Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opløsning ved betalingserklæring i "Holding/Holding - ApS" konstruktion

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 2. Dec 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg ønsker at lukke et ApS - hurtigst muligt

Mit holding ejer 50% af selskabet og en vens holding ejer 50%

Det er solvent (indskud 80.000 + mindre overskud 30.000)

Som jeg kan læse mig frem til er der 2 relevante optioner:

1 - opløsning via betalingserklæring eller

2 - frivillig likvidation

Jeg antager at det er hurtigst og billigst med opløsning via betalingserklæring, jeg er dog lidt betænkelig ved følgende tekst:

Hvis det på et senere tidspunkt viser sig, at virksomheden på tidspunktet for opløsningen havde
en gæld, der ikke var kendt på tidspunktet for opløsningen af virksomheden, hæfter
kapitalejerne/virksomhedsdeltagerne personligt, solidarisk og ubegrænset for denne gæld.

Påtager jeg mig denne ulimiterede risiko personligt eller er det mit holding der så hæfter?- eller omformuleret: øger jeg min risiko fra at miste 40.000 (ApS) til at sætte mine privat økonomi på spil?

Vi har ingen gæld eller kreditorer, men i teorien kunne vi fx rammes at et erstatningskrav af ophavsretlig karakter.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe

JJ

 

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

erklæringslukning er jo langt hurtigst og enklest hvis der ikke er gæld af nogen art - men der er jo den risiko du taler om. Der skal mig bekendt en revisorerklæring på til regnskabet - og har jeg ret i det, kan du ligeså godt kontakte en god revisor fra start og få gennemsnakket ex den risiko du taler om - for var det et ophavsret brud i driftsperioden så kan det vel være en risiko. Har I revisor på allerede, så brug denne da man må formode der er større kendskab til jeres regnskaber og lettere til gang til erklæring

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Dec 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for et hurtigt svar - jeg forsøgte at få afklaret om risikoen/hæftelsen begrænses til mit holding som ejer aps'et eller jeg personligt hæfter?

mvh JJ

Tilmeldt 2. Dec 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

 Er der nogen der ved om risikoen/hæftelsen ved "opløsning via betalingserklæring" begrænses til mit holding som ejer aps'et eller jeg personligt hæfter?

mvh jj


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens Jørgensen:

 Er der nogen der ved om risikoen/hæftelsen ved "opløsning via betalingserklæring" begrænses til mit holding som ejer aps'et eller jeg personligt hæfter?

mvh jj

uden at ville være fræk - enhver revisor for en regning af nogle hundrede kroner nu du ikke har fået svar her

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 8. Nov 09
Indlæg ialt: 138
Skrevet kl. 02:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens Jørgensen:

 Er der nogen der ved om risikoen/hæftelsen ved "opløsning via betalingserklæring" begrænses til mit holding som ejer aps'et eller jeg personligt hæfter?

mvh jj

Kapitalejere påtager sig risikoen for gæld.

Selskabsloven

Opløsning ved erklæring

§ 216. I kapitalselskaber, hvor alle kreditorer er betalt, kan opløsning ske, ved at kapitalejerne over for Erhvervs- og Selskabsstyrelsen afgiver en erklæring om, at al gæld, forfalden som uforfalden, er betalt, og at det er besluttet at opløse kapitalselskabet. Kapitalejernes navne og adresser skal være angivet i erklæringen.

Stk. 2. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan kun registrere opløsningen, hvis erklæringen efter stk. 1 er modtaget i styrelsen senest 2 uger efter underskrivelsen og er vedlagt en erklæring fra told- og skatteforvaltningen om, at der ikke foreligger skatte- og afgiftskrav vedrørende kapitalselskabet.

Stk. 3. Selskabet er opløst, når det slettes i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens register over aktive selskaber.

Stk. 4. Kapitalejerne hæfter personligt, solidarisk og ubegrænset for gæld, forfalden som uforfalden eller omtvistet, som bestod på tidspunktet for erklæringens afgivelse. I det omfang der er overskydende midler, fordeles disse til kapitalejerne.

Du vælger kun denne løsning, hvis du er absolut sikker på at der ikke kan komme øvrige krav.

Så snak med din revisor... Geeked

Tilmeldt 5. Dec 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens,

For lige at "skære ind til benet": Du hæfter ikke personligt - såfremt selskabet er ejet af et andet selskab, er det dét selskab, der hæfter for forpligtelserne.

Mvh.

Mathias Bendiksen, statsautoriseret revisor

mlb@rogr.dk - 40 14 16 28

Fra København
Tilmeldt 8. Nov 09
Indlæg ialt: 138
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias Bendiksen:

såfremt selskabet er ejet af et andet selskab, er det dét selskab, der hæfter for forpligtelserne.

Bare lige for at præcisere dit ellers fine svar.

Eksempel:

Selskab Z opløses ved egenerklæring af Selskab Holding(kapitalejeren).

Selskab Holding hæfter for alle krav imod Selskab Z efter opløsning - (Dette pga. egenerklæring).

Det mest ekstreme der kan ske er : Selskab Holding går konkurs, som følge af manglende betalingsevne overfor krav stillet imod Selskab Z.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels:
Det mest ekstreme der kan ske er : Selskab Holding går konkurs, som følge af manglende betalingsevne overfor krav stillet imod Selskab Z.

Hvad så hvis:

Selskabholding afgiver erklæring og ja så er det selskab holding der ansvarer for rigtigheden. Nu er det jo sådan at selskab holding ikke kan gøre det uden at det er ejerne/direktøren der rent praktisk foretager vurderingen af NO risk.

Hvis så selskab holding går konkurs fordi ejerne/direktøren totalt fejlbedømte den risiko, eller ja måske tilmed bevidst fortiede noget - kan ejer/direktør så ikke nu bliver personlig ansvarlig overfor kreditorer i selskab holding  - de kreditorer der mister alle deres penge, grundet den måske bevidste fejlagtige erklæring?

Med andre ord, kan aben alligevel ende på skulderen af de personer der til syvende og sidst afgiver forkert erklæring - hvis den kan anses for givet ved grov uagtsomhed - uanset det er givet under dække af selskab holding ??

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Dec 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels:

Det mest ekstreme der kan ske er : Selskab Holding går konkurs, som følge af manglende betalingsevne overfor krav stillet imod Selskab Z.

Ja, det kan blive den yderste konsekvens, men vil ikke betyde, at du kommer til at hæfte personligt for det opløste selskabs forpligtelser. Men man skal, som andre nævner, ikke vælge modellen med betalingserklæring, hvis der er nogen som helst risiko for væsentlige ukendte krav mod selskabet.

Såfremt dette ikke er tilfældet, kan opløsning ved betalingserklæring være en hensigtsmæssig løsning, da den er meget enkel.

Et egentligt ledelsesansvar og dermed en personlig hæftelse for dig i din egenskab af direktør i forbindelse med krav mod det opløste selskab som John nævner, er en teoretisk mulighed, men formentlig ikke relevant så længe du gør dit hjemmearbejde ordentligt, dvs. sørger for at alle forpligtelser i det opløste selskab som du med rimelighed kan forventes at kende til, er indfriet inden opløsningen.

Mvh.

Mathias Bendiksen, statsautoriseret revisor

mlb@rogr.dk - 40 14 16 28

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)