Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vikar bureau.

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Idestrup
Tilmeldt 8. Nov 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Hvis kunden selv står for at udbetale løn til den medarbejder du evt. skaffer/finder, så er der jo i realiteten ikke tale om en vikar men en fastansat, hvor du blot har formidlet kontakten. Altså en form for rekruttering.

Hilsen

Michael

Fra Suldrup
Tilmeldt 7. Aug 13
Indlæg ialt: 171
Fra  BOXIT Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du vil starte et vikarbureau skal du virkeligt være inde i mange regler omkring udbetaling af løn under forskellige overenskomster og med forskellige tillæg.

Jeg arbejder ikke selv så meget med det, men i vores økonomiafdeling arbejder de med www.vikarguiderne.dk og jeg kan høre at der er meget forskelligt de skal holde styr på i den forbindelse

Fra Idestrup
Tilmeldt 8. Nov 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu skal jeg ikke gøre det lettere end det er, men jeg synes nu heller ikke at vi skal gøre det svære end det egentlig er:-)

Som hovedregel skal vikaren have samme rettigheder som virksomhedens egne ansatte og i den forbindelse skal de have den samme løn. Hvis man overholder dette som vikarbureau, så gør man ikke noget forkert. "Derfor lige løn for lige arbejde".

Så igen... Hvis virksomhedens egne tømrer for 170,- i timen, så skal vikaren også have det samme i timen, hvis de udføre samme funktion. Som et minimum skal vikarbureauet holde den overenskomst eller lokalaftale der er lavet for det pågældende arbejde. Alt dette kan man finde på dansk industri eller dansk byggeri.

Hilsen

Michael

Fra Suldrup
Tilmeldt 7. Aug 13
Indlæg ialt: 171
Fra  BOXIT Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael S:
Nu skal jeg ikke gøre det lettere end det er, men jeg synes nu heller ikke at vi skal gøre det svære end det egentlig er:-)

Og så skal du huske at holde styr på g-dage og hvilke håndværkere der går på byggepladser som kræver tillæg, hvem der arbejder på hotel efter klokken xx osv. Afhængigt af hvor mange vikarer i forskellige brancher, bliver der meget hurtigt rigtigt mange ting at holde styr på og ikke kun en enkelt timepris.

Fra Idestrup
Tilmeldt 8. Nov 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja Martin, det er korrekt at der er meget at holde styr på, men alle de satsser som der kommer i spil bliver jo aftalt med kunden inden opstart. Det sker jo typisk ud fra de overenskomster der er for pågældende område. G dage ligger i de sociale omkostninger som jo er sikret ved at lave en faktor beregning og hvor folkene er henne og hvad de for i timen samt deres G dage er som hovedregel indsat i en projektplan, som man opdatere hver uge eller et par gange om ugen.

Et eksempel:

Tillæg iflg. Dansk Byggeri er 58,- i timen for første og anden overarbejdstime. Så ville jeg tage 58 x 1,4 = 82,- i timen. Det ligger jeg så oven i den "normale" timesats for vikaren som måske er på 272,- i timen + moms til fakturering. Altså en samlet overarbejdstime koster firmaet 354,- i timen + moms. Alt dette holder vikaren selv styr på via sine ugesedler som SKAL godkendes af virksomheden de går hos og af vikarbureauet.

G dage skal jo som hovedregel også kun udbetales hvis det er at du som vikarbureau ikke kan anvise pågældende vikar noget andet !tilsvarende" arbejde. Men du har ganske ret i at der er mange ting at holde styr på. Derfor ville jeg også anbefale at man holder sig til enten byg og industri eller lager og logistik, så det ikke bliver for meget på én gang.

Hvis man er i tvivl er der ret god og forståelig info at hente i den gældende vikarlov.

Hilsen

Michael

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)