Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsregistreret eller ej?

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Susanne - det kommer naturligvis meget an på hvilken virksomhed man er ved at starte, men med udgangspunkt i mine egne erfaringer er det nemmere for SKAT og deres konsulenter at give klare svar, hvis man selv kender sin virksomhed godt og er afklaret med hvad ens forretning og forretningsmodel er. Det er man bedst, hvis man allerede har kunder og kundekontakt og ikke "bare" er på forretningsplans-niveau. Det jeg plæderer for er at man kommer så hurtigt igang som overhovedet muligt med det egentlige : at få hul på om det man laver er noget der løser kundernes behov/problem eller ej - og om det tjener penge. Og i den sammenhæng er en momsregistrering ligegyldig. Tværtimod gør det det meget mere besværligt, hvis man 3 mndr senere finder ud af, at hov, det holdt ikke så godt i virkeligheden som på papiret.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Blaabjerg:

Susanne - det kommer naturligvis meget an på hvilken virksomhed man er ved at starte, men med udgangspunkt i mine egne erfaringer er det nemmere for SKAT og deres konsulenter at give klare svar, hvis man selv kender sin virksomhed godt og er afklaret med hvad ens forretning og forretningsmodel er. Det er man bedst, hvis man allerede har kunder og kundekontakt og ikke "bare" er på forretningsplans-niveau. Det jeg plæderer for er at man kommer så hurtigt igang som overhovedet muligt med det egentlige : at få hul på om det man laver er noget der løser kundernes behov/problem eller ej - og om det tjener penge. Og i den sammenhæng er en momsregistrering ligegyldig. Tværtimod gør det det meget mere besværligt, hvis man 3 mndr senere finder ud af, at hov, det holdt ikke så godt i virkeligheden som på papiret.

Til gengæld har du så muligheden for at trække underskuddet fra i en anden indkomst, hvis det ikke er gået så godt som forventet/håbet. Den mulighed har du ikke, hvis du ikke har registreret din virksomhed ... momsregistreret eller ej.

Og jeg må da indrømme, at jeg ikke har stødt på iværksættervirksomheder, der ikke har haft udgifter de trækker fra i forbindelse med opstarten, og tråden melder heller ikke noget om, hvor langt man er i opstartsfasen.

Jeg kan bare ikke se nogen ide i ikke at lade sig momsregistrere fra starten, hvis man har en forventning om at have en omsætning over 50k. Så svært er det ikke at lave en momsangivelse, og skat er så venlige at minde én om at indberette momsen. Og ja, jeg vil mene, at man får et større indblik i sin virksomhed, hvis man også koncentrerer sig lidt om det regnskabsmæssige, kedeligt eller ej Geeked

Som bogholder oplever jeg ikke så sjældent små virksomheder, hvor de "lige pludselig" fandt ud af, at der skulle laves moms, selvangivelse og sørme også et regnskab, og det er alt andet lige lettere at lave dette, hvis der er styr på det fra starten af, så ens viden og ekspertice indenfor eget regnskab kan udvikles i takt med virksomhedens udvikling.

 

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Solrød Strand
Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Lidt facts:

- De 50.000 kr er ikke et bundfradrag, men en bagatelgrænse!

- Ingen momsregistrering = Ingen momsfradag.

 

mvh
Andreas

Fra bilag til årsregnskab på 3 dage! Besøg: www.stahlberg.dk

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)