Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nystartet enkeltmandsvirksomhed MOMS indberetning, første faktura og småanskaffelser

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Jeg har et par spørgsmål, der sikkert for mange af jer er boderline banale, men bear with me, så lover jeg til gengæld at besvare andres i fremtiden, når jeg har fået opbygget min viden inden for feltet. Jeg håber i vil hjælpe mig med at besvare følgende:

1) Jeg kan forstå, at SKAT ikke længere udsender påmindelser når MOMS indberetningsfristen nærmer sig. Men har jeg derudover forstået det korrekt når jeg læser på på SKATs hjemmeside at fristen for MOMS indberetning og betaling for 1. oktober - 31. december 2014 (altså 4. kvartal) er 2. marts 2015, og tolker det som at min første MOMS indberetning skal falde inden d. 2 marts og hvordan forgår så betaling? Jeg har netop startet virksomhed i denne måned og jeg skal til at udsende mine første fakturaer og fortage anskaffelser.

2) Jeg udsende mine første to fakturaer på omtrent 55,000 kr ekskl. moms, så jeg vil gerne være rimelig sikker på jeg gør det rigtigt. Jeg bruger Dinero. Er det noget jeg bør være specielt opmærksom på i forhold til moms ved udarbejdelsen af fakturaen, og bogfører Dinero selv når jeg har angivet den som betalt både i forhold til indtægt/indtjening og momsregnskab? 

3) Endelig skal jeg erhvervs mig et par småanskaffelser specielt i form af et lydkort (som jeg har fået rigtig god rådgivning om i en tidligere tråd). Jeg har en særskilt knoto hvor virksomhedens nemkonto et tilknyttet og jeg har Visa/dankort til kontoen. Nu er mig spørgsmål så om det er ligegyldigt om jeg går ned i en butik og køber varen på almindelig vis (så længe jeg får kvittering og/eller faktura) med visadankortet (eller gør det via nettet), eller om jeg skal have forretningen til at udstede en faktura til mig, som jeg efterfølgende betaler? Skal jeg opgive, at det er et virksomhedskøb til forretningen? Og sidste men ikke mindst kan jeg så blot bogfører det under småanskaffelser, og så vælge det korrekte fradrag og så registrere Dinero det korrekt også i forhold til momsregnskabet?

Ja jeg indrømmer det er noget af en smøre. Jeg håber i vil tage jer tid til tage et kig på det. Det er lidt nervepirrende her på nybegynderstadiet :-)

På forhånd mange tak for hjælpen.

Mvh. Jesper

Tilmeldt 12. Feb 07
Indlæg ialt: 1108
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

1. MOMS
Korrekt, du skal have indberettet senest 2. Marts - herefter trækker SKAT (hvis du skal betale) pengene på den tilhørende firma konto.
Alternativt kan men selv overfører - men vil anbefale dig at det bliver trukket automatisk, det fungere super.

2. FAKTURERING 
På de 2 faktura'er der var der også angivet moms beløb og inkl. moms ikke?

3. INDKØB 
Du kan sagtens købe på dit firma kort, hvis de skriver navn på faktura osv skal du bare sørge for at det er firmaets (fordi firmaet ejer lydkortet ikke dig personligt)

Ellers er det lige ud af landevejen, du har fat i den lange ende :)

www.leatherstudio.dk - Private label læder produktion
Få lavet dine egne læder artikler, med dit firma's logo.

Fra Herlev
Tilmeldt 14. Jan 14
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej JDHE,

Jeg skal gøre hvad jeg kan, men har muligvis brug for en lille hjælpende hånd selv, da jeg ikke anvender Dinero endnu.

1. Jeg kan varmt anbefale dette linkhttp://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=116041. Jeg synes ikke jeg kan finde den for 2015 endnu desværre. Det er korrekt fristen for Q4 for kvartalsmoms er 2. marts 2015.

Man betaler moms ved at logge ind på SKAT med din virksomheds tastselv kode. Der er et afsnit hvor du kan "indberet moms". Hvis du skylder skat, så vil der komme en FIK kode man kan anvende til indbetale når indberetningen er fuldført. Det sådan man betaler.

Husk at udskriv både indberetningen og info siderne som bilag. Super vigtig dokumentation.

2. Jeg bruger ikke selv Dinero som sagt, men jeg kan se hvad jeg kan gøre for dig her. Jeg antager at moms opsætningen er lavet i Dinero som standard, det synes jeg at jeg kan læse. Du "bør" blot vælge Salg DK og vælge 25 % momskode, så vil den automatisk lave en debitor post på din kunde, krediter dit slag uden moms og kreditere din salgsmoms DK konto.

- Har brug second oppinion for at være sikker.

3. Bilagsmæssigt er det principielt ligegyldigt om du køber i butik eller over nettet, du skal bare sørge for at bilagene er i orden, ellers kommer SKAT efter dig! Og betaler du i butikken, så husk at brug virksomhedskort. Og bestiller du over nettet, så husk det skal faktureres til virksomheden og ikke dig!! Man må godt blande privat og virksomheds økonomi som enkeltmands virksomhed, men jeg anbefaler kraftigt imod det! 

- Jeg ville bogføre et sådanne køb som "IT - hardware" hvis det var mig (givet der er sådan en konto).

Jeg er sikker på der kommer andre guldkorn også :) men der er mit.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Jeg får da en mail fra skat, når det er tid til indberetning af moms, lønsum og hvad det nu er. Hvorfor mener du, det skulle være stoppet?

2. Mon ikke Dinero har styr på det med at lægge moms på en faktura? Hvis du er i tvivl om noget i forbindelse med en konkret faktura, bør du nok kontakte deres hot-line.

3. Bare du får et bilag for dit køb, er det lige meget, hvordan handelen foregår. Og ja, hvis din anskaffelser er under den 12.500 (tror jeg), som er straksafskrivningsgrænsen, så bogfører du bare. Jeg har ikke selv Dinero, men jeg er sikker på, at momsen registreres korrekt ved småanskaffelser. Hvis altså du køber i Danmark med dansk moms.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

R.L. :
Korrekt, du skal have indberettet senest 2. Marts - herefter trækker SKAT (hvis du skal betale) pengene på den tilhørende firma konto.
Alternativt kan men selv overfører - men vil anbefale dig at det bliver trukket automatisk, det fungere super.

Var ikke klar over, at man kan sætte det op, så skat selv trækker sig tilgodehavende? Hvordan gør man det? Er det bare PBS?

Hvis man selv indbetaler, skal man være meget opmærksom på, ikke at betale for tidligt. Hvis skat får pengene mere end fem dage før betalingsfristen, refunderer de pengene og man må skynde sig at betale dem igen... :-(

Fra Herlev
Tilmeldt 14. Jan 14
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var jeg faktisk heller ikke klar over man kunne. Så lærte jeg også det.

Ville da klart anbefale automatisk træk hvis det er muligt. Husk at have det skyldige moms beløb stående på kontoen når det sker. Desværre er der flere ny-startede virksomheder der glemmer at tage højde for at momsen skal betales, og tror at det de har på banken er det "likvide" beløb. Så hold øje med det :)

Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

R.L. :

1. MOMS
Korrekt, du skal have indberettet senest 2. Marts - herefter trækker SKAT (hvis du skal betale) pengene på den tilhørende firma konto.
Alternativt kan men selv overfører - men vil anbefale dig at det bliver trukket automatisk, det fungere super.

2. FAKTURERING 
På de 2 faktura'er der var der også angivet moms beløb og inkl. moms ikke?

3. INDKØB 
Du kan sagtens købe på dit firma kort, hvis de skriver navn på faktura osv skal du bare sørge for at det er firmaets (fordi firmaet ejer lydkortet ikke dig personligt)

Ellers er det lige ud af landevejen, du har fat i den lange ende :)

First of all fuldstændig FANTASTSIK at man kan få hjælp på den måde så hurtigt.  Mange tak til alle for det :-)

Ok 1 er jeg med på så. I forhold til 2 så var der ganske rigtigt det og det er vel tilstrækkeligt kan jeg forstå. . Ja selvfølgelig det burde jeg have tænkt på. Gør man det blot ved at det er firmaets navn der står på fakturaen?

Fra Herlev
Tilmeldt 14. Jan 14
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Det bør være tilstrækkeligt til 2 så ja.

Når du får en faktura skal det faktureres til firmaet ja, men må godt sendes til dig. Fx:

<firmanavn>

att: JDHE

adresse

Men det er vigtigt det er firmaet det er addresseret til. Hvis det er dig der står øverst, og dermed dig det er faktureret til, så er det dig der står som køber og ejer, og ikke firmaet. Så er vi igen ude i at blande privat og virksomhed, og det er ikke smart.

Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth Madsen:

Hej JDHE,

Jeg skal gøre hvad jeg kan, men har muligvis brug for en lille hjælpende hånd selv, da jeg ikke anvender Dinero endnu.

1. Jeg kan varmt anbefale dette linkhttp://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=116041. Jeg synes ikke jeg kan finde den for 2015 endnu desværre. Det er korrekt fristen for Q4 for kvartalsmoms er 2. marts 2015.

Man betaler moms ved at logge ind på SKAT med din virksomheds tastselv kode. Der er et afsnit hvor du kan "indberet moms". Hvis du skylder skat, så vil der komme en FIK kode man kan anvende til indbetale når indberetningen er fuldført. Det sådan man betaler.

Husk at udskriv både indberetningen og info siderne som bilag. Super vigtig dokumentation.

2. Jeg bruger ikke selv Dinero som sagt, men jeg kan se hvad jeg kan gøre for dig her. Jeg antager at moms opsætningen er lavet i Dinero som standard, det synes jeg at jeg kan læse. Du "bør" blot vælge Salg DK og vælge 25 % momskode, så vil den automatisk lave en debitor post på din kunde, krediter dit slag uden moms og kreditere din salgsmoms DK konto.

- Har brug second oppinion for at være sikker.

3. Bilagsmæssigt er det principielt ligegyldigt om du køber i butik eller over nettet, du skal bare sørge for at bilagene er i orden, ellers kommer SKAT efter dig! Og betaler du i butikken, så husk at brug virksomhedskort. Og bestiller du over nettet, så husk det skal faktureres til virksomheden og ikke dig!! Man må godt blande privat og virksomheds økonomi som enkeltmands virksomhed, men jeg anbefaler kraftigt imod det! 

- Jeg ville bogføre et sådanne køb som "IT - hardware" hvis det var mig (givet der er sådan en konto).

Jeg er sikker på der kommer andre guldkorn også :) men der er mit.

Igen tak for det. 1 og 2 har jeg styr på nu tror jeg. Når du i forhold til 3 skriver bilagene er i orden så mener du at jeg har en faktura på købet ikke sandt? Det jeg i virkeligheden også er i tvivl om i forhold til 3 er hvordan selv "handelssituation" sådan helt grundlæggende skal håndteres anderledes i butikken når man køber for sin virksomhed modat privat. Jeg har FX bemærket at mange webshop beder en om at angive om man er erhvervskunde eller privatkunde? Omvendt synes jeg også jeg har set bekendt med virksomheder blot tage et billede af deres kvittering FX efter endt frokostmøde og så uploade det til deres regnskabsprogram. Forstår i hvor jeg vil hen?

Fra Herlev
Tilmeldt 14. Jan 14
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Når jeg siger bilagene skal være i orden, så er det vigtigt at du kan dokumentere alle transaktioner i virksomheden. Både indgående og udgående. Det betyder at når du køber noget (som i dette tilfælde), så skal du have bilagene på det, og de skal være udfyldt med korrekte informationer.

Modtager du en faktura som er addresseret forkert, eller med forkert moms osv, så er det op til at fange fejlen fx.

Hvis du køber noget ude i butikken, så er det i min optik nok at du bruger firmakortet til at betale, og husker at beholde kvitteringen, da transaktionen vil fremgå af din firmaejet konto! 

Det du taler om med at tage et billede og indsende det kender jeg godt. Jeg ved ikke om det er standard i Dinero, det tvivler jeg, da det er tilkøbs modul i de ERP systemer jeg kender. Men der kan man købe et Expense system hvor du kan tage et billede og sende til godkendelse (eller bare direkte i systemet hvis du er alene), og således have et "mellemvejs" system til at håndtere expenses. Dette er dog mest relevant ved udlæg.

Selvom han sender det ind digitalt, så vil jeg ALTID anbefale at have de originale kopier. Hvis der nu skulle ske noget og du mister det billeder (også selvom det bare et mistet i overførslen) , så er det DIT ansvar at finde bilaget igen. SKAT er ligeglad med om du er blevet hacket eller computeren gik ned osv.

Opsummering: Køb ting til firmaet i firmaets navn og/eller på firmaets kort. Altid. 

Det din kammerat bruger er til et expense system ville jeg gætte. Svært at sige uden at vide mere.

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)