Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Julegave og julefrokost enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 28. Sep 14
Indlæg ialt: 33
Fra  Massage og træningsklinikken Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Må ens firma give en julegave og julefrokost til en når man kun er sig selv i sit enkeltmandsfirma?

En kollega har oplyst at det må man gerne og det er ok i følge hans revisor.

Men i forhold til hvor restriktivt det er med fradrag for enkeltmandsvirksomheder, kan dette så være rigtigt?

Julefrokosten er der næsten ikke begrænsning på beløbet, så længe det vedrører mad og overnatning.

Og ens ægtefælle måtte man gerne "invitere" med og lade firmaet betale. 

Er der en der kan be- eller afkræfte dette? 

Og hvis det kan bekræftes, er der beløbs grænser og hvordan med fradrag for moms?

På forhånd tak.

mvh Benny

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Massage og Træningsklinikken:
Må ens firma give en julegave og julefrokost til en når man kun er sig selv i sit enkeltmandsfirma?

Nej, det må man ikke.

Eller man får i hvert fald ikke fradrag for det.

Hvis man er på en lang tur i forbindelse med arbejde/kursus kan man - så vidt jeg husker - få lidt fradrag for den mad, man er nødt til at købe. Hos mig hedder kontoen "Rejser og ophold", men jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har brugt den og hvor meget fradrag eller moms retur jeg kunne få (eller ikke få) i den forbindelse.

Men det gælder altså ikke for en frokost, når man bare er på kundebesøg el.l. Heller ikke julefrokost med ægtefællen.

Man går jo ud fra, at alle skal købe mad til sig selv ud af de penge man tjener. Og ikke på andre skatteyderes regning :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Birte Andersen:
Hvis man er på en lang tur i forbindelse med arbejde/kursus kan man - så vidt jeg husker - få lidt fradrag for den mad, man er nødt til at købe. Hos mig hedder kontoen "Rejser og ophold", men jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har brugt den og hvor meget fradrag eller moms retur jeg kunne få (eller ikke få) i den forbindelse.

først enig i klart nej til julegaver og fest for ejer og dennes familie i enkeltmands - ganske samme med profiltøj, daglig kaffe og vand osv - Der duer ikke for ejer i enkeltmands overhovedet. Jeg har læst før om en revisor der mente det var OK i et Anpartsselskab til ejeren som anden juridisk person. Den vil jeg bestemt ikke selv anbefale, og kan se i Anette Sands blogge om emnet at hun heller ikke mener den holder, selv om det er selskab. Tanken med frynsegoder er, at tiltrække og fastholde medarbejdere, ikke at gi ejere skattefrie ting.

Med hensyn til rejser er det korrekt med fradrag for rejser af over 24 timers varighed - og ja - dermed ikke frokost eller middag for at være i i en anden landsdel over dagen og hjem til sig selv igen til natten.

Enten fradrag via faktiske udgifter - som du har på den konto med "rejser og ophold" - Her er fuldt fradrag for udgiften men kun 25% (kvart) moms fradrag for bespisning og kun 75% (trekvart) fradrag for hotel (dog kun 25% fra hotel hvis ikke det fremgår at det er uden morgenmad)- Alternativt kan man få fradrag (ikke udbetale men fradrag som skatteregulering) for diæter efter statens takster.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Varde
Tilmeldt 11. Jan 13
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Skal det forstås sådant at indehaveren af et ApS ikke må få julegave hvis han er eneste på lønninglisten i det aktuelle selskab?

Jeg går ud fra at der er forskel på julegave og fx. telefon som arbejdsredskab?

Der skrives at profilbeklædning også et en no-go. Gælder det også ApS?

/Erik

Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 28. Sep 14
Indlæg ialt: 33
Fra  Massage og træningsklinikken Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Perfekt, tak for svar. 😀

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Gilpa.dk :

Skal det forstås sådant at indehaveren af et ApS ikke må få julegave hvis han er eneste på lønninglisten i det aktuelle selskab?

Jeg går ud fra at der er forskel på julegave og fx. telefon som arbejdsredskab?

Der skrives at profilbeklædning også et en no-go. Gælder det også ApS?

Ja det gælder også ene ejer af ApS. Julegave helt no go  også hvis konen eller sønnen er ansat - Tøj:  Har han en række ansatte og tilbyder dem helt samme - Ser til at de er med klare logo på - eller det er rent sikkerhedsbetinget -  OG stiller krav om de KUN må bruge det i arbejdstiden og krav om at de ALLE i den gruppe SKAL bruge tøjet - så må han være med - ellers ikke.

Telefon skal han (som enkeltmandsvirksomheds ejere) bare beskattes af fri telefon for at ha - og han kan ikke gi tro og love erklæring for sig selv, så han skal af med skat af de 2.600 - se her hvordan http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-fri-telefon.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Varde
Tilmeldt 11. Jan 13
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak :-)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)