Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

kørselsgodtgørelse i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Hvide Sande
Tilmeldt 16. Nov 13
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino,

Jeg har et enkeltmandsvirksomhed, hvor der ingen ansatte er. Der er mig, ingen andre. Jeg er blevet hyret til noget arbejde i en anden by, og skal derfor have noget kørselsgodtgørelse.

Men, hvordan foregår det? Jeg skal føre kørebog selvfølgelig, men hvad med betaling? Jeg tager egen bil for at komme ud og give konsulentarbejde. Skal jeg så sende faktura på min løn og så lægge kørselsgodtgørelse oveni, o forhold til skats takster?

Mvh jeppe

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

du skal tage det du kan i kørsel - hverken mere eller mindre - det du kan aftale. Det har ikke at gøre med statens takster, men om du vil bruge det tal kan du gøre det - det er rent og skært et aftalepunkt mellem dig og din kunde

Kørebog har derimod at gøre med det fradrag du kan få i personlig indkomst ved personlig virksomhed - for at at køre for virksomheden i egen bil

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvide Sande
Tilmeldt 16. Nov 13
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for svaret. Så de kørepenge jeg kan få af kunden er skattefri, og det er en takst vi selv aftaler, korrekt?

Skal jeg så egentlig ikke føre kørebog over de kørepenge jeg kan få af kunden? Skal jeg bare sende en faktura på det (og ikke indberette den del til skat, hvis den er skattefri)?

Hvis jeg får kørepenge af kunden, kan jeg så OGSÅ få personlig fradrag per km.? Hvilket gør jeg skal føre kørebog naturligvis. Eller er det endten eller?

Så kort sagt:

1. Er det skattefri de kørepenge jeg får af kunden?

2. Hvis ja, skal det tilskrives en faktura og så bare undlades at indberette den del til skat?

3. Kan jeg få fradrag samtidigt med kørepenge?

4. Skal jeg føre kørebog hvis jeg får kørepenge, eller er det kun nødvendigt ved fradrag?

5. Får jeg kørepenge af kunden, så skal de vel indberette til SKAT hvor meget det er (eftersom det er skattefrit)?

Tak for din hjælp.

mvh Jeppe

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej i enkeltmandsvirksomheden modtager du kørepenge - og uanset beløb er det en skattepligtig indtægt

Til gengæld fører du kørebog og kan så trække statens takst fra ved at reducere dit resultat til skat med det beløb, hvorved du får fradrag for det i personlig indkomst

1 så nej

2 ja der skal faktura på og det er en helt alm indtægt og du kan ha det med på samme faktura som selve ydelsen

3 Ja du kan KUN få fradrag skattemæssigt  - det du fakturerer / modtager er skattepligtigt

4. så ja nøje kørebog

5 giver sig selv ud fra det andet-  dit fradrag tages ved at reducere overskuddet i virksomheden og skat kan kontrollere - hvis de vil - om det svarer til det din kørebog viser - se http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html  - find afsnit for kørepenge SELVSTÆNDIGE

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)