Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

tvangsopløsningseksperter

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)
Fra københavn
Tilmeldt 16. Nov 14
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Venner

Jeg bruger med stor glæde Amino og stor ros til alle jer dygtige folk derude. mine spørgsmål bliver lidt længere end de flestes og jeg forventer ikke at få svar på dem allesammen.

Jeg fik et job i en lille virksomhed(aps). alting var fryd og gammen indtil han(ejerens mand) sagde til mig at vi kun tog imod dankort da han var ved at skifte bank. Denne information kombineret med en lang ventetid på min ansættelseskontrakt samt at ejeren hver dag stak dagens kontante omsætning i lommen fik alarmklokkerne til at ringe. så jeg undersøgte firmaet på CVR registret og fandt jo ud af at firmaet er under tvangsopløsning. mit første spørgsmål 1: hvis din virksomhed er under tvangsopløsning skal dette noteres. burde han ikke have skrevet dette i ansættelseskontrakten eller informeret om det mundtligt?(har han pligt til det). han siger han er ved at skifte bank, spørgsmål 2. der er vel ingen banker der ønsker at samarbejde med en virksomhed i tvangsopløsning på cvr registret?. Han har tidligere haft en større kæde og jeg tror han skylder mange penge. i stiftelsen af selskabet(aps) er hans kone derfor ejer af selskabet og han blev indsat som personaleansvarlig i bestyrelsen, efter 6 måneder er det registreret at han er trådt ud af bestyrelsen, spørgsmål 3 hvorfor er han det? det er jo ham der står for det og ham der har foretaget registreringen(konen er der kun på papir). jeg kan ikke gennemskue hvorfor han har gjort det, er det noget med hans kredittorer? 

i august er det der foretaget følgende registrering i cvr "Anmodning om opløsning, jf. selskabslovens § 225 sendt til Sø- og Handelsrettens"

spørgsmål 4. har han her fået advarsler og kunne have ændret dette(ved fx indendelse af regnskab) og undgået denne registrering?

her i novemer er det registreret at XXXX er udnævnt som likvidator og at selskabet tegnes af likvidator. spørgsmål 5: hvad betyder det at selskabet tegnes af likvidator?

Nu er hans kones APS vel under likvidition, men for mig mærker jeg absolut ingen ændringer, det er stadig ham der styrer det hele og kontantomsætning ryger i lommen osv: spørgsmål 6: er det virkelig så nemt at gøre hvad det passer dig?

spørgsmål 7 har jeg forstået det rigtigt at det nu er op til advokaten som er likvidator at bestemme om virksomheden skal fortsætte? hvis ja, hva nu hvis de er advokaten er gode venner med manden som står for APSét? Jeg tror helt ærligt ikke at APSét har massere af kredittorer som er ude efter penge, jeg tror at problemet ligger i manglende indsendelse af årsregnskab. for eksempel har vi ikke noget kasseapperat men bare en loppemarkeds-pengekasse. hvis jeg fx omsætter for 20.000 en aften er det fuldstændig umuligt at gennemskue hvad der er solgt og hvor meget. så jeg tør slet ikke tænke på hvor omfattende det så ville være at lave et årsregnsskab kombineret med alle de penge der bliver lagt i lommen. spørgsmål 8: skal han finde en løsning på hans årsregnskab? og i så fald hvordan vil han gøre. kan det være rigtigt at vi i 2014 kan have en virksomhed der bruger en loppemarkeds-kasse?

Lad os nu antage at selskabet bliver tvangsopløst, hvad sker der så. hvis vi leger dette er en bar hvad sker der så nu? han er jo ikke konkurs men hans selskab er bare opløst. så kan han vel bare fortsætte i et nyt navn for nogen af hans sorte penge? 

Hvad skal advokaten gøre nu? skal han ærligt gå ind og lave en hensynsafvejning eller hvordan fungerer det, bestemmer apsét selv om de vil søge genoptagelse. han kan vel også se at det er underligt med dagens omsætning osv. er det virkelig så nemt at snyde i dk? tæller min forklaring noget i forhold til likvidator?

(det skal tilføjes at jeg har sagt op nu, men jeg er jura studerende og jeg er blevet lidt besat af at få svar på disse ting.)

På forhånd tak

Klog Artig

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Klog Artig, ja det var såmænd mange spørgsmål :)

1.
Et selskab under tvangsopløsning er udenfor ejernes indflydelse. De har således ikke bemyndigelse til at indgå nye aftaler etc i perioden fra at tvangsopløsning er registreret og indtil mødet i skifteretten. De må således ikke indgå nye forpligtelser på selskabets vegne.

Et tillæg hertil kunne være at overveje om driften overhovedet ligger i dette selskab, eller om han allerede er videre i anden driftsform/selskab.

2.
 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Klog Artig, ja det var såmænd mange spørgsmål :)

1.
Et selskab under tvangsopløsning er udenfor ejernes indflydelse. De har således ikke bemyndigelse til at indgå nye aftaler etc i perioden fra at tvangsopløsning er registreret og indtil mødet i skifteretten. De må således ikke indgå nye forpligtelser på selskabets vegne.

Et tillæg hertil kunne være at overveje om driften overhovedet ligger i dette selskab, eller om han allerede er videre i anden driftsform/selskab.

2.
Det vil være op ad bakke af få ny finansiering.

At lave aftale med ny bank, mens selskabet er under tvangsopløsning vil endvidere ligge udenfor den tidligere ledelses bemyndigelse.

3.
Det kan der være mange årsager til.

4.
Indsender selskabet ikke årsrapporten til Erhvervsstyrelsen bliver selskabet rykket herfor, umiddelbart efter indsendelsesfristen. Der sendes ikke yderligere rykkere.

5.
Det betyder at likvidator har overtaget ansvaret for selskabet, og formentlig er i gang med en afvikling af det gennem likvidation eller efterfølgende konkurs.

Den tidligere ledelse er sat ud af spil.

6.
Det kan det nogen gange være, men som regel "trækker du sorte skyer" efter dig :)

7.
Ja, og likvidators opgave er på vegne at skifteretten at sikre selskabets kreditorer bedst muligt. Likvidator giver sjældent tilladelse til at driften fortsætter i selskabet, da hans opgave jo er at afvikle.

8.
Der stilles krav til virksomheders registreringer og bogføring når der er tale om kontantomsætning. Nej, man kan ikke lave regnskab i en loppemarkeds kasse. De der gør det har SKAT en interesse i at standse.

De lønkrav du har skal du anmelde overfor kurator, og den tidligere ledelse bør også allerede have oplyst skifteretten/likvidator om ansættelsesforholdet uagtet om der har været en kontrakt eller ej. 

Fra københavn
Tilmeldt 16. Nov 14
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for dit hurtige svar

nu er ansættelseskontrakten for alle tre medarbejdere lavet i dette APS navn. samt der er ikke registreret lignende firmaer på registret i den seneste tid. derudover er der vel også en bevilling som han ikke bare kan skifte til et andet APS? og mener du at han skulle have informeret om tvangsopløsningen til mig?

Fra københavn
Tilmeldt 16. Nov 14
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg nåede kun at se dit første svar: må jeg stille udddybende spørgsmål til de andre?

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja :)

Fra københavn
Tilmeldt 16. Nov 14
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

1: nu er ansættelseskontrakten for alle tre medarbejdere lavet i dette APS navn. samt der er ikke registreret lignende firmaer på registret i den seneste tid. derudover er der vel også en bevilling som han ikke bare kan skifte til et andet APS? og mener du at han skulle have informeret om tvangsopløsningen til mig?

2: hvad er præcis ledelsen bemyndigelse ved tvangsopløsning, de må vel heller ikke ansætte medarbejdere så? jeg forstår heller ikke det der "ledelse", det er jo en lille forretning styret af en mand der af økonomiske årsager ikke kan have sit eget firma, konen ved ikke hvad der foregår.

3: kan du give mig et par eksempler på hvorfor han pludselig skulle træde ud af "bestyrelsen"?

5: en afvikling: jeg forstår bare ikke hvorfor det skal afvikles når der ikke er nogen kreditorer, jeg kan ikke se hensigten. du skriver at den tidligere ledelse bliver sat ud af spil, men i praksis har ledelsen jo ingen funktion, eller har den?

6: kan du uddybe sorte skyer?

7: du skriver at det er likvidators opgave at sikre kreditorer bedst muligt: men der er vel mange tvangsopløsninger pga indsendelse af regnskab hvor der ikke er nogen kreditorer? der står i cvr registret at de kreditorer har 3 måneder fra dags dato til at henvende sig med krav? skal han så holde åbent i de tre måneder? kan han bare blive ved med at holde åbent?

8: hvordan vil skat standse ham? firmaet har været åbent i 1.5 år og den står der stadig:

9: der er vel ingen kurator? eller har jeg misforstået noget: som tingene er nu holder han stadig åbent hver dag med medarbejdere på arbejde som om ingenting var sket., jeg har ikke noget tilgode og har kun en faglig interesse i det her, jeg er simpelthen bare rystet over at sådan en mand kan fortsætte)

tusind tak for din venlighed og jeg beklager hvis jeg lyder som en 3-årig i min måde at spørge på, skal nok arbejde på at lyde mere professionel i fremtidige tråde.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

1.
Hvis tvangsopløsningen er indledt inden din ansættelse, ja så skulle han helt sikkert have omtalt dette, specielt fordi at de er i en situation hvor de ikke må forpligte selskabet yderligere.

Er tvangsopløsningen først kommet efterfølgende er de ikke tvunget til at orientere dig forinden en likvidator gør det, men det ville dog være "god stil"

2.
Ledelsen er den registrerede direktion og bestyrelse i et selskab. Bestyrelsen er den øverste myndighed, der bl.a ansætter direktøren, hvis job det bl.a er at forestå den daglige drift.

I de her tilfælde kan konen ikke købe sig fri med at hun kun har lagt navn til. Direktøren har ansvaret for den daglige drift, og såfremt selskabet styres groft uagtsomt kan hun komme til at hæfte herfor, selvom det har været hendes mand der var den agerende direktør. Hun har lagt navn til og er dermed også ansvarlig.

3.
Det kan bl.a bare være fordi at han ikke ønsker at fremstå som en del af ledelse/bestyrelse ifm tvangsopløsningen. Med her vil det være rent gætteri om hvad årsagen kunne være. Uanset om du fratræder ledelsen, herunder bestyrelsen, i et selskab, så er du stadig ansvarlig for de handlinger der har været mens du sad i det pågældende selskabs ledelse.

4.

5.
Når selskabet er sendt til tvangsopløsning, så er det fordi at det ikke har afleveret årsrapport i henhold til gældende regler. Konsekvensen jf reglerne er at selskabet skal tvangsopløses, medmindre selskabet indenfor en af skifteretten fremsat frist kan påvise en godkendt årsrapport. Samtidigt skal der foreligge en erklæring om at selskabskapitalen pr d.d. er intakt.

Sker der ikke indlevering af årsrapporten inden fristen, eller træffes der på 1. møde i skifteretten beslutning om at opløsningen skal videreføres, ja så tilnævnes der en likvidator/kurator hvis opgave det er at opløse selskabet. Alle aktiver skal sælges, og nettoprovenue går til betaling af kreditorer. Såfremt der ikke er kreditorer, eller nettoprovenuet overstiger gælden, så er det anpartshaverne der får overført resten. Selskabet bliver definitivt opløst.

Er et selskab tidligere sendt til tvangsopløsning (mener det er indenfor 5 år) så vil det ikke have mulighed for at få en ekstra frist af skifteretten til udarbejdelse og indlevering af årsrapport.

6.
Jeg mener bare at vedkommende trækker bl.a et dårligt omdømme, vrede kreditorer etc efter sig.

7.
Nej, likvidator/kurator vil gå i gang med at realisere de aktiver der er i selskabet, samt afvikle den drift der nu engang er. Selskabet KAN blive lukket samme dag som  likvidator tiltræder. De 3 mdr er alene til kreditorerne at komme med deres krav.

8.
I første omgang er det likvidator/kurator der skal sørge for at selskabet ikke fortsætter med aktiviteterne. SKAT og deres kontroller vedrører normalt registrerede selskaber. I det her tilfælde vil kurator, i et aktivt bo, være forpligtet til bl.a. at orientere kreditorerne om forhold der kan have betydning for deres sag, herunder orientere SKAT om de opgørelser vedkommende kommer til af skyldige poster til dem. Dette sammenholder SKAT så med deres egne oplysninger, og kan så på baggrund af disse oplysninger afgøre om de vil gå længere ind i sagen.

Hvis manden fortsætter driften i navnet af ApS der er under tvangsopløsning, så agerer han mod loven og kan bl.a. gøres ansvarlig for de evt tab som kreditorer mv har som følge heraf. Han må ikke for egen vindings skyld fortsætte driften og putte pengene i lommen. Hvem der skal standse ham, er så op til de parter sagen vedkommer.

9.
Jeg kan ikke komme med et præcist svar herpå. Kan det være efter aftale med likvidator at selskabet holdes kørende? Kan det tænkes at det har en salgsværdi som vil gå tabt såfremt det lukkes.

Han kan kun holde selskabet kørende såfremt det er efter aftale med likvidator, da det kun er likvidator der har bemyndigelse til at agere på vegne af selskabet.

Er det ikke efter aftale med likvidator, og aktiviteten stadig køres i det tvangsopløste selskabs navn, så agerer han både ulovligt, formentligt besvigende etc 

Fra københavn
Tilmeldt 16. Nov 14
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

tusind tak for din venlige og pædagogiske gennemgang. må jeg stille en sidste runde uddybende spørgsmål? du kan bare svare når du får tid

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal være velkommen, men forvent først svar i morgen :)

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)