Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedr omstrukturering i virksomhedskonstellationen

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Håber i kan opklare noget der har naget mig lidt noget tid nu.

Jeg har et driftselskab ivs som er ejet af et holding ivs.

Da tanken er at driftselskabet skal udviddes til flere afdelinger rundt om i landet på sigt, men for at minimere risici ønsker jeg på sigt at oprette afdelingerne som selvstændige virksomheder. Det er her holding kommer ind i billedet, for holding kommer til at eje disse driftselskaber. 

Driftselskaberne ønsker jeg at dele med min kompagnon 20/80% og vi blev anbefalet at gøre dette igennem holding, så han ejer 20% af holding (og dermed 20% af alle driftselskaber) og jeg ejer 80% (og dermed ejer 80% af alle driftselskaber). 

En kommentar fra min advokat undrede mig i den forbindelse, for han påstod hårdnakket at mine 80% ejerskab kunne jeg placere i endnu et holding som jeg så har 100% kontrol med.

Dvs en mængde driftselskaber bliver ejet af et holding som er delt 20/80 og de 80% af dette holding bliver ejet 100% af et holding som jeg ejer.

Jeg synes det lyder meget mærkeligt... Kan det lade sig gøre ???

Mvh

Ruben

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Uldal:
Kan det lade sig gøre

Ja. Der er flere måder den øvelse kan gennemføres på. Din advokat må være den nærmeste til fortælle hvordan han med udgangspunkt i din situation vil gennemføre dette.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, troede ellers ikke at holding kunne eje holding kunne eje holding kunne eje drift osv. 

Men super, da det er den helt optimale løsning for mig :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

bare ikke misforstå det med den ellers ofte diskuterede sag hvor man kun må stifte ET driftselskab med samme kapital som holding og ikke flere ned under hinanden med den samme kapital, men her er der jo tale om selvstændig kapital i holding selskaberne går jeg ud fra

Hvad så årsagen er kan din advokat og du selv jo vide - men du kunne jo godt lave driftsselskaber som var ejet 80% af dit nuværende holding og 20% af din vens holding - så du ikke behøvede et ekstra selskab skubbet ind i mellem - ville jeg mene. Husk uanset hvad - meget gode ejeraftaler som link i konstruktioner med 80/20 (eller andre procenter)

vh john H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Tak for svar.

Det der er planen er at vi ønsker at starte afdelinger op rundt om i landet på sigt. Hver afdeling vil have eget CVR nummer for at minimere risici for de øvrige selskaber (så ikke 3 afdelinger skal holde røven oppe på nummer 4). Det er naturligvis store planer, men tanken var at disse afdelinger (driftselskaber) er ejet af et enkelt holding som vi deler 80/20. Den model er jo fin for så er vi sikker på fordelingen fremadrettet og har dermed også minimeret risici yderligere. 

Mine 80 % ønsker jeg dog ikke at eje personligt (da det jo er her et forhåbentlig overskud skal lande). Dem ønsker jeg at eje i et holding ejet 100% af mig.

Det er planer langt ude i fremtiden, men man kan lige så godt udnytte tiden hvor beløbene ikke er så store til at få det gjort. Er der først en masse kapital i et eller flere selskaber er det straks noget helt andet at lave konstruktionen om.

Men ellers har du ret :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)