Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan er reglerne ved manglende genforhandling af kontrakt???

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Ringsted
Tilmeldt 27. May 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Jeg har i den situation, at min kontrakt med en af mine største kunder skulle have været genforhandlet pr. 1/7-2014.... Det er den ikke blevet, men jeg har fortsat arbejdet for virksomheden. NU har jeg så forlangt, at den bliver genforhandlet - dog er vi ikke enige om timeprisen.

Hvor står jeg henne juridisk?

I den tidligere kontrakt står der højt og tydeligt, at den skulle genforhandles pr. 1/7-2014, er denne kontrakt nu ugyldig, da den ikke er blevet genforhandlet - der er nemlig også et opsigelsesvarsel i den ikke genforhandlet kontrakt - er dette bortfaldet nu?

Alle de timer jeg har arbejdet for kunden siden 1/7-2014 er faktureret til den "gamle" timepris - har jeg så stilletiende accepteret eller hvordan forholder det sig lige?

Har desperat brug for jeres hjælp!

Mange hilsner

Pia

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hvis du selv har faktureret timerne til din kunde, så har jeg svært ved at se du kan ændre noget.

Det kan vel ikke være din kundes skyld at du bliver ved med at sende fakturaer med en, i dine øjne, for lav timepris.

At I har haft en kontrakt der er udløbet ændrer vel ikke på at det stadig er dit ansvar at fortælle virksomheden at fra nu af så stiger din timeløn.


Det er muligt jeg tager helt fejl, men mit bedste bud er at du meddeler din kunde at fra nu af så er din timepris xx. Og så må du tage det derfra. 

Man kunne iøvrigt godt fristes til at tro at din aftale med kunden er en måde at slippe ud af besværet med at skulle ansætte dig. Hvis det er tilfældet skal du være opmærksom på de regler der omhandler dette. 

Fra Aalborg
Tilmeldt 23. Mar 11
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter jeres aftale (kontrakt) er udløbet, har du arbejdet for dem flere gange og her faktureret et beløb med den samme pris pr ydelse hver gang. Derved har du uofficielt indgået en aftale om at du fortsat vil levere ydelse/vare til denne pris, indtil du præsenterer dem for en ny aftale/kontrakt.

Den uofficielle aftale du har indgået, som må antages at have en retmæssig pris da du tidligere har leveret indenfor disse vilkår, kan ikke ændres med tilbagevirkende kraft.

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Nesheim:

Efter jeres aftale (kontrakt) er udløbet, har du arbejdet for dem flere gange og her faktureret et beløb med den samme pris pr ydelse hver gang. Derved har du uofficielt indgået en aftale om at du fortsat vil levere ydelse/vare til denne pris, indtil du præsenterer dem for en ny aftale/kontrakt.

Den uofficielle aftale du har indgået, som må antages at have en retmæssig pris da du tidligere har leveret indenfor disse vilkår, kan ikke ændres med tilbagevirkende kraft.

På hvilken baggrund mener du dette? - Det du taler om lyder som hævd, hvisket det som regel tager omkring 20 år at opnå!

Hvis vi derimod vender os til noget konkret..... Købeloven.

Heraf fremgår det, at sælger skal betale den pris køber forlanger, hvis arbejdet er udført, og der ikke er aftalt noget om pris. - Og da der ikke ligger en gyldig aftale, ja så må sælger jo betale hvad køber forlanger.

Købeloven: § 5. Er køb sluttet, men intet aftalt om købesummens størrelse, har køberen at betale, hvad sælgeren fordrer, for så vidt det ikke kan anses for ubilligt.

Derfor kan sælger fakturere som han vil..... stort set..... - Men altså, stiger prisen lige pludselilg til det tre dobbelte, kunne køber måske finde en anden leverandør.

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Gælder købeloven ikke BtC? Her er der vel tale om BtB?

 

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Bruun Rasmussen:

Gælder købeloven ikke BtC? Her er der vel tale om BtB?

 

Nej, købeloven gælder altid. Der er visse paragraffer der kun gælder BtC. Men den generelle købelov gælder også BtB.

Tilmeldt 7. May 14
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Så længe I er enige om, at der er tale om en reel genforhandling af kontrakten, er du ikke længere bundet af den gamle timepris. Du kan derfor frit foreslå det, du mener er rimeligt. 

De timer, du har faktureret for frem til det tidspunkt, hvor du forlangte genforhandling, er dog desværre omfattet af den gamle timepris.

Det er en god ide at indsætte en klausul om automatisk indeksregulering af timeprisen, så slipper du for ubehagelige konfrontationer som denne fremover.

Fra Aalborg
Tilmeldt 23. Mar 11
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har jeg ikke proklameret mig jurist!

Men da det er en problemstilling angående kontraktlige forhold ville jeg tænke at det skal findes under aftaleret.

Mit "postulat" tager udgangspunkt i en case jeg desværre ikke har at finde længere, ellers ville jeg med glæde have sat korrekt lovvalg og paragraffer på, men vil dog ikke bruge en halv dag på at lede :)

@Alex

Jeg giver dig ret, så længe resultatet er det samme må alt være godt.

@Pia

Giv dem en ny pris (tilbud), evt. med en stilsigende accept (altså en accept om den nye pris hvis de bestiller din ydelse igen) og en dato for ny pris korrigering som Alex foreslår.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)