Det er altid svært at lave PR med en begrænset budget, for en ny og ukendt virksomhed, som i øjeblikket kun har et BETA produkt på trapperne. Det kan dog lade sig gøre, i et vidst omfang hvis man er kreativ og dygtig.
Ikke for hverken at være lyseslukker eller pessimist, men jeg tror umiddelbart ikke på at få spredt ordet gennem familie og venner, med det marked som i er på. Facebook kan være en vej at gå, men henvender sig i mine øjne også med til et B2C marked.
Alt efter jeres budget og hvor mange resurser i generelt vil bruge på det, så vil jeg foreslå at lave en presse meddelelse eller nyhedsbrev hvori i forklarer om jeres produkt, hvad det kan og hvorfor det er bedre end konkurrenternes. Dette kunne også gøre gennem en video på Youtube. Ingen af ovenstående er svære at lave, udfordringer kommer i at nå ud til jeres kunder. I er nød til at lave en grundig segmentering af branchens, både i forhold til jeres kunder og konkurrenter. Hvor finder jeres kunder information. Hvilke medier bruger de, og fokuser derefter på disse. Ud fra en B2B perspektiv, tror jeg umiddelbart mere på Linkedin, Twitter og måske pinterest.
Vil i forsøge at komme ud gennem aviser, tidskrifter, magasiner eller lign. så vil jeg nok vælge at fokuserer på de lidt mindre af slagsen. Ved at tage kontakt med en seriøs tilgang og noget godt og gennemarbejdet materiale, kunne i være heldige at et mindre tidsskrift (måske lokalt), kunne være interesseret i at skrive om jer unge iværksættere. Iværksættere historier og i særdeleshed succeshistorier er altid et hit i medierne.
Som du selv er inde på er det en fantastisk god mulighed hvis i kan få potentielle kunder/virksomheder til at deltage i et arrangement i holder hvor i fremviser produkt og netværker. Den idé ville jeg uden tvivl arbejde videre i hvis i mener at have resurserne til at holde et seriøst g professionelt arrangement for jeres (forhåbentlig) kommende kunder.
Men jeg tror nøgle til jeres udfordringer er segmentering, og udarbejdelse af en klar kommunikations strategi på baggrund af denne. I har formentlig ikke mange midler at gøre godt med (hvis i er som nystartede er flest), det er derfor essentielt at i bruger de mest effektive måder at ramme jeres målgruppe på. Godt og gennemarbejdet segmentering, strategi og planlægning kan spare jer for rigtig mange unødvendige kroner og spildte arbejdstimer.
Held og lykke med projektet! Jeg håber snart at kunne læse endnu en succes historie om nogle dygtige og initiativrige ildsjæle som gjorde det "umulige" ;)
Med venlig hilsen
Morten Sørensen