Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms af varer købt i EU

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)
Tilmeldt 20. May 07
Indlæg ialt: 595
Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Jeg er lidt i tvivl om hvordan erhvervelsesmomsen/købsmomsen betragtes i momsregnskabet.´

Er følgende eksempel korrekt?

Vare købt i England for 100,00 Kr. uden VAT/moms.
Varen sælges i Danmark til en dansk kunde for 300 kr. inkl. moms.

Momsregnskab:

Erhvervelsesmoms/købsmoms = 25 kr.
Salgsmoms = 60 kr.
Total = 25 kr. - 60 kr. = -35 kr.
Det vil sige at der skal betales 35 kr. til Skat.

Det jeg er i tvivl om, er hvorvidt jeg må fratrække Erhvervelsesmomsen fra salgsmomsen,
på samme måde som hvis varen var købt i Danmark.

Hvad hvis jeg ikke får solgt varen, og skal indberette moms.
skal jeg så indberette købsmomsen til 25 kr, salgsmomsen til 0 og dermed betale 25 kr. til skat?

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

du har jo ingen købsmoms - altså kun salgsmoms = 60 kr. som du angiver.

så længe den ligger på lager, har du hverken købs eller salgsmoms

 

Tilmeldt 20. May 07
Indlæg ialt: 595
Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fundet på nettet følgende beskrivelse flere steder, prøv at læse nedenstående:

 
Moms ved køb i EU
Hvis man køber varer/ydelser i et andet EU-land, skal virksomheden selv beregne dansk moms af varerne/ydelserne. Momsen kan fratrækkes som købsmoms, på samme måde som hvis varerne/ydelserne var købt i Danmark.

 

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja du skal indberette importmoms af varen/ydelsen med 25% af dens pris + fragt og det indberettes som importmoms under salgsmoms. Det ville så koste 25% MEN hvis varen så er til erhvervsmæssig brug i momsregistreret virksomhed, så bogfører man helt samme beløb under købsmoms + opgiver købsbeløbet i rubrik A for enten varer eller ydelser, så skat kan forstå ens tal. Brug regnskabsprogram med konto for varer eller ydelser i EU for at få det klaret, eller læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. May 07
Indlæg ialt: 595
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Men hvis købsmoms,erhvervelsesmos af varer købt i EU er 25 kr. og salgsmoms er 60 kr. og købesmoms,erhvervelsesmoms kan modregnes i salsgsmoms
så skal jeg kun betaler 35 kr. tilbage til skat. ( 60 kr.- 25 kr. = 35 kr.).

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Sam du læser ikke svarene fra ravn og mig. 

Ved købet - Du skal bogføre 25% importmoms under SALGSMOMS og det udlignes med 25% købsmoms = 0 kr ved salget - Der er ikke en købsmoms - du har jo ikke betalt en købsmoms vel?? Du skal bogføre samme beløb som erhvervelsesmoms/SALGSMOMS og som købsmoms ved KØBET - de udligner hinanden

Så er der DIT salg og det er 25% moms = 60kr af de 300

Læs nu mit link og svarene i øvrigt - de siger alle helt det samme i begge dine tråde om samme og find så en bogholder eksternt der kan hjælpe, for du risikerer at lave ret store fejl hvis du bokser med det her selv rent ud sagt +  brug et regnskabsprogram

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. May 07
Indlæg ialt: 595
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er rigtigt så kan det bedst betale sig for mig at købe den samme vare i Danmark for så skal jeg kun betale 35 kr. tilbage i moms til skat.
Varen koster 100 kr. Købsmoms 25 pct. 25 kr. Salgsmoms fa 300 kr.  er 60 kr.
Jeg synes det lyder ulogisk at der skal være denne forskel i moms afregning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

du forstår ikke moms helt enkelt. Det er da klart at hvis du køber varen uden moms for 100 kr i UK som du gør - og kan købe den samme vare for 80 kroner i Danmark (købsmoms af 100 kr er 20) og dermed køber den for 80 kroner, så skal du da købe den til 80 kroner. Det har ikke en skid med moms at gøre

Du betaler 100 UDEN moms i UK og så kan du købe til 80 kr uden moms i Danmark - ja så er det bedst i Danmark for UK tager 20 kr mere for varen og er dermed dyrere uden moms helt enkelt. Alle priser du sammenligner skal du sammenligne uden moms - DK 80 kr mod UK 100 kr begge uden moms - er da ikke svært at vurdere

Moms har INTET med din fortjeneste at gøre - er slet ikke med i dit driftsregnskab i øvrigt

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. May 07
Indlæg ialt: 595
Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Men hvis varen i England koster 100 kr. uden moms og varen i Danmark koste 100 kr, plus moms og  ikke 100 kr. incl. moms som du skriver,
så skal jeg kun tilbage betale 35 kr. i moms, hvis jeg sælger den for 300 kr. incl. moms og hvis jeg køber den I England så skal jeg betale 60 kr. i moms.
Jeg synes at det er ulogisk at der skal være denne forskel i moms afregning.

 

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu skrev du jo lige at den kostede 100 inkl. moms i danmark - du bøvler frem og tilbage men så tager vi den

Hvis den i danmark koster 100 kr plus moms så betaler du 125 kr ved købet og kan trække de 25 kr fra = du  har betalt 100 kr. Du sælger så for 300 kr inkl. moms og det er 60 kroner i salgsmoms og intet andet - det er helt samme som i UK

Hvor er det du har svært ved at forstå du skal sige prisen uden moms i indkøb (uanset den er med eller uden moms - TAG PRISEN UDEN MOMS) som udgift - og prisen uden moms i salg = din fortjeneste

Her er det køb 100 kr uden moms ( I dk eller UK ens nu i dit nye eksempel) og salg 240 kr uden moms = 140 kr i fortjeneste

Moms er IKKE med i fortjeneste men kun i status og har intet med dit resultat at gøre

Slut for mig i denne tråd Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)