Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Offentlig effektivisering i en nøddeskal

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg følte mig inspireret her til aftenSmile

Her er lige et kort gennemgang af grundlaget til min inspiration.

Direktøren for Københavns madhus som samarbejder med alle offentlige køkkener i København fortæller om at man nu har opnået 80 % anvendelse af Økologiske råvarer i de offentlige køkkener, og at målet om 90 % indfris til næste år.

Maden er ikke blevet dyrere at lave, på trods af at økologiske råvarer er dyrere.

Det kan lade sige gøre fordi man samtidig har reduceret madspildet med 20-30 %

Hmm - her mine kommentarer

I mine ører lyder det som offentlig effektivisering i en nøddeskal.

Man har altså pludselig på meget kort tid kunne finde ud af at reducere madspild med 20-30%, når blot incitamentet til har været der.

Incitamentet har i dette tilfælde været, at man gerne ville have økologiske råvarer istedet for konventionelt dyrkede.

UNDSKYLD mig!, men hvorfor fanden har man så i årevis hylet om at besparelser fører til ringere mad for de ældre, når man åbenbart har kørt med en konstant overproduktion på 20-30%.

Nu har man så fundet ud af, at man kan lave maden billigere ved at reducere madspildet, og hvad gør man så med pengene man sparer? - De er såmænd allerede brugt igen på politiske prestige projekter som "90 % økologi i 2015"

Helt ærligt så synes jeg egentlig bare det viser, at når man presser og udfordrer det offentlige, at så kan der godt findes nogle besparelser, som ikke gør ondt på andre, end dem der gerne vil have et stort budget at administrere over, fordi det er komfortabelt, og man kan holde alle glade!

Jeg kunne heller ikke undgå at undersøge om der efterfølgende er skåret 20-30% af stillingerne væk i de offentlige køkkener, da det må formodes, at det reducerede madspild er opnået ved, at der laves 20-30% mindre mad og ikke, at de har fået borgerne til at spise 20-30% mere.

Konklusionen på den undersøgelse står hen i det uvisse, men det faktum, at jeg ikke kunne finde nogle artikler med overskriften "Blodbad i de offentlige køkkener", eller andre skriverier omkring massefyringer i de offentlige køkkener gør, at jeg er efterladt med det indtryk, at der sikkert ikke er skåret i antallet af ansatte.

Jeg har dermed et nyt spareforslag: skær 20-30% af stillingerne væk, da der nu laves 20-30% mindre mad - Besparelsen kan vi eventuelt benytte på at hæve os fra 90% økologi til 100% økologi.

Længe leve effektiviseringen og god aftenSmile

God aften

/Simon

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu skriver du selv om incitamenter og det er jo sådan i det offentlige at en besparelse oftest medfører færre penge næste år og det er der jo få der har lyst til. Jeg kender til et par historier om overskydende budget der derfor skal bruges i December måned. Det er udfordringen ved at drive offentlig 'virksomhed'.

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Erik Hamre:
Nu skriver du selv om incitamenter og det er jo sådan i det offentlige at en besparelse oftest medfører færre penge næste år

Lige præcis.

jeg har også hørt historier om, hvordan man har klodset tanks op og sat dem til at køre, for at få brændt noget brændstof af, udelukkende fordi, at man ellers ikke kunne få samme bevilling til næste år.

Men for satan, hvor er det sørgeligt - og hamrende forkert!

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)