Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aflønning via honorar?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Nov 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino brugere

Jeg har lige startet virksomhed og har nu fået hjælp fra en person, der ikke har eget virksomhed og cvr. nummer og jeg skal selvfølgelig betale ham for dette. Ingen af os ønsker at snyde, men vi vil gerne gøre det så nemt som muligt (uden feriepenge, atp etc.).


Jeg har hørt fra en revisor, at jeg kan oprette det som honorar? Og på den måde sikre at jeg betaler som jeg skal, men ikke har så meget administrationsarbejde.

Mit spørgsmål er så hvordan jeg skal gøre det regnskabsmæssigt og hvad jeg skal gøre. Jeg bruger regnskabsprogrammet Dinero (og har pro udgaven), men de var ikke klar over hvordan jeg skulle gøre - måske er der en af jer derude, der har løsningen? og er der lønblanket skabeloner et sted jeg kan bruge, hvis jeg skal bruge en sådan?


Jeg syntes jeg har hørt at jeg betaler det aftalte og oplyser det til skat på en eller anden måde og så skal ham jeg betaler selv regne det med i hans årlige indkomst på selvangivelsen.

Håber på jeres hjælp :-)!?

mvh

Christian

Fra kolding
Tilmeldt 26. Sep 12
Indlæg ialt: 175
Fra  Train4More Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil mene du har ret i det du siger...

cbrauner:
Jeg syntes jeg har hørt at jeg betaler det aftalte og oplyser det til skat på en eller anden måde og så skal ham jeg betaler selv regne det med i hans årlige indkomst på selvangivelsen.

Jeg er selv honorar modtager som musiker, og jeg plejer at skrive en Kvittering der indeholder:

Dato

Mit navn

Min adresse

Mit CPR nr. 

Min underskrift

Betalt kontant/overførsel : xxxx beløb

Neden under står der så:

Spillested navn

By

Deres underskrift og stempel

De for originalen og jeg beholder kopien.. Bruger et dublikat hæfte...

Herefter er det så Spillestedets ansvar at indberette det til skat. 

Og det er mit eget ansvar at indberette min indtjening i min årsopgørelse... 

Men ja du skal enten bogfører det som en udgift generelt eller specifikt indberette din udgift til personen til skat... 

Håber dette kunne bruges..

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enkelt. Et CVR der betaler honorar til en person - kan - hvis det er honorar for enkelt opgaver og ikke som erstatning for alm løn for fast arbejde = lønmodtager, betale uden feriepenge mm

Der er så altid indberetningspligt - forklaret her http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html og CVR arbejdsgiveren har så pligt til at indberette det som bidragspligt AM indkomst - og så kommer det automatisk med på modtagerens selvangivelse (modtager må selv forskudsregistrere og skal ellers bare selv kontrollere selvangivelsen men beløbet er automatisk med på selvangivelsen) Også det er let - og forklaret her hvordan man gør på skat.dk 

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/indberet-b-indkomst-hos-skat-i-e.html 

Beløbet overføres så af CVR betaleren til modtageren via netbank

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 8. Sep 14
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Christian.

Rent bogføringsmæssigt i Dinero ville jeg gøre på følgende måde:

Øvrige bilag -> Nyt finansbilag -> Konto 3080: B-Honorar -> Modkonto 55000: Bank -> Beløb i +. 

Mange hilsner

Theis

Tilmeldt 25. Nov 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for jeres svar! Det er virkelig fedt at I hver især har taget jer tid til at svare mig - tak!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)