldet og ikke mindst det faktum, at selskabet trods alt ikke kan beslutte noget selvWink

Kapitalejere kan ikke henholde sig til en eller anden selskabs-/koncernstruktur for derved at undgå at skulle "stå til ansvar" for sine beslutninger.

En erklæring jvf. selskabslovens §216 er netop en kreditorbeskyttelse, som følgelig ikke kan fjernes ved eks. et mellemliggende selskab mellem det opløste selskab og kapitalejerne, som traf den oprindelige beslutning.

Hvis holdingselskabet kan betale eventuelle kreditorer fra det opløste selskab, så er alt jo OK, men hvis det ikke er tilfældet, så har kapitalejerne et "alvorligt" problem...

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

tak for klargøring Tonny- her er nok sammenfald direktion og kapitalejere, men i alle fald - det er holding og holdings ejere (personer) som dermed kan risikere et hæftelsesgennembrud og dermed personlig risiko selv ved lukning ved betalingserklæring af datterselskabet - om jeg forstår det korrekt?

JepYes

Tonny

Tilmeldt 2. Dec 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de mange tolkninger af problemstillingen.

Jeg hælder mest til Mathias tolkning mht. at risikoen begrænses til holdingselskabet, da det er "kapitalejeren" der påtager sig den ulimiterede hæftelse.

Mht. hæftelsesgennembrud - er der ingen personsammenhæng imellem mit holding og ApS'et.

OG John - Jeg har naturligvis forespurgt min registrerede revisor om samme problemstilling, inden jeg brugte tid på at registrere mig hos Amino og oprette spørgsmål i debatten - hvilket jeg i øvrigt troede var til for det samme.    

Nuvel, Opløsning ved betalingserklæring it is..

Tak for hjælpen 

MVH jj

 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil også hælde mest til Mathias's fortolkning. Hæftelsesgennembrud fordrer at der er urent trav!

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)