Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Off-topic: Hvordan forbedre jeg mig i mit skriftlige dansk?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Struer
Tilmeldt 5. Aug 10
Indlæg ialt: 1118
Fra  MG CONSULTING Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder p.t. på 2. år af HHX, og jeg drænes af energi, af at få 4 de sidste par gange i mine danske stile kontra analyser og fortolkninger.

Hvordan vil i gøre hvis i skulle forbedre jer, og hvad kan jeg gøre?

Jeg har vedlagt min seneste opgave, som er en analyse og fortolkning samt diskussion, som jeg fik 4 for. Overordnet ved jeg, at jeg mangler citater (som jeg er klar over), samt min indledning vidst ikke var korrekt. 

Hjælp??

Mads3716.Knud Romer og det selvbiografiske.docx

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Er målet at forbedre det ift. skolen? Eller med henblik på, at skrive mere korrekt dansk?

Hvis det er førstnævnte, så ville jeg:
1) Investere i denne bog, som giver dig samtlige "gyldige" fortolkningsmuligheder:
http://www.saxo.com/dk/eventyrleksikon_carsten-hoegh_ukendt_SX21112876

2) Læse nogle af de gode essays fra studieportalen og bryde dem ned til essensen af en opgave: "Hvad gør denne opgave god?" - Udfra det lave en skabelon til dine egne opgaver.

3) Øvelse gør mester. Stik til din lærer og fortæl ham/hende, at du sigter efter 12-tallet hver eneste gang! Hvad skal der til, før at opgaven bliver fantastisk? 

Hvis ovenstående er over målet, så søg viden omkring det grundlæggende i jeres opgaver. 

Fra Aarhus
Tilmeldt 5. Jul 08
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mads

Som Jacob skriver, er det en super god idé at se og analysere hvordan en god opgave (til 12) ser ud.

For at blive bedre til at skrive de opgavetyper, som du bliver stillet som hjemmearbejde og til eksamen, kan du finde hjælp på Studienet.dk. Jeg vil anbefale dig at læse denne eBog, der er gratis:

http://www.studienet.dk/skriftlig-dansk-aarskarakter

Der er stor forskel på at træne sig i metode (analyse) og til at blive bedre til at skrive dansk. Til metode kan du f.eks. bruge Studienet.dk og få hjælp af din lærer. Det er meget vigtigt, at du får din lærer til at begrunde og kommentere på din karakter, så du ved, hvordan du bliver bedre.

Til at blive bedre til dansk kan du lære huskeregler på f.eks. http://www.bedredansk.dk/ 

Disclaimer: Jeg arbejder for Student Media, der ejer ovenstående hjemmesider.

 

Tilmeldt 1. Jun 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads.

Jeg har selv for nogle år tilbage efterhånden gennemgået HHX. I den sammenhæng skrev jeg selv en lille notatpake med alt hvad der skal være i den gode opgave - Mange af mine medstuderende brugte mine notater til den endelige eksamen, hvor de fik forbedret deres opgave.

Hvis du har lyst, vil jeg gerne sende dig alt hvad jeg har liggende fra den tid. Der findes ligeledes også eksempler på opgaver hvor jeg har fået 12, så kan du se hvordan disse opgaver adskiller sig fra dine.

Smid mig gerne en besked med en mail, så sender jeg til dig straks.

Fra Struer
Tilmeldt 5. Aug 10
Indlæg ialt: 1118
Fra  MG CONSULTING Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Ville da bestemt ikke være ringe

Min email er Mads@bjergoe.com

Og mange tak!

Også til jer andre, for svar :)  

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)