Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kortsvindel med pludselig chargeback - hvad kan jeg gøre?

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)
Fra Viby J
Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 280
Fra  7d - Dimensioner til Internet og Helse Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Undertegnedes shop har handlet med et par kunder i Litauen - og nok sidste gang. Shoppen (Prestashop) har Quickpay med Swedbank som indløser.

I Quickpay manageren var ikke noget flag (gul trekant), men transaktionerne fra Litauen er der nogle af, og på adskillige tusinde kroner.

Ved nærmere gennemgang, viste de sig med lav-medium fraud risk, og at kortet enten var udstedt i Saudi Arabien eller Singapore, selvom kunden bor i Litauen. Nogle gange var der forsøgt med flere kort. Tilhørende adresse kunne godt nok googles, og kundens navn var ret unikt, så personen så rent faktisk ud til at være ægte nok. Derfor syntes jeg ikke jeg kunne gøre andet end at levere varen.

Ellers så alt rigtigt ud og pengene blev capturet som alt andet - i knap en måned, hvor i dag der kom en chargeback fra Swedbank. Omkring syv en halv tusinde bliver tilbageført til kunden, der åbenbart ejer kortet og har gjort indsigelsen. Og Swedbank forklarer at det ikke er kundens kort. 

Jeg har bedt kunden om at forklare købet via mail. Men jeg regner egentlig ikke med svar.

Det ser ud til ikke at blive det sidste chargeback. De kan komme dumpende ind de næste dage...

Kan Swedbank tillade sig at komme så sent med chargeback? Man blir klog af skade, men et burde ske med det samme, vil jeg mene. 

Er der mon nogen der kan komme med en ide til at undgå en ruinens rand her?

Fremtidig forebyggelse: Man taler om 3D secure. Men det er da hundebesværligt og skræmmer en del danske kunder væk, som er 98% af alle, og de er for det meste ældre. 

Shop.7d.dk - Vital helse og gadgets 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er så pisse frustrerende, når den slags sker, fordi man bare forsøger at være en ærlig webshopejer!

Jørgen Arvid Jacobsen:

Kan Swedbank tillade sig at komme så sent med chargeback? Man blir klog af skade, men et burde ske med det samme, vil jeg mene. 

De kan lave en indsigelse helt op til 18 mdr efter betalingen har fundet sted. Dog skal der noget helt ekstra ordinært til, før at indsigelser, som er ældre en 60 dage bliver taget ind. Så du skal som udgangspunkt gå ud fra de 60 dage, som også er den tidslimit, som din egen bank siger, hvis du privat vil lave en indsigelse...

Jørgen Arvid Jacobsen:

Er der mon nogen der kan komme med en ide til at undgå en ruinens rand her?

Der er desværre intet at gøre :(

Jørgen Arvid Jacobsen:

Fremtidig forebyggelse: Man taler om 3D secure. Men det er da hundebesværligt og skræmmer en del danske kunder væk, som er 98% af alle, og de er for det meste ældre. 

Har du overvejet om salget ud af DK er det værd? Jeg tænker, hvis DK står for 98% af alt salg, er det så alt besværet og omkostningerne værd, at gå efter de 2% eksport, fremfor blot at kræve bankoverførsler fra udlandet fremadrettet, og derefter fokuserer endnu mere på det danske marked...
Det ville jeg gøre, hvis det var mig... 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 12. Jul 13
Indlæg ialt: 219
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan sætte 3D secure til på udenlandske betalinger jeg rimelig sikker på. Derudover ville jeg i fremtiden undre mig over så store ordre fra udlandet.
Vi har haft en del svindlere, og de har det med at bruge CAPS i navnene, også engang imellem kommer der en kort random email med om de snart modtager tingene, selvom kortet er udstedt i Tyskland, ordren placeret fra Afrika, og leveringsadresse i Spanien.

 

Fra Viby J
Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 280
Fra  7d - Dimensioner til Internet og Helse Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Der var gode ideer, Fashion-Seller.

Udland: forudbetaling via bank, og så holde øje med mistænkeligheder. Så kan kunderne undgå den rædsels-3D omgang, der er værre end NemID.

Man handler i god tro som shopejer, men kan let blive plukket.

Kortindehaver skal selvfølgelig have sine penge tilbage, men opdager først efter næsten en måned at der er trukket noget forkert. Eller er sagsbehandlingen så lang?

Shop.7d.dk - Vital helse og gadgets 

Fra Viby J
Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 280
Fra  7d - Dimensioner til Internet og Helse Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Tjae, også en god ide. Det ser ud til at man i Quickpay manageren kan sætte 3D for kort fra udlandske ejere. Skal lige konfirmeres. Det må ikke udlukke danske Mastercard, som mange bruger:

3DSecure

Kræv 3DSecure:
 
Undtagen for
Danske kort:
 
Svenske kort:
 

Shop.7d.dk - Vital helse og gadgets 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Arvid Jacobsen:

Kortindehaver skal selvfølgelig have sine penge tilbage, men opdager først efter næsten en måned at der er trukket noget forkert. Eller er sagsbehandlingen så lang?

I Danmark trækkes pengene på kortet med det samme, men sådan forholder det sig ik altid i udlandet. F.eks har jeg et tysk Mastercard, og der samles beløbene op, og en gang om mdr trækkes pengene for den sidste mdr brug. Dvs jeg kan ik se, hvad og hvor meget jeg har brugt, før afregningen kommer. Og sådan foregår det også i flere andre lande, hvilket er helt anderledes end i DK...
Så det er måske derfor, at kortejeren først har opdaget det efter ca en mdr, fordi der er kommet en ualmindelig stor afregning...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Aarhus
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 574
Fra  SB Group Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fashion-Seller:
I Danmark trækkes pengene på kortet med det samme
Ikke på MasterCard Debit/Debet/Cash, der reserveres beløbet med det samme så man er sikker på at der er dækning. Beløbet hæves først senere.

I øvrigt brugte jeg 3D secure så sent som i forgårs med mit MasterCard og det er altså ikke slemmere end at man modtager en SMS på 6 cifre (som man kender det fra fx. Google, Facebook osv.) og indtaster, det er slet ikke så slemt.. Første gang skal det sættes op med NemID ja, men det overlevede jeg altså også. Fordelen er jo helt klart at der ikke kan laves chargeback til webshoppen.

Men jeg forstår godt, især hvis det er ældre der er tale om, at du er tilbageholdende med 3D Secure. Der ikke mange der kender det. Men når det først er sat op, så kører det altså helt fint (som kunde).

Komplett.dk der kalder sig selv "nordens største på e-handel" bruger også 3D Secure i Danmark, det tror jeg ikke de ville gøre hvis de mistede alle deres kunder.

Få 3 måneders gratis hosting -> UnoEuro Rabatkode

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ud over første opsætning måske - finder jeg ikke 3 D secure spor problematisk .- netop 6 cifre (samme som jeg får hvis jeg logger på google som mig fra fremmed/ny comnputer) og så taste dem. Súper let .- og jeg er ikke lige helt ung (64). Synes måske det ville være overkill for en tube tandpasta, men ikke for tøj, en cykel eller ting der koster lidt, og som snydere køber også

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 574
Fra  SB Group Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Ud over første opsætning måske - finder jeg ikke 3 D secure spor problematisk .- netop 6 cifre (samme som jeg får hvis jeg logger på google som mig fra fremmed/ny comnputer) og så taste dem. Súper let .


Jeg er glad for at jeg ikke er den eneste der har det sådan, så 3D Secure er altså slet ikke så svært for kunderne som det gøres til, jeg tror meget af det er manglende kendskab til det.

Fra ePay.dk FAQ:

I mange andre lande kender forbrugerne 3D Secure og er trygge ved at bruge det. Så langt er vi ikke helt nået i Danmark, hvor dette ekstra trin med ukendte navne og logoer kan gøre kunden utryg og usikker. Det betyder ganske enkelt, at nogle kunder forlader deres køb, når de bliver bedt om at indtaste en 3D Secure-kode.

Derfor kan du i værste fald kan gå glip af omsætning, når det gælder danske kunder. Når der er tale om udenlandske kunder, øger 3D Secure din sikkerhed, og vi anbefaler derfor altid 3D Secure på udenlandske kunder.
 

Kilde: http://tech.epay.dk/da/faq-3d-secure


Få 3 måneders gratis hosting -> UnoEuro Rabatkode

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Emil Stahl:

Fashion-Seller:
I Danmark trækkes pengene på kortet med det samme
Ikke på MasterCard Debit/Debet/Cash, der reserveres beløbet med det samme så man er sikker på at der er dækning. Beløbet hæves først senere.

Pengene reserveres vel ik, når trådstarter charger dem? Pengene reserveres, når kunden lægger bestillingen... Hvis du f.eks har et tysk Mastercard, så reserveres der intet på din konto, da der kommer en månedlig afregning for dit forbrug...

Emil Stahl:

I øvrigt brugte jeg 3D secure så sent som i forgårs med mit MasterCard og det er altså ikke slemmere end at man modtager en SMS på 6 cifre (som man kender det fra fx. Google, Facebook osv.) og indtaster, det er slet ikke så slemt.. Første gang skal det sættes op med NemID ja, men det overlevede jeg altså også. Fordelen er jo helt klart at der ikke kan laves chargeback til webshoppen.

Det er fint, at vi yngre har let ved 3D secure, men jeg ved fra en af mine egne shops, at det dræber ordre, hvis din målgruppe er over 45-50 år i Danmark. Sådan er det bare, og det skal trådstarter også have med i overvejelserne... 

Jeg tabte ca 15-20% konverteringer på det, da jeg havde det i starten på Cosmos Co. Og det er en del, hvis du spørger mig...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)