Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kæmpe skattegæld

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Nov 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg sidder med et kæmpe skattegæld, og ved ikke lige hvad vejen er frem nu, håber nogle kloge hoveder herinde kan hjælpe mig Big Smile.

Ok det startede tilbage i 1998, hvor jeg havde en forretning. Jeg fik aldrig lavet regnskabet som det skulle, og skat satte nogle skønsmæssige tal på for min indkomst i de 3-4 år jeg havde forretningen. Beløbet jeg skyldte dengang nåede op på omkring 280.000kr, som jeg så startede med at afdrage på, selvom jeg stadig mener, at jeg slet ikke har haft indkomst i den størrelses orden. På et tidspunkt blev det fuldstændig uoverskueligt for mig, og jeg besluttede mig for at opgive det hele, og flytte til udlandet.

Jeg arbejdede i udlandet i mange år, og besluttede mig så for at vende tilbage til Danmark, og tage fat i mit gæld for at for orden i det. Mit gæld er nu nået op på omkring 900.000 kr. hvor af det meste er rykkere, renter, og skønsmæssige tal for min indkomst, for selv nogle af de år jeg ikke har været her.

Jeg ejer en lejlighed der, i dag skulle have en værdig af mindst 1,8 mill. som skat siden har haft pant i. Mit problem er nu, at siden jeg har dummet mig så gevaldigt meget, og ikke betalt eller taget et lån dengang for at have betalt det hele af. Så sidder jeg nu med et endnu større gæld.

Jeg har ikke hørt fra skat i noget tid, og tør ikke ringe til dem angående mit gæld. 

Vil mit gæld blive forældet på noget tidspunkt, da det startede helt tilbage i 1998 ?

Hvor langt tilbage kan jeg få rettet mine årsopgørelser ?

Kan jeg forhandle om mit gæld, i det mindste omkring de rykkere og renter der er sat på, som næsten er mere end halvdelen, eller står jeg meget svagt siden de har pant i min lejlighed ?

Mange tak for hjælpen på forhånd....

Fra Praha
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 517
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Du skal i hvert fald være opmærksom på, at der sagtens kan være tale om noget forældet gæld.... men flere ting afhænger af dette, hvornår har du sidst afdraget, har du skrevet noget under på et tidspunkt osv osv.... men det kan en eller anden kyndig herinde bedre svare på... men kender personligt en som endte op med at betale 1/6 af sin oprindelige gæld, da det viste sig langt det meste var forældet.... det var også efter en lang periode i udlandet.

Og SKAT selv, har nogen udfordringer på det område med forældet gæld, da de længe har kæmpet med det system, som skulle håndtere alt dette, og det har kostet staten dyrt, mange mange penge er eftergivet på den konto. 

Men meget afhænger af tidspunkter/frister, hvornår indgik du den afdragsaftale osv osv... og forældelsefristen, ændre sig også alt efter om du har "erkendt" gælden en gang osv... 

Venligst
Dennis Gram - Freelance Webdesigner

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattegæld baseret på skønsmæssige ansættelser med indgået betalingsaftale forældes som udgangspunkt 10 år efter det tidspunkt hvor et afdrag ikke er betalt som aftalt.

Hvis du kan dokumentere korrekte regnskaber for de år hvor der er sket skønsmæssig ansættelse kan du søge om ekstraordinær genoptagelse.

Tilmeldt 15. Nov 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 02:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Såvidt jeg husker, så er det længe siden jeg har skrevet under på noget, men har hørt fra skat af og til, hvor jeg så har startet på et afdrag for nogle måneder, og så bare stoppet, indtil de så har skrevet til mig igen.

Tilmeldt 15. Nov 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 02:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Det regnskab det drejer sig om, er så gammelt, at jeg slet ikke har nogen papirer for det længere.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Som jeg ser det, skal du henvende dig til Skat og sige det, præcist som det er! 100%. Du har nu lyst til at få dette ud af verden. Kan vi sammen finde en løsning? Mig bekendt, må det offentlige som maksimum tage 15% af din indtægt, hvis du har én, så det vil da give dig lidt råderum. Aftal ikke noget med Skat i første omgang, men vend de forslag, som måtte komme på bordet, med en økonomisk rådgiver. Hvis du griber fat i Skat med åbent sind, er jeg sikker på, at I sammen kan finde en løsning. Hvis du lægger ansigtet lidt i angrende folder, vil det nok ikke skade. :-) Til syvende og sidst er det jo også "bare" et arbejde for den medarbejder, du henvender dig til, og kan du betale bare en brøkdel af gælden, er Skat jo glad, og du er glad fordi du har gjort dit. Winwin. På med vanten.

Fra Roskilde
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard (DataKons ApS - 5054 3971):

Mig bekendt, må det offentlige som maksimum tage 15% af din indtægt, hvis du har én

Jeg er enig bortset fra de 15 % - må de ikke lønindholde alt bortset fra husleje + et rådighedsbeløb på 5000? Eller har jeg misforstået noget? Jeg skal gøre opmærksom på at jeg ikke kan tale om dette professionelt på nogen måde - dette er ud fra hvad jeg har læst.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard (DataKons ApS - 5054 3971):
Mig bekendt, må det offentlige som maksimum tage 15% af din indtægt
.

Kære Jørgen.

"Mig bekendt.." er altså ikke præcist nok og måske endda gammelt nyt. Du havde kunnet finde et præcist svar her:

https://www.borger.dk/Sider/Naar-du-har-gaeld.aspx

Altså, det offentlige kan indeholde "mellem 5 og 30 pct. af din løn"!

Tilmeldt 15. Nov 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil vide en anden ting, hvis nu skat vil have mig til at skrive under på en afdragsordning for hele beløbet igen, så er det vel bedst at snakke med en advokat eller revisor først ?
Og udløber gældet også efter 10 år selvom de har pant i noget ?

Pænt tak til alle der har svaret.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)