Kære Aminoer Jeg har et par spørgsmål, der sikkert for mange af jer er boderline banale, men bear with me, så lover jeg til gengæld at besvare andres i fremtiden, når jeg har fået opbygget min viden inden for feltet. Jeg håber i vil hjælpe mig med at besvare følgende: 1) Jeg kan forstå, at SKAT ikke længere udsender påmindelser når MOMS indberetningsfristen nærmer sig. Men har jeg derudover forstået det korrekt når jeg læser på på SKATs hjemmeside at fristen for MOMS indberetning og betaling for 1. oktober - 31. december 2014 (altså 4. kvartal) er 2. marts 2015, og tolker det som at min første MOMS indberetning skal falde inden d. 2 marts og hvordan forgår så betaling? Jeg har netop startet virksomhed i denne måned og jeg skal til at udsende mine første fakturaer og fortage anskaffelser. 2) Jeg udsende mine første to fakturaer på omtrent 55,000 kr ekskl. moms, så jeg vil gerne være rimelig sikker på jeg gør det rigtigt. Jeg bruger Dinero. Er det noget jeg bør være specielt opmærksom på i forhold til moms ved udarbejdelsen af fakturaen, og bogfører Dinero selv når jeg har angivet den som betalt både i forhold til indtægt/indtjening og momsregnskab? 3) Endelig skal jeg erhvervs mig et par småanskaffelser specielt i form af et lydkort (som jeg har fået rigtig god rådgivning om i en tidligere tråd). Jeg har en særskilt knoto hvor virksomhedens nemkonto et tilknyttet og jeg har Visa/dankort til kontoen. Nu er mig spørgsmål så om det er ligegyldigt om jeg går ned i en butik og køber varen på almindelig vis (så længe jeg får kvittering og/eller faktura) med visadankortet (eller gør det via nettet), eller om jeg skal have forretningen til at udstede en faktura til mig, som jeg efterfølgende betaler? Skal jeg opgive, at det er et virksomhedskøb til forretningen? Og sidste men ikke mindst kan jeg så blot bogfører det under småanskaffelser, og så vælge det korrekte fradrag og så registrere Dinero det korrekt også i forhold til momsregnskabet? Ja jeg indrømmer det er noget af en smøre. Jeg håber i vil tage jer tid til tage et kig på det. Det er lidt nervepirrende her på nybegynderstadiet :-) På forhånd mange tak for hjælpen. Mvh. Jesper |
1. MOMS
Korrekt, du skal have indberettet senest 2. Marts - herefter trækker SKAT (hvis du skal betale) pengene på den tilhørende firma konto.
Alternativt kan men selv overfører - men vil anbefale dig at det bliver trukket automatisk, det fungere super.
2. FAKTURERING
På de 2 faktura'er der var der også angivet moms beløb og inkl. moms ikke?
3. INDKØB
Du kan sagtens købe på dit firma kort, hvis de skriver navn på faktura osv skal du bare sørge for at det er firmaets (fordi firmaet ejer lydkortet ikke dig personligt)
Ellers er det lige ud af landevejen, du har fat i den lange ende :)