Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leverandøren har lukket vores konto

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)
Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 789
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har i samarbejde med en god ven, haft en shop til salg af maling kørende. Desværre røg vi hurtigt ind i et stormvejr fra producentens side, da vi aldrig lagde skjul på at vi ville sælge deres maling online.

Min gode ven er maler, og har derfor nogle fornuftige priser, som gjorde det muligt for os at sælge produkterne videre. Leverandøren, som er en af landets største maling-producenter og en international spiller, var helt med på at og okay med at vi lavede en webshop. De gav os endda adgang til deres billedarkiv, hvor vi frit måtte hente billeder af produkterne.

Efter kort tid blev vores priser dog voldsomt skruet i vejret. Vi havde lagt os på markedsprisen i forhold til nettet, men billigere end du kan købe hos den lokale forhandler. Sidenhen har vi måttet lukke for salget, da det så blev en underskudsforretning for os.

Nu har producenten valgt at lukke min vens konto, og forlanger siden helt lukket. 

Men er det lovligt at forskelsbehandle sine kunder på den måde og nægte at handle med enkelte kunder? Der findes mange andre lignende webshops, og vi har aldrig haft udestående med producenten, betalt til tiden og ikke stjålet billeder eller andet fra dem.

Venligst

Brian Phillip

Fra Dragør
Tilmeldt 15. Mar 13
Indlæg ialt: 442
Fra  MD VVS Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Ph.:
Min gode ven er maler, og har derfor nogle fornuftige priser, som gjorde det muligt for os at sælge produkterne videre.

Det er umiddelbart det her jeg hæfter mig ved.

Din ven er maler, og har til sin forretning en aftale med sin grossist om nogle fornuftige priser til sin malerbiks. Men det er jo til at udføre malerarbejde, ikke til videresalg. Jeg vil tro, at de skelner ret hårdt imellem det.

Er heller ikke sikker på, at det ville blive godt modtaget, at vi startede en webshop, hvor vi solgte produkter indkøbt til MD VVS.

Men i bund og grund må de vel sælge (Eller ikke sælge) til dem de ønsker. Og altså også fravælge folk de synes misbruger aftaler (Jeg går ud fra, at det er derfor i er blevet lukket ned).

Natasha

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 789
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Natasha:
Din ven er maler, og har til sin forretning en aftale med sin grossist om nogle fornuftige priser til sin malerbiks. Men det er jo til at udføre malerarbejde, ikke til videresalg. Jeg vil tro, at de skelner ret hårdt imellem det.

Vi var åbne om projektet hele vejen igennem, og lagde ikke skjul på idéen med indkøbene. De besøgte endda vores hjemmeside forud for lancering.

Der blev postet mange penge i udvikling, så det virker meget mærkeligt for mig.

Venligst

Brian Phillip

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Har / havde din ven ikke en eller anden kontrakt? - Står der ikke noget i denne?

Hvis ikke, så er der jo ikke meget at komme efter, din ven kan jo dårligt forlange at have en konto hos leverandøren.

Fra København
Tilmeldt 8. Nov 09
Indlæg ialt: 138
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Konkurrenceloven:

§ 6. Det er forbudt for virksomheder m.v. at indgå aftaler, der direkte eller indirekte har til formål eller til følge at begrænse konkurrencen.

Stk. 2. Aftaler efter stk. 1 kan f.eks. bestå i

1) at fastsætte købs- eller salgspriser eller andre forretningsbetingelser,

2) at begrænse eller kontrollere produktion, afsætning, teknisk udvikling eller investeringer,

3) at opdele markeder eller forsyningskilder,

Der er undtagelser til §6. Undtagelserne er umiddelbart ikke gældende, hvis der er tale om en kæmpe(dominerende) spiller på markedet.

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 789
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Kvist:
Har / havde din ven ikke en eller anden kontrakt? - Står der ikke noget i denne?

Som håndværker indgår du normalt ikke kontrakter med dine dag-til-dag-leverandører, når det blot handler om lagervare, så det eneste han har er en prisoversigt, der pludselig blev ændret, uden de huskede at sige det...

Mit problem er også min vens virksomhed, der nu lider under en lukket konto. Produkterne er meget efterspurgt blandt danske forbrugere, så han har ikke længere mulighed for at tilbyde dem, det de ønsker. Selvom han (igen) har meldt ud fra starten. De kunne jo bare have sagt nej. 

Så snart vi lukker siden definitivt, vil de igen åbne hans konto, men de har ikke tilkendegivet hvilke priser han så tilbydes.

Venligst

Brian Phillip

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 789
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels:
Der er undtagelser til §6. Undtagelserne er umiddelbart ikke gældende, hvis der er tale om en kæmpe(dominerende) spiller på markedet.

I Danmark er der kun få store spillere på dette marked. Så jeg går ud fra de ikke kan ende under denne undtagelse. Meget interessant henvisning. Tak for det.

Venligst

Brian Phillip

Fra Dragør
Tilmeldt 15. Mar 13
Indlæg ialt: 442
Fra  MD VVS Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Niels:

1) at fastsætte købs- eller salgspriser eller andre forretningsbetingelser,

2) at begrænse eller kontrollere produktion, afsætning, teknisk udvikling eller investeringer,

3) at opdele markeder eller forsyningskilder,

Ah mon. De er vel i deres gode ret til at kører med differentieret rabataftaler afhængig ag kundegruppe. Ellers er de da ikke de eneste i hvert fald, der har et seriøst problem.

Jeg er stadig overbevist om, at problemet ligge i, at i blander de to kundegrupper sammen i én konto. Så kan det godt være, at i har været åbne, men de har så åbenbart skiftet mening.

Men forstår ikke forvirringen. De har vel givet en begrundelse for, hvorfor de er sure og vil have siden lukket? Hvis i ikke har nogen kontrakt (Og nej, det har man jo ikke), så kan de jo altså ændre rabataftaler fra dag til dag (det er ikke så længe siden, at vores blev ændret også, med meget kort varsel)

Natasha

Fra København
Tilmeldt 8. Nov 09
Indlæg ialt: 138
Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Natasha:

Ah mon. De er vel i deres gode ret til at kører med differentieret rabataftaler afhængig ag kundegruppe. Ellers er de da ikke de eneste i hvert fald, der har et seriøst problem.

Korrekt, men giver de en begrundelse som f.eks. : "I handler vores vare videre på en måde der gør at vi ikke kan fastholde markedsprisen på et bestemt niveau." - Så begår de et brud på lovgivningen.

De kunne give en begrundelse der lød - "I handler for lidt - Jeres rabat/aftale er ændret."

Så ville sagen være naturlige markedsvilkår.

Det andet er en påvirkning af måden markedet fungerer på, og det er lige præcis konkurrenceforvridende adfærd Wink

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 789
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels:
Korrekt, men giver de en begrundelse som f.eks. : "I handler vores vare videre på en måde der gør at vi ikke kan fastholde markedsprisen på et bestemt niveau." - Så begår de et brud på lovgivningen.

Jeg må lige prøve at høre min kammerat om han har en mail liggende med den betegnelse. For det er nemlig den vi har fået. Jeg syntes vi også kan snuse os frem til, at de større aftagere af deres produkter på det danske marked (Store byggemarkeder), ikke er tilfreds med at vi sælger produkterne videre til en lavere pris end de lige har lyst til. 

En spand med 10 L koster jo rask væk fra 799,- op til 1299,- afhængig af produktet. Vi solgte for 499,- som alle andre webshops.

Venligst

Brian Phillip

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)